Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimura

Aktiv medlem
Hej,

Har läst igenom en hel del gamla trådar och inser att den här typen av frågor oerhört vanliga, men jag hopppas ni står ut med en till istället för att jag bumpar en gammal tråd.

Jag har i flera år fotograferat med kompaktkameror och har hittills varit nöjd, men börjar känna att jag så smått börjar "växa ur" detta. Jag fotograferar ffa i hemmet, på resor, vid diverse kampsportsevenemang och en och annan konsert. Jag börjar nu känna att det är dags att slå till på en systemkamera och vill lära mig lite mer om fotografering.

Jag är student och har därmed en relativt snäv budget, så någon Hasselblad är inte direkt att tänka på. Dock har jag jobbat ihop lite extra pengar som jag nu tänkte lägga på en kamera. Jag har kollat främst på Nikon D40X, men även och Canon 400D, Nikon D80 och Pentax K10D. De senare ligger ju några tusingar över och det är egentligen det här som är min frågeställning. Jag har ju tänkt ha kameran i rätt många år och funderar på om det är värt att pynta lite extra redan från början eller om det billigaste alternativet kommer att räcka även under lite längre tid. Jag pratar nu alltså inte om hållbarheten på själva kameran utan om risken att jag "växer ur" ett billigare alternativet lite för fort. Jag vill inte slänga ut pengar i onödan, men inte heller låta snålheten bedra visheten.Alltså: Bör man satsa på den billigare instegsmodellen eller ska man gå upp ett snäpp redan från början?

Till saken hör också att jag har klämt och känt på ovanstående kameror (tyvärr inte haft möjlighet att prova på annat sätt ännu) och eftersom jag har rätt rejäla labbar (läs: dasslock) fann jag att D40X och 400D kändes i minsta laget. Är detta en vanesak och inget att fästa överdrivet stor vikt vid? D80 och i synnerhet K10D kändes däremot mkt bra direkt.

Jag är tacksam för alla svar, tips, råd, varningar och synpunkter på ovanstående modeller och mina frågor. Är det kanske någon annan modell jag ska ska en titt på?

Mitt absoluta budgettak ligger på 12 kkr, men håller det sig under 10 kkr är jag än nöjdare.

Mvh
 
Vil du ha en kamera att växa i så är Nikon D80 och Pentax K10D bästa valen bland dom du räknat upp, sen finns ju även Canon 40D, Sony A-100 och Olympus E-510 i samma klass, vem utav dessa du bör välja är väl mest en smaksak, ta den som känns bäst i handen och som du tycker knapparna ligger mest logiskt på.

Annars så går det att få tag i begagnade Canon 20-30D och Nikon D200 till bra priser just nu, något att tänka på kanske...

/Kent
 
Om jag var du. Då skulle jag satsa på D80. Den är relativt billig för vad du får.

Den har också autofocus motor i kamerahuset, så du kan köpa begagnade optik på blocket etc. Gör nog susen för din ekonomi i längden.

d40x är väldigt likvärdig d80. Men som du märkt mindre. Och det är viktigt att kunna hålla bra i kameran. d40x saknar också autofocus motor i kamerahuset. Så du måste leta, bara nyare AF-S objektiv till den. Och det blir dyrare i längden, då dessa objektiv mer eller mindra precis kommit ut på marknaden. Frågan är om inte en d40x skulle bli dyrare totalt sett för dig, när du har allt du vill ha med tiden.

d40X med 18-55 ligger runt 6290:-
d80 med 18-135 liger runt 9885:- och därmed under ditt "nöjdare tak" 18-135'an är mer mångsidig än 18-55'an.

Med 18-55 skulle du nog ganska snart vilja handla en 55-200 eller liknande och är snabbt uppe i d80 priset. Också d40x finns med andra kit objektiv dock. Men d80 är bättre val i ditt fall anser jag.
 
Stort tack för samtliga svar! Jag tolkar iaf era inlägg som att det kan vara värt att lägga lite extra pengar från början och inte riskera att man vill byta upp sig efter kort tid.

D80 verkar vara onekligen vara en kamera att växa med och att tillgången på begagnade objektiv är god är definitivt en mkt stor fördel. Efter att ha läst ovanstående inlägg och även andra tester är jag väldigt sugen på den. Likaså var Samsungkameran ett mkt bra tips. När jag kände på Pentax K10D kändes den robust som en tysk stridsvagn och jag antar att byggkvaliteten på Samsungen är likadan.

Jag ska ge mig ut och titta närmare på alla kameror när julhetsen lagt sig en smula.

Ytterligare tips emottages tacksamt!

/Niklas
 
Kimura skrev:
Stort tack för samtliga svar! Jag tolkar iaf era inlägg som att det kan vara värt att lägga lite extra pengar från början och inte riskera att man vill byta upp sig efter kort tid.

D80 verkar vara onekligen vara en kamera att växa med och att tillgången på begagnade objektiv är god är definitivt en mkt stor fördel. Efter att ha läst ovanstående inlägg och även andra tester är jag väldigt sugen på den. Likaså var Samsungkameran ett mkt bra tips. När jag kände på Pentax K10D kändes den robust som en tysk stridsvagn och jag antar att byggkvaliteten på Samsungen är likadan.

Jag ska ge mig ut och titta närmare på alla kameror när julhetsen lagt sig en smula.

Ytterligare tips emottages tacksamt!

/Niklas

Jag hade själv en D80 tills alldeles nyligen, och kan bara instämma. Det är en mycket trevlig kamera. Och det finns ju betydligt mer begagnade gluggar och andra tillbehör till D80 än till de andra.
Lycka till iallafall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.