Annons

Första systemkameran, satsa pengarna på kamerahus eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

linean

Medlem
Hej! Tänkte lära mig fotografera och har börjat kika på digitala systemkameror men känner mig ganska vilsen.

Har tyvärr ingen större budget att röra mig med, omkring 6000 allt som allt.

Vill fotografera landskap, porträtt samt människor i rörelse, resebilder. Lite allround med andra ord.

Har hittat dessa kameror på rean:

Canon 450D + 18-55 IS 5500kr
Sony A330 18-55 5000kr

För 3999 har jag sett canon D1000 och nikon d3000, är det bättre att satsa på någon av dessa och snabbare få råd att komplettera med fler objektiv?

Till vilka kameramärken får man lättast tag i billiga men ok objektiv? Hur långt klarar jag mig på medföljande 18-55IS ?

Sony har bildstabilisering i kameran, hur stor fördel är det?

Eftersom jag har Canon själv, så lägger jag min röst på det paketet som du har hittat. Stort utbud av tillbehör har du framför allt till Canon och Nikon, speciellt begagnad markanden. Mycket kamera för pengarna får du om du väljer Pentax och Sony men där är begagnad marknaden lite smalare.

Övriga funderingar får du säkert en mängd olika svar och råd på. Alla har vi våra favoriter och tror "på olika skolor". Du borde kanske titta på en större zoom istället för kit-optiken. En s.k.walk-around optik. Den täcker upp det mesta motivmässigt. Nackdelen kan vara, att kvaliten blir något sämre ju större zoomomfång du väljer men det är det kanske värt?

Har tyvärr ingen större budget att röra mig med, omkring 6000 allt som allt.
...
Canon 450D + 18-55 IS 5500kr
Sony A330 18-55 5000kr
För 3999 har jag sett canon D1000 och nikon d3000, är det bättre att satsa på någon av dessa och snabbare få råd att komplettera med fler objektiv?
Med dina förutsättningar hade jag nog satsat på Canon 1000D eller Nikon D3000. Canon 450D är inte så mycket bättre att den är värd 1500 kr mer.

När du plåtat ett tag kommer du nog att upptäcka att du "behöver" nåt mer, t ex Canons telezoom 55-250 eller en blixt eller ljusstarka 50/1,8 eller...

Ett av de fåtal 1000D/18-55 IS-paket som finns kvar tillsammans med ett Canon 50/1,8 skulle ge dig mycket glädje för 6000kr. Köp inte utan IS.
Tips i övrigt är att kolla de tre stora som ibland skickar med ett batterigrepp på köpet, just nu tror jag Inet gör det. Jag själv köpte min Canon Eos 1000D med IS-objektiv och batterigrepp på köpet från Cyberphoto och jag tror inte jag har plockat av det en enda gång, det gör kameran mycket skönare.
Min bror köpte 450D samtidigt och i jämförelse så skulle jag inte få det roligare för prisskillnaden.
Men då är jag ju såklart amatör och det enda som egentligen skiljer dig och mig åt är att jag köpt lite fotoprylar.
Lycka till med nya kameran och fotointresset.

En Canon 450D med kit objektiv tycker jag är en bra kamera. Det är en kamera du kan växa med och som levererar bilder med bra kvalitet.
Brukar inte prata märken med folk men jag vill ändå nämna att det är en fördel att satsa på ett vanligt förekommande fabrikat eftersom du köper in dig i ett system. Ju fler som har samma märke, desto lättare att komma över begagnade objektiv och tillbehör.
Skulle du senare känna för att sälja av delar av utrustningen så finns det gott om köpare.

Tänk på att du utöver kamera och objektiv direkt kommer att behöva minneskort och någonstans att förvara din kamera när du ska ha med den. Filter till objektivet är också en bra investering då ett repat filter är billigare att byta än ett repat objektiv.

Som svar på frågan om kit-objektivet till Canon kameran så anser jag att du klarar dig långt med det. Allt eftersom du lär dig och utvecklas som fotograf så kommer insikten om vad mer för utrustning du behöver och vill komplettera med.
Köp inte på dig mer än nödvändigt från början.

En Canon 450D med kit objektiv tycker jag är en bra kamera. Det är en kamera du kan växa med och som levererar bilder med bra kvalitet.

ErlandH skrev att han inte tycker 450D är värd 1500kr mer än 1000D, och Third eye skrev något liknande.

Vad får jag ut av att lägga ut de extra slantarna och köpa 450D?

Senast ändrad:
Tack! Har försökt läsa på lite tidigare men problemet är att för mig som nybörjare så säger inte alltid dessa siffror och begrepp så mycket. Jag har t.ex. ingen aning om vad för ljuskänslighet jag behöver till olika ljusförhållanden osv, och hur stor skillnad gör för resultatet.

Jag är helt säker på att oavsett vilken av de två modellerna du väljer så gör du ett bra val och kommer att ha glädje av kameran under långt tid. Själv så köpte jag en Canon 450D för ca 1 år sedan, och det har jag ingen anledning att ångra. Den kommer jag att ha under många år.

Jag skulle vänta in Sony A450 som är i antågande.Jag har inte läst allt om den änuu..men. Den har HDR. Den har samma sensor som A550 har.. Den har bra grepp. Den har inbyggd stabilisering. Den stabiliserar därmed alla objektiv..Nya eller beg.. Och objektiv finns allt du kan behöva...

och vill du ha live view med samma sensor så är det A550 som gäller.. Där även den finaste skärm som Sony har sitter monterad med vinklingsmöjligheter..Finns också en A500 därimellan med lite annan skärm samt lite mindre pixlar men annars på allt "samma kamera " som a550.. Fast lite billigare

Men tat coolt en stund är mitt råd och titta på den nya Sony A450... Den lär rakt inte bli en dålig kamera den .och den måste/lär ju bli billigare än dom andra . Så det lär bli massa massa kamera per krona man får med dessa A450.. Utan en kamera du kan växa med länge...Samt bygga på objektivparken under tiden du har den... Snabb är den också den rakaren...

Jag skulle vänta in Sony A450 som är i antågande.Jag har inte läst allt om den änuu..men. Den har HDR. Den har samma sensor som A550 har.. Den har bra grepp. Den har inbyggd stabilisering. Den stabiliserar därmed alla objektiv..Nya eller beg.. Och objektiv finns allt du kan behöva...

Tack för tipset men googlade och såg att priset kommer ligga runt 8000, och då är den tyvärr för dyr.

Sedan kan man ju alltid vänta på att priserna ska gå ner, men det kommer ju alltid något nytt och bättre att vänta på och jag vill köpa inom närmsta veckan.

Jag är helt säker på att oavsett vilken av de två modellerna du väljer så gör du ett bra val och kommer att ha glädje av kameran under långt tid. Själv så köpte jag en Canon 450D för ca 1 år sedan, och det har jag ingen anledning att ångra. Den kommer jag att ha under många år.

Det tror jag nog också, stora frågan är väl med vilken jag blir mest nöjd :)

Hej ! Skulle själv i din sits kört på Canon 450D + 18-55 IS 5500kr,en mycket bra kamera ! Lite bättre grepp än 1000D som är i minsta laget ! MVH.

Tack för tipset men googlade och såg att priset kommer ligga runt 8000, och då är den tyvärr för dyr.

Sedan kan man ju alltid vänta på att priserna ska gå ner, men det kommer ju alltid något nytt och bättre att vänta på och jag vill köpa inom närmsta veckan.

Alltid sådana riktpriser så ligger högt .... Den kommer inte ligga där då den kommer garanterat.. I så fall blir den ju dyrare än båda storebröderna A500 A550 vilket ju inte är rimligt..

Så is i magen är mitt bestämda tips....

Senast ändrad:
Hej ! Skulle själv i din sits kört på Canon 450D + 18-55 IS 5500kr,en mycket bra kamera ! Lite bättre grepp än 1000D som är i minsta laget ! MVH.

Det vet vi väl inte? Kameragrepp är väldigt individuellt.

Jag vill passa på att igen tipsa om att om du köper Canon, se till att få den 18-55 som har IS (bildstabilisering). Den är avsevärt bättre än den utan, rent optisk, förutom att IS är användbart förstås.

En sak tål att upprepas: den finns inga dåliga systemkameror nu för tiden.

Per.

Det vet vi väl inte? Kameragrepp är väldigt individuellt.

Jag vill passa på att igen tipsa om att om du köper Canon, se till att få den 18-55 som har IS (bildstabilisering). Den är avsevärt bättre än den utan, rent optisk, förutom att IS är användbart förstås.

Det ska jag tänka på. Det är en kombinerad julklapp/födelsedagspresent från min pappa som också vill ha ett ord med i laget och utifrån sina fototidningar förespråkar Sony.

Sony har ju bildstabiliseringen i kamerahuset, innebär det att deras objektiv blir billigare än canons/nikons objektiv med IS?

Sony har ju bildstabiliseringen i kamerahuset, innebär det att deras objektiv blir billigare än canons/nikons objektiv med IS?

Så borde det ju vara, men jag tycker inte att det märks. Titta själv får du se. Det är litet svårt att veta om objektiven är identiska förutom skillnad i IS, förstås, men en liten indikation kan du få. Canon och Nikon tar själva inte speciellt mycket för sina lösningar, där det finns objektiv med och utan bildstab.

Mitt råd är åk ut till en fotoaffär kläm och känns kolla på grejorna och välj den kamera du känner dig mest bekväm med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto