Annons

Första systemkameran Nikon d80?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag köpt ny DSLR idag hade det blivit en Nikon D90 pga av filmning och en mycket bättre skärm. Men jag köpte i början av året och då blev det Canon 450D som jag är extremt nöjd med. Jag gick inte på D80 för den kändes "gammal" redan då.

Men du har fått ett bra pris, och hittar du inget liknande prissatt kit på 450D (och det tror jag inte du gör) så får du väldigt mycket kamera för pengarna med en D80. Features/bildkkvalitet osv är liknanden på alla 3, förutom filmning och skärmen där D90 slår de andra två på fingrarna, 450D hamnar mellan dom två med lite större skärm, liveview, fler MP mm men skillnaderna uppåt mot D90 är större.

D80 och D90 är lite större än 450D, för många är det en fördel, för andra inte. För mig är dom "precis under gränsen" för hur mycket kamera jag vill bära med mig, det som tex utesluter Canon XXD serie som är betydligt större och tyngre. Och dyrare.
 
Jag har själv en D80 med ett Tamron 28-75/2.8 och ett Nikon 50/1.8 och ett batterigrepp. Med dessa saker kommer du garanterat inte att bli missnöjd! Tamron objektivet är ett mycket bra objektiv som fått många priser. Nikon gluggen är skarp, ljusstark och väldigt billig med tanke på vad man får. Batterigreppet är lite extra lullul som inte kommer klara dig utan om du testar =)

Även om D80 kanske blivit lite gammal men den har inte blivit ett dugg sämre för det. När den kom var den ju i en klass helt för sig :) Den tar ju inte ett dugg sämre bilder bara för att den blivit något år gammal.

18-55 kitgluggen skulle jag helst bara ta å gömma långt ner i nån snödriva, fast å ljussark optik ska det va =)
 
Behöver man köpa dom snabbaste sdkorten eller duger något av dom i mellanklassen?

Köp ett Sandisk SDHC Ultra III, de är så billiga nu för tiden att det inte är lönt att snåla in på den sidan. Sandisk SD Ultra II bör räcka rent prestandamässigt men då är det svårt att köpa större än 2Gb

Man får ett 4Gb SDHC med kortläsare på MediaMarkt för 400:-
 
Jag har själv en D80 med ett Tamron 28-75/2.8 och ett Nikon 50/1.8 och ett batterigrepp. Med dessa saker kommer du garanterat inte att bli missnöjd! Tamron objektivet är ett mycket bra objektiv som fått många priser. Nikon gluggen är skarp, ljusstark och väldigt billig med tanke på vad man får. Batterigreppet är lite extra lullul som inte kommer klara dig utan om du testar =)

Även om D80 kanske blivit lite gammal men den har inte blivit ett dugg sämre för det. När den kom var den ju i en klass helt för sig :) Den tar ju inte ett dugg sämre bilder bara för att den blivit något år gammal.

18-55 kitgluggen skulle jag helst bara ta å gömma långt ner i nån snödriva, fast å ljussark optik ska det va =)


Klass för sig själv?? Den var i samma nivå som en Sony A100.. Varken bättre eller sämre.. Och A100 har ju sågats stenhårt har jag sett..
 
Klass för sig själv?? Den var i samma nivå som en Sony A100.. Varken bättre eller sämre.. Och A100 har ju sågats stenhårt har jag sett..

Sony fick väl lite sämre resultat med A100 än Nikon D80 i resentionerna när de kom, ingen sågades väl direkt?
Det lär inte spela så stor roll vilken man väljer rent prestandamässigt vad gäller sensorn det mesta är ju gemensamt mellan modellerna.

Jag är supernöjd med min D80, den har lite tillväxtmån att växa i för fotografen samtidigt som den sköter sig bra i rent auto-läge för de tillfällen man är lite lat eller osäker.
Den ligger bra i handen ( ergonomi är Nikon bra på )

Brister med D80 som jag ser det är:
Lite långsam i serietagning. (3 bps är för lite ibland)
Brusar till sig lite för tidigt (iso 1600 är inte roligt)

Skulle jag köpa idag skulle jag nog gå på en D300 eller med begränsad ekonomi en begagnad D200 eller ny D90.

18-70 eller 18-135 kiten är ok 18-55 är väl plastig.
Blixt SB 600 alt SB 800 är ett enormt lyft i vintermörkret då den kan vinklas för indirekt ljus.
 
Missa inte att klämma på A350 innan du väljer, annars kanske du ångrar dig efteråt. Det finns inga dåliga kameror, du kan inte misslyckas!

God Jul!
 
Klokt

Det var nog ett klokt beslut. Funktionsmässigt tror jag inte du kommer att sakna något under de närmaste åren. Möjligen Liveview i så fall. Objektiv kan du hitta en uppsjö både nytt och begagnat eftersom d80 har af motor i huset. Har du bekanta så prova en fast glugg för porträtt eller kanske macro. Sen är det som du säger, ingen idé att handla prylar innan man vet vad man ska ha dem till.

Det jag väntar på är ett betydligt bättre brusförhållande vid högt iso. Fler pixlar gissar jag att man får på köpet när det väl blir byte men egentligen räcker dessa länge.

Lycka till med fotandet!

mvh
Hans (med D80)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.