Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet om man kan köpa till så att man får ett bättre grepp om kameran med stora händer??
Tycker att det duger och gillar inte någon annan kamera bättre som jag har hållt i men de vore ju bra om det fanns.

Bygger inte dom bara nerot??

Sitter med kameran nu föresten :)

Jo de bygger bara neråt, men det resulterar ändå i lite mer tyngd, vilket stabiliserar upp kameran i fråga. Samt att du ju får avrtryckare för bilder i vertikalt läge också, vilket verkligen är guld!

Grattis till ett bra köp för övrigt :)

Jo precis, så att man får plats med alla fingrarna på greppet och får en stabilare kamera :) Något som bygger ut det befintliga greppet i tjocklek har jag inte sett för kameran i fråga.

Har en jobbarkompis som har ett liggande till en annan lite äldre Nikon kan det passa eller är det olika till alla Nikon??

Är för övrigt riktigt jä..la nöjd med kameran har tatt ca 700 bilder idag varav 50 nu efter kl 10 med "lång" slutartid ute på båtar i hamnen som blir hur bra som helst :)

Och om man skulle gå upp lite i pris??
Vill ju så klart få in så mycke sjus det går och tycker nog att 200 mm är för lite zoom

Och om man skulle gå upp lite i pris??
Vill ju så klart få in så mycke sjus det går och tycker nog att 200 mm är för lite zoom

Vill du ha zoom, längre än 200 och mer ljus är det väl i stort sett bara

Nikon Nikkor AF-S 200-400/4,0 - fr 58000
Sigma EX 100-300/4,0 - fr 8500
eller
Sigma EX 120-300/2,8 - fr 19500

som gäller. Längd+ljusstyrka=tungt och dyrt.

Nöjer du dig med längre brännvidd och skippar "mer ljus"-kravet, så finns Sigma 120-400 4,5-5,6, men det är en helt annan best än Nikon 70-300. Såväl betydligt dyrare som större och ett kilo tyngre. Dessutom får du dras med folks fördomar mot Sigma... (jag gillar 120-400t men många rynkar på näsan rejält åt det och dess gelikar).
I den klassen har även Nikon och Tokina varsitt 80-400, men de har AFAIK inte inbyggd motor och ger alltså endast manuell fokus med d5100.

EDIT: Den HÄR finns ju också. Lite osmidig dock.

PS. "200" är inte ett mått på zoom, utan på brännvidd. Ett 18-70 har tex betydligt "mer zoom" än ett 200-400 (3,9x mot 2x), även om brännvidden är betydligt kortare.

Aja det märks att jag är ny med det här iaf.

Så ett 18-50 i 50 läge går inte att jämföra med ett 50-300 i 50 läge??

Vad har jag gett mig in på HAHA

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar