Annons

första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

ejemar

Medlem
Jag ska få en min första systemkamera, priset kommer att ligga under 8000:- för kamerahus + objektiv. Någon som har ett tips eller sånt jag ska tänka på när jag går & ut och väljer?

Jag har kollat lite på nätet, eftersom det är så otroligt svårt att hitta en butik som säljer systemkameror (den bästa var Expert, där hade dom hela 3 kameror som man fick känna på), och har börjat tänka på en Nikon D40 (är det värt att köpa en D40x i så fall?), en Pentax K10D eller möjligtvis en Canon EOS 400D. Jag har också läst på lite om Olympus kameror & lockas av deras lätta vikt. Jag tror nämligen att vikten kommer spela stor roll i mitt fotograferande, ju lättare desto bättre eftersom jag oftare kommer att ta med mig den ut då, jag har länge varit inne på en Pentax K10D men börjar nu tänka om eftersom den väger lite mer än de andra.

Hjälp tack! :)
 
Lite allt möjligt, jag har än inte bestämt mig vad som är roligast att fotografera. Kameran ska gärna klara av lite av varje, men förmodligen kommer jag att använda den mest till att försöka fånga ögonblicket, oftast rörliga motiv alltså. Tex. människor mitt i ett hopp.
 
Damoor skrev:
Vad är de du vill fotografera för något?

Citerat från hennes Visa Medlem sida:

"Vem är jag?

Mina intressen:
Gatufoto, Svart-vitt, Digital efterbehandling, Porträtt

Jag fotograferar helst med analogkamera och då helst i svartvitt. Jag hittar mina motiv mestadels ute, och motiven är oftast rörliga. Motiven hittar jag med vidvinkel, och när jag exponerar så tar jag hjälp av känsla. När jag surfar på Fotosidan.se så gör jag det med Windows och jag tycker bilder är roligast."

Med budget på max 8000:- går väl K10d bort? Billigast hittar jag den för 8500:- med kit-objektiv.

Andra aktuella kameror i prissegmentet max 8000:- är väl:

Canon 350d
Canon 400d
Nikon D40
Nikon D40x
Olympus E-410
Olympus E-510
Pentax k100d

Pris och grundläggande funktioner kan jämföras/ses på http://www.prisjakt.nu/

Skulle jag varit du skulle jag dels söka på ovanstående modellbeteckningar bl.a. här på fotosidans forum, sen försöka hitta en butik i närheten (även om det är svårt) där du kan känna/klämma/fråga lite om de modellerna som verkar aktuellast.

Folk kommer antagligen, i sina svar här i denna tråden, fråga dig vilka objektiv du troligtvis kommer andvända mest eller försöka luska ut det genom att fråga dig vad du gillar att fotografera mestadels av tiden. Jag spår även en debatt om hurvida det är rätt att rekomendera Nikon D40/D40x då den saknar AutoFokus-motor i huset (vilket medför att AutoFokus, AF, enbart fungerar med Nikons AF-S objektiv samt Sigmas HSM), hurvida detta skulle påverka ett eventuellt köp av en sådan kamera lämnar jag helt upp till dig då jag ej känner till din inställning till det.

Ergonomi och funktioner skiljer de olika kamerorna åt, om du har en aning över hur du prioriterar olika funktioner kan du ju göra upp en lista och se vilkan av dem som iaf. på pappret verkar vara den mest passade utifrån dessa prioriteringar.

Hoppas jag var tillnågon hjälp även om jag helt saknar erfarenhet av digitala SLR's men även jag har ett inköp framför mig av just den kategorin. Tog ungefär 5-6 veckor att hitta vad jag i nuläget tror kommer bli mitt köp och det var inte helt lätt.

Lycka till! :)
Mvh / Otto
 
Då skulle jag nog satsat på canon eos 350 och bättre objektiv.

Canon har ju sina 85/1,8 || 70-200/4 och 50/1,8
 
Tacktack Otto!

Även om Pentaxen är lite dyrare, är jag medveten om att den på vissa sätt är bättre & jag kan därför tänka mig att lägga ut mer pengar om det behövs. Jag har också tänkt på att Nikons D40/D40x inte har någon AF - motor, men utbudet av AF - S objektiv räcker absolut för mig som nybörjare.

Canon EOS 350 eller 400 verkar också väldigt bra, men de är båda lite tyngre än Nikons & Olympus kameror (även om det bara handlar om ett tiotal gram). Kan någon berätta varför Canons kameror är så bra? Vad är speciellt med dom?

Jag har dessutom kommit på en sak till jag kommer att använda kameran flitigt till, konserter. Det betyder att jag måste använda mig av ISO & då undrar jag vilken kamera har bäst ISO där man får så lite brus som möjligt?
 
Inga problem, det lilla jag kan tillföra är jag bara glad att kunna göra.

Jag själv lutar åt en Pentax K10D, verkar vara en bra kamera, vissa kanske skulle påstå att den inte är optimal för nybörjare men då jag personligen inte är teknikrädd lär det väl inte ta så många dagar att lära sig den. Håller redan på att plöja igenom manualen som finns att ladda ner från pentax hemsida.

Jag tittade en del åt Canon 400d i början, men övergav den snabbt efter att ha kännt på den, ergonomin var inte tilltalande. Personligen tycker jag d80/k10d ligger bäst i MINA händer, men Nikon d40 ligger förvånansvärt bra trotts sin storlek (bättre än Canon 400d, sämre än Nikon d80/Pentax k10d).

Efter att ha övergivit Canon kikade jag på Nikon, kollade en del på D80 som sagt, men även en hel del på D40. Ville intala mig själv att den är tillräcklig för mig (vilket den antagligen är) och tyckte det kunde vara kul att arbeta runt eventuella bergänsningar den hade samt att priset var hälften av en d80.....å sen lutade jag åt en d80, med enda anledning att den har störra objektutbud (i tron att jag kommer köpa massor med 3:e partsobjektiv).

Utan att ha funderat på varken Pentax eller Olympus började jag kika på K100d/K10d efter att ha snubblat över ett mail-in rabatt erbjudande (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78645) då jag ska köpa under min vistelse i USA. Vilket gjorde de tillsynes ännu mer prisvärda, biggest bang for the buck.


Vag gällande brus vid olika ISO är väl teorin att på en sensor med samma storlek, optik, mjukvara och hårdvara är det väl den med minst antal megapixel som har minst brus innan eventuella brusreduceringsprogram har varit på och "fixat" till bruset. Inte 100% men det är vad jag tror är fallet, sen finns det en hel del trådar om brus för olika kameror liggandes lite här och var i forumet.

En länk till brusrelaterad tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78205&highlight=brus+k10d

sög på t.ex: Brus + nikon d40, brus + Canon 400d etc så hittar du nog ett par timmars läsning som ger dig mycket huvudbry.

Enjoy :)
/Otto
 
Första kameran

Jag köpte min första kamera för 1 år sedan, då jag började fotografera på allvar.
Har en Canon EOS 350D. Nöjdare kan man inte bli. Tycker att det är en bra kamera att börja med.

Mvh Lena
 
Just nu har jag räknat bort Olympus kameror eftersom jag har hört att autofokusen ska vara dålig, men jag måste höra mig runt lite till.
Jag har alltid varit svag för Pentax kameror, så det lutar mot en K10d även om vikten är lite tyngre än för de resterande. Den är dessutom bakåtkompatibel vilket lockar lite grann...vilken fattning är det som gäller på de objektiven då?

Men jag måste som sagt ut & känna på kamerorna innan jag beslutar. Jag nämner väl senare vilken kamera det blir, om någon nu skulle vilja veta det :)
 
Det finns inga "rätt" eller "fel"...
Saker du bör känna till och kan tänka på:

Canon EOS är överlägset störst system; dvs det finns störst utbud av begagnade tillbehör. Ffa objektiv kan du köpa här på FS till bra priser. Prova och sälj vidare om du vill byta.
Det går ca 10 Canon prylar på 4 Nikon på 1 Pentax(Sony/Olympus här på FS begagnat annonser...

Pentax är "runner up" med sin K10D. Jag gissar att du vill ha med din kamera i många situationer med sämre väder, gatufoto, festivaler, mm. Då är K10 med sin robusta och täta uppbyggnad ett bra val.
Bakåtkompatibilitet är ett plus men tänk på att gamla objektiv visserligen kan fästas på kameran, men i praktiken blir de inte så användbara pga ingen autofokus och i vissa fall t.o.m. manuell bländare.

Ett orosmoln på Pentaxhimmeln; Hoya har köpt (bud?) på Pentax och det är deras optiska verksamhet och instrument man vill åt. Framtiden för kamera tillverkningen är oviss.

Nikon är i min mening lite "Canon lillebror". Nu får jag halva FS på mig; men "vad har Nikon som inte Canon har??" (200D med tätning till rimligt pris...)

Du skriver att du kommer att använda högt ISO: då är det nog Canon eller Pentax som är bäst.

I min mening är Olympus och Sony "loosers" i DSLR branschen. Båda har ganska mediokra produkter - "me too", utan någon profil. Jag tror att de båda får svårt och kommer att falla tillbaka till det de är bra på; kompaktkameror.

Tips: ta tåget ner till Stockholm och gå till någon av de stora affärerna; Schönherrs, Kameradoktorn.. nej visst de har ju kånkat.. , Fotokungen, Expert Fridhemsplan, osv och känn och kläm på de olika kamerorna och köp den där på plats. Det blir någon 100-ing dyrare än på nätet, men du får god hjälp och en kamera med dig hem som du är nöjd med.
 
Senast ändrad:
E-400 billigaste kamerahuset på svenska marknaden.

ejemar skrev:
Just nu har jag räknat bort Olympus kameror eftersom jag har hört att autofokusen ska vara dålig, men jag måste höra mig runt lite till.

Skall du fota med långa teleobjektiv, kanske fler antal fokus-punkter kunde vara en fördel. Min gamla E-300 och min nya E-400 kamera har båda tre. Autofokusen är förbättrad och snabbare i min nyare E-400.

Billigaste kamerahuset på marknaden är just nu E-400, vilket jag just köpte, för att jag har E-300'an inne på garanti-service.

P.S.
Det finns ju alternativ till Canon och Nikon, t.ex. tre fabrikanter med CCD-shift, vilket den förstnämnda duon i dagsläget inte tillhandahåller. Dessutom finns ju Sigma, Panasonic och Fujifilm. Varför inte kika på några av dessa sex alternativen, för så dåliga framtidsutsikter för dessa får man verkligen inte hoppas föreligger, inte ens här på Fotosidan?

Ref:
 
Tibor skrev:
Ett orosmoln på Pentaxhimmeln; Hoya har köpt (bud?) på Pentax och det är deras optiska verksamhet och instrument man vill åt. Framtiden för kamera tillverkningen är oviss.


Det stämmer inte att kameratillverkningen är oviss. HOYA har förklarat att man tror på och tänker satsa på den. Likaså vilken strategi man kommer att ha för framtida dslr:er.

Mitt intryck av autofokusen på Olympus E-400 är att den var snabb och säker.
 
Jo jag tycks mig minnas att Hoya/Pentax sagt att de ska utveckla DSLR avdelningen mer och låter de mindre lönsamma KOMPAKTdigitalerna rinna ut i sanden, så argumentet att låta bli pentax för den skullen är lite tunnt.

Jag tycker sålänge du hittar ett system där kamera känns rätt, samt att objektivutbudet passar in både i modeller och pris, så ska du inte stirra dig blind på om de är en av de större eller mindre aktörerna på marknaden.

/Otto
 
Just objektivutbudet oroar mig inte, om foto verkligen är någonting jag vill satsa på som jobb kommer jag antagligen att köpa en ny, mer avancerad kamera. Den jag tänker köpa nu är bara för att kunna utvecklas och fortsätta med min hobby. Viktigast för mig är ett bra kamerahus.
 
Huh, jag har inte tänkt på dom mindre märkena. Jag måste nog kolla runt lite på dom med när jag får chansen.
 
Tänkte bara nämna att jag har gjort mitt val & att det fick bli en Nikon D40x. Nu ska jag bara beställa kameran! :)
 
hej!

kul att du bestämt dig =)
Tänkte bara höra vad som fick dig att gå med just d40x.
står själv i valet och kvalet mellan 350d/400d/d40/d40x

vilket objektiv tänkte du köra med till en början?

Ha en trevlig helg
//Viktor
 
Jag var in & kände på kamerorna, då tyckte jag mest om Nikons varianter eftersom Canon kändes på något sätt klumpig i min hand & helt fel för mig. Sen valet mellan D40 & D40x var mycket svårare, det är inte mycket som skiljer. Jag valde D40x mest för de 10 mpx, jag vet att man inte ska stirra sig blind på dom men det blev det avgörande. Sen att ISOn är är bättre på D40x är lite av en bonus.

Jag struntade iaf i att beställa en kamera & åkte istället in till Valbo & köpte en! Jag känner mig hittills otroligt nöjd & har fotat lite inomhus, jag vågar inte gå ut eftersom det regnar...Jag körde på ett vanligt 18-55 mm, det funkar ju till ungefär allt.
 
Bra val Sigrid!

Gå in på bibblan och kolla i Råd och Rön nr.6 så blir du än mer stärkt beträffande ditt kameraval.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.