Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimura

Aktiv medlem
Hej,

Har läst igenom en hel del gamla trådar och inser att den här typen av frågor oerhört vanliga, men jag hopppas ni står ut med en till istället för att jag bumpar en gammal tråd.

Jag har i flera år fotograferat med kompaktkameror och har hittills varit nöjd, men börjar känna att jag så smått börjar "växa ur" detta. Jag fotograferar ffa i hemmet, på resor, vid diverse kampsportsevenemang och en och annan konsert. Jag börjar nu känna att det är dags att slå till på en systemkamera och vill lära mig lite mer om fotografering.

Jag är student och har därmed en relativt snäv budget, så någon Hasselblad är inte direkt att tänka på. Dock har jag jobbat ihop lite extra pengar som jag nu tänkte lägga på en kamera. Jag har kollat främst på Nikon D40X, men även och Canon 400D, Nikon D80 och Pentax K10D. De senare ligger ju några tusingar över och det är egentligen det här som är min frågeställning. Jag har ju tänkt ha kameran i rätt många år och funderar på om det är värt att pynta lite extra redan från början eller om det billigaste alternativet kommer att räcka även under lite längre tid. Jag pratar nu alltså inte om hållbarheten på själva kameran utan om risken att jag "växer ur" ett billigare alternativet lite för fort. Jag vill inte slänga ut pengar i onödan, men inte heller låta snålheten bedra visheten.Alltså: Bör man satsa på den billigare instegsmodellen eller ska man gå upp ett snäpp redan från början?