ANNONS
Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

OskarA

Medlem
Jag ska skaffa mig min först digitala systemkamera. jag har fotat en längre tid med kompakt digitalkamera och med analog systemkamera men känner nu att ja vill utvecklas. Jag har därför tänkt köpa en digital systemkamera. Nu till frågan, vilken ska man köpa. Jag har några krav:
-Får inte kosta mer än 7000:- (med orginalobjektiv)
-lätt att använda och först
-kännt märke
Så vad tycker ni, jag är lite inne på en Canon 350D, har hört att den ska vara bra, men finns det andra som är lika bra eller till och med bätte för en nybörjare??
tack på förhand/Oskar

Canon EOS 350D är en bra kamera att börja med. Dock finns ju 400D nu också och funderar du på 350D så är ju 400D ett alternativ. Kostar ca. 1000:- mer.

För det får du:

Bättre och större skärm.
Högre upplösning.
Bättre autofokus.
Dammborttagning.
Bättre buffert för serietagning.

Sedan finns ju den nya Pentax K100D. Den ligger inom din budget. Den har bildstabilisatator inbyggt i huset vilket är en stor fördel mot de andra då man får köpa dyra objektiv med detta inbyggt för att få samma funktion. Upplösningen är också lägre, 6mpx men skärmen är lika stor. Sedan har denna kamera heller ingen dammborttagning.

Sist så har vi ju Nikon D50.

Denna har samma upplösning som pentaxen, ingen bildstabilisatator i huset och mindre skärm.

Alla dessa kamerorna funkar bra att börja med men jag skulle nog ändå valt Canon EOS 400D trots att priset är lite högre än de andra.

OskarA skrev:
Jag ska skaffa mig min först digitala systemkamera. jag har fotat en längre tid med kompakt digitalkamera och med analog systemkamera men känner nu att ja vill utvecklas. Jag har därför tänkt köpa en digital systemkamera. Nu till frågan, vilken ska man köpa. Jag har några krav:
-kännt märke
Så vad tycker ni, jag är lite inne på en Canon 350D, har hört att den ska vara bra, men finns det andra som är lika bra eller till och med bätte för en nybörjare??
tack på förhand/Oskar
Hej Oskar! Jag skal ICKE ge dig nåt råd som riktar dig mot nåt specielt fabrikat. Alla hus är i dag mycket bra!
Men väljer du system så kom ihåg at dine 1sta 7000 kronor bara är en början. Flera objektiv, blixtar +++++ kommer till etter som. Det är ju hensikten med systemkamera. Begagnat tilbehör är et utmärkt tillskott till kassan. Et väl etablerad fabrikat gär bättre tillgång på goda köp.
Lycka till med valget och en fin hobby!
mvh Erik J

OskarA skrev:
-kännt märke
tack på förhand/Oskar

Du glömde den måste vara rosa ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar