Annons

Första systemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

nummersex

Ny medlem
Hej!
Jag behöver verkligen tips och råd gällande mitt kamera-köp. Hittills har jag bara ägt en digitalkamera men jag har fotat med kompisars lite "proffsigare" systemkameror så jag vet ju vad det handlar om liksom, men jag har aldrig själv ägt någon.
Men nu vill jag ta mitt fotande till nästa steg eftersom jag tycker det är så enormt roligt.
Jag har varit runt på nätet och googlat som bara den men jag blir tyvärr inte mycket smartare. Vad ska jag lita på? och Vad betyder allt?
Därför gör jag det lättare för mig genom att fråga er, med lite erfarenhet.

Det jag är ute efter är alltså en riktigt bra kamera som kanske inte ska vara i allra dyraste laget.
Sen är det så att jag hatar stora klumpiga saker så drömmen hade vart en systemkamera i mini-format vilket jag faktiskt tagit reda på att det finns!! Det kallas systemkamera i kompakt storlek va? Hur bra/dålig är en sån ijämfört med en vanlig systemkamera? Vad är skillnaden och hur skiljer sig bilderna åt? Någon som har erfarenhet av båda eller bara den kompakta varianten?
Och märken? vad tycker ni jag ska lägga fokus på?
Skriv allt ni kommer på och hjälp mig!

Det är inte lätt när man inte vet något om budget eller vilken typ av bilder du ska ta. Ett par generella råd kan jag dock bidra med.

Alla systemkameror på marknaden är bra. Om de inte vore bra så skulle de försvinna från marknaden väldigt snabbt.

Om jag var du skulle jag titta mest på vad dina kompisar har för märke och köpa samma. Det är roligt om man kan låna gluggar eller byta tips med varandra.

Mindre kameror behöver inte betyda sämre bildkvalitet. Om man tittat på sony´s nexserie så använder de samma sensorer som till sina andra systemkameror. Den stora nackdelen som jag ser med de superslimmadesystemkamerorna är att ergonomin inte blir så bra och det kan vara knöligt att komma åt rätt inställningar. Jag kan rekommendera att titta lite på sony alpha 33/35/55 som är lite mindre men ändå formade som en klassisk systemkamera.

Satsa mer på optik än på kamerahuset. Du kanske inte behöver åtta olika objektiv på en gång men börja med att köpa ett all-round objektiv samt ett 50 mm f/1.8. Det är en ganska bra start som inte gräver alltför djupt hål i plånboken. Som all-round glugg finns det också en massa att välja på men ett 18-105 eller liknande är inte så dumt.

Hej!
Jag behöver verkligen tips och råd gällande mitt kamera-köp. Hittills har jag bara ägt en digitalkamera men jag har fotat med kompisars lite "proffsigare" systemkameror så jag vet ju vad det handlar om liksom, men jag har aldrig själv ägt någon.
Men nu vill jag ta mitt fotande till nästa steg eftersom jag tycker det är så enormt roligt.
Jag har varit runt på nätet och googlat som bara den men jag blir tyvärr inte mycket smartare. Vad ska jag lita på? och Vad betyder allt?
Därför gör jag det lättare för mig genom att fråga er, med lite erfarenhet.

Det jag är ute efter är alltså en riktigt bra kamera som kanske inte ska vara i allra dyraste laget.
Sen är det så att jag hatar stora klumpiga saker så drömmen hade vart en systemkamera i mini-format vilket jag faktiskt tagit reda på att det finns!! Det kallas systemkamera i kompakt storlek va? Hur bra/dålig är en sån ijämfört med en vanlig systemkamera? Vad är skillnaden och hur skiljer sig bilderna åt? Någon som har erfarenhet av båda eller bara den kompakta varianten?
Och märken? vad tycker ni jag ska lägga fokus på?
Skriv allt ni kommer på och hjälp mig!

Hej.

Du kan exempelvis kolla här, en jämförelse mellan instegsmodellerna för Canon, Nikon och Pentax: http://www.digitalversus.com/canon-eos-1100d-vs-nikon-d3100-vs-pentax-k-r-p974_11753_93.html

Åk till en butik, prova några olika, känn och kläm, testa menyer/ knappar m,m, Hittar du en kamera du trivs med så tar du förmodligen bättre bilder. Oavsett märke!

Mvh Pär

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto