Annons

Första Systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

ghiraldini

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag ska snart äntligen ta och inhandla min mycket efterlängtade alldeles egna systemkamera, men är inte helt säker på vilken jag ska välja. Jag har stor erfarenhet av fotografering då jag fotat mycket med kompaktkameror och även andras systemkameror, och är ute efter en systemkamera som jag inte kommer att tröttna på snabbt. Tyvärr är jag en sådan person som stirrar sig blind på antalet megapixlar, vilket jag vet att jag inte borde göra.

Men vad är det egentligen jag bör titta på? Hur vet man hur bra en systemkamera är?

De kameror jag funderat på är:
Nikon D90
Nikon D5000 och
Canon EOS 550D
Vad har ni att säga om dem?

Tack på förhand, kram på er!
 
En bra systemkamera är en kamera som ligger bra i handen och som man trivs med :)
När det gäller bildkvalitet så ligger det mesta av den hos objektivet. Det som själva kamerahuset bildkvalitetsmässigt främst står för är upplösning och brusreducering. Så även om du köper det allra billigaste kamerahuset och slänger på ett bra objektiv på det så kan du ta "proffsbilder".
Men det gäller ju då också såklart för personen som fotograferar att kunna hantera utrustningen.
Annars är det främst funktioner, hastighet och byggkvalité som skiljer mellan olika kamerahus.
Och MPixlar ska du sluta tänka på, det är bland det minst viktiga. Självklart beror det lite på vad man ska ha bilderna till, men alla systemkameror idag har minst 10MPixlar och det räcker till det mesta.
 
Kan du eller kommer du lära dig vad bländare, slutartid ISO osv är? Kommer du med andra ord att klara av att köra kameran helt manuellt?
Jag ser för många som lägger ner massa pengar på en dyr kamera och sen inte har en anning om hur den fungerar och kör på AUTO. Slöseri med pengar tycker jag det är. Varför ska men ha en D90 när man inte vet vad rattarna gör? Känner du att du kan detta så köp D90, den är nog smidigare när man kör manuellt.
 
Om du bara väljer bland de kamerorna så tycker jag absolut att D90 är den mest prisvärda. Om du har kännt på dem i en fotoaffär så kommer du känna mycket mer kvalitet i D90 än de andra kamerorna. Jag är inte så bra på Canon men jag tror inte 550 har jättemycket att sätta emot D90.

Jag tror med andra ord att D5000 och EOS 550D är kameror du kommer växa ur snabbt, vilket du nämnde att du inte ville. Om du vill ta ett steg till upp så tycker jag att du ska kolla på D7000 (kostar ca 10 000kr). Det är en ruggigt bra kamera (och Nikons nyaste) men din budget kanske inte håller då.

En sak du kan göra är att gå in på Nikon USA:s hemsida (http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Digital-SLR-Cameras/index.page) och använda compare tool. Där kan du se de tekniska specifikationerna. Om du vill se en mer praktisk jämförelse finns det många sidor som jämför de olika kamerorna.
 
Håller med föregående, D7000 är en ruggigt bra kamera. Skrämmande va mycket kamera man får för pengarna. Min D200 som egentligen ligger steget över är inget jämfört med D7000.

Sen vill jag tillägga till ett tidigare inlägg att det finns mer (ja, han sa främst :) ) än bara upplösning och brusreducering. Vissa sensorer ger finarer burs än andra, men jag är inte så insatt i det att jag kan säga mer än att det främst gäller FF kamerorna och mellan dom kan det vara stor skillnad, främst D3s som har vackraste bruset.
 
Nikon D90 eller Canon 60D tror jag är bra val. Jag skulle inte satsa på en billigare Nikon än D90 om du är lite insatt i foto redan, eftersom du blir mer begränsad i objektivutbudet med de billigare som saknar inbyggd fokusmotor. Det har betydelse om du är intresserad av att fotografera porträtt eller i annars sämre ljus med objektiv som Nikon 50/1,8 eller 85/1,8, eller sigma 24/1,8 eller något annat objektiv av lite äldre design som inte har egen fokusmotor utan förlitar sig på den i huset (motorn i D90 är i många fall snabbare än en enklare AF-S motor, men lite mer högljudd).

Med båda får du möjlighet till mer avancerad blixtstyrning, om det är nånting du är intresserad av. Båda borde ge ungefär likvärdig bildkvalitet, kanske 60D är något bättre på höga iso eftersom den är nyare än D90, men det borde kollas upp, är osäker på det här. Skillnaden är knappast astronomisk.

D300s kan man ju också få för ett bra pris idag. Det är en ännu mer "framtidssäkrad" modell eftersom den är proffsigare som helhet än D90. Största skillnaderna är nog det mycket mer avancerade fokussystemet och den något större sökaren. Ger också möjlighet till t.ex. Time Lapse-fotografering (kameran tar bilder automatiskt i jämna intervall) och finjustering av fokus med olika objektiv. Det senare är dock att undvika, bättre är att skicka utrustningen på kalibrering om nånting inte fokuserar rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.