Annons

Första systemkameran Nikon d80?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vreeswijk

Medlem
Har nu tänkt investera i en julklapp till mig själv.
Har för att sätta mig in i det lite läst runt på forum etc för att försöka bilda mig en uppfattning om vad man ska köpa.

Finns ett paket på Expert Nikon D80 med ett 18-55 vrobjektiv samt ett 55-200 objektiv för 6999 och då får man även ett presentkort på Expert på 500 kronor.Har även kollat på en D90 med ett 18-55 objektiv för runt 10000.

Som första kamera duger D80n bra eller?Kommer ta allt från naturbilder till storhelgsfirande med släkten,samt kanske sport ngn enstaka gång.Vad är dom stora skillnaderna mot D90 samt motiverar det skillnaderna på 3000 för en nybörjarfotograf?Vill ha en kamera som kommer duga ett bra tag,vara hyfsat lätt att jobba med men även ha möjligheter till mycket inställningar när man lär sig mer.

Tack på förhand

mvh

Förvirrade Jonas
 
Du kommer att bli mycket nöjd med en D80!
En mycket bra kamera!
Skillnaden mot D90 är ju att D90 har nyare sensorteknik.
Men du klarar dig gott med en D80!
 
Efter tre år på fotosidan är det definitvt dax för en kamera ;)

D80 duger bra som första kamera men om det är den mest prisvärda just nu vet jag inte. Ofta är inte medföljande optik i klass med vad kamrorna klarar av så det kan vara en god idé att satsa på nått bättre och ljusstarkare. Drygt 3000 för en Sigma 18-50/2.8 som gör kameran bättre rättvisa.
 
Efter tre år på fotosidan är det definitvt dax för en kamera ;)

D80 duger bra som första kamera men om det är den mest prisvärda just nu vet jag inte. Ofta är inte medföljande optik i klass med vad kamrorna klarar av så det kan vara en god idé att satsa på nått bättre och ljusstarkare. Drygt 3000 för en Sigma 18-50/2.8 som gör kameran bättre rättvisa.
Kan inte ens minnas varför jag registrerat mig här för 3 år sen,gissningsvis i samband med ett inköp av en vanlig digitalkamera:) Vad finns det mer i denna djungel av kameror som ni kan rekommendera?Vet inte varför jag just fastnat för Nikon men tycker de passar väldigt bra i mina relativt små händer.

Förstår att det finns bättre optik,men den som brukar medfölja duger den bra ändå eller?Vill ju som sagt ta mycket blandade kort.Både i ljus och mörker.Skriv gärna ner tankar,åsikter om vad jag ska tänka på.Måste ju även investera i kringutrustning typ väska,minneskort,motljusfiler,uvfilter å allt va det heter.

Tack för snabba och trevliga svar förövrigt.
 
D80 är klart en bra kamera, men bäst är alltid att köpa det bästa man har råd med, därmed behöver du inte byta upp dig så ofta. Det beror ju också på vilken nivå du strävar efter, om du har tänkt att investera i en full formats kamera så kommer ju Canons 5D Mark II ut nu och då kommer säkert den gamla 5D kameran rasa i pris... detta är ju om du har tänkt att satsa lite mer på det hela, om du har tänkt använda den på semi-proffs nivå är D80n fantastisk och jag har varit jätte nöjd!

Lycka till!
Joakim
 
En D80/90 med Nikons 50mm 1,8 måste ju vara bland det bästa för pengarna man kan få just nu.

Jag kan personligen rekommendera en Nikon D90. Brusegenskaperna måste vara bland det bästa i klassen(?) och dessutom så får man ju med filmläget som en bonus man aldrig använder:)

Jag valde D90 före D80 på grund av brushanteringen. För mig kändes det värt några extra tusenlappar. Men utöver det så vet jag inte om skillnaden är så stor att det motiverar prisskillnaden.
 
Det finns djungel av bra kameror så där är det svårare att lämna säkra råd. Det billigare kitobjektiven fungerar relativt bra i bra ljus men i dåligt ljus är det inte så mycket att hänga i julgranen. Det objektiv jag nämnde släpper in 4 ggr så mycket ljus på 50 mm vilket ger mindre riskt för oskärpa och lägre bildbrus.
 
Finns ett paket på Expert Nikon D80 med ett 18-55 vrobjektiv samt ett 55-200 objektiv för 6999 och då får man även ett presentkort på Expert på 500 kronor.Har även kollat på en D90 med ett 18-55 objektiv för runt 10000.
D80-paketet låter sensationellt prisvärt, enligt min uppfattning. Ett riktigt bra köp för en nybörjare. När du fått lite mer erfarenhet kommer du kanske att känna behov av bättre och dyrare objektiv, men vänta med det tills du verkligen vet vad du vill ha.

D90 är förstås en bättre kamera på alla sätt och relativt prisvärd. Om du väljer D80 eller D90 beror nog mest på hur tjock plånbok du har.
 
Efter tre år på fotosidan är det definitvt dax för en kamera ;)

D80 duger bra som första kamera men om det är den mest prisvärda just nu vet jag inte. Ofta är inte medföljande optik i klass med vad kamrorna klarar av så det kan vara en god idé att satsa på nått bättre och ljusstarkare. Drygt 3000 för en Sigma 18-50/2.8 som gör kameran bättre rättvisa.


Där anser jag du har helt fel betr kitobjektiven.
Nikons kitgluggar har mycket god klass!
 
Där anser jag du har helt fel betr kitobjektiven.
Nikons kitgluggar har mycket god klass!


Du har nog en poäng i det. Många av de nyare kittgluggarn har blivt mycket bättre och just 18-55 VR vet jag inget om. Däremot är de fortfarande hopplöst ljussvaga vilket vare sig ger möjlighet till kortare skärpedjup eller lågt bildbrus i sämre ljusförhållanden. Byggkvalitén brukar också lämna en del övrigt att önska.
 
Kanonval - om uttrycket ursäktas...(JAG tyckte det var lite kul i.a.f.)
Kör på det, du blir kanonnöjd (häpp)...

OM du skulle komma på dig själv med att var missnöjd med bildkvalitén ngn gång, vilket jag finner osannolikt de närmaste åren, så kan jag rekomendera Nikon 18-70'a. Finns gôrbilliga begagnade...och är mycket skarpt och fint för sitt pris.
Det nya 16-85 är säkert bättre på alla sätt och vis - men minst 3 ggr så dyrt som ett beg. 18-70...och jag har svårt att tänka mig att det är minst 3 ggr så bra...

Lycka till och välkommen till familjen Nikon...

/ Magnus
 
Tackar och bockar för svaren!!!
Blir så köpsugen,frågan är om man ska vänta tills efter jul om det blir en hyfsad mellanrea kanske man kan spara några kronor.
Men samtidigt,isåfall missar man ju alla fina kort man kan ta under julhelgen:)

En del har sagt till mig att Nikon D80 skulle vara för avancerad för mig då jag inte kan speciellt mycket.Men den har ju ett autoläge sen kan man väl utveckla sig efter hand.Dels finns det många böcker i ämnet och sen inte minst kan man ju prova sig fram med inställningar i olika miljöer.
Behöver man köpa dom snabbaste sdkorten eller duger något av dom i mellanklassen?
 
D80 är inte bara billig från handlare nu....den finns ännu billigare beggad....mkt prisvärda. D80 är en utomförträfflig förstakamera....bra att växa med. Tips ovan om att satsa på lite bättre objektiv från början tillstyrker jag. Stor max bländaröppning är viktigt för att kunna få mjuka och snygga bakgrunder vid tex porträttfoto. Kolla tex nedanstående.
Sigmas glugg nedan är bra och extremt prisvärd, kostar tusentals kronor mindre än Nikkor-motsvarigheten och är ändå riktigt bra :)

http://www.blocket.se/vi/19312099.htm?ca=3_s

OBS! Inte min annons, bara ett tips, råkade se den häromdan :)

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Jag skulle också rekommendera en D80, haft en själv och varit mycket nöjd med den.
Köp en zoom till den, antingen kit eller nån 3:e part.
Kan vara dumt att låsa dig vid en fast ljusstark brännvid i början då du kanske inte vet exakt vad du föredrar att fotografera.

50mm 1,8 eller 1,4 går att hitta billiga beggade längre fram om du vill gå på en sån.
 
Har nu tänkt investera i en julklapp till mig själv.
Har för att sätta mig in i det lite läst runt på forum etc för att försöka bilda mig en uppfattning om vad man ska köpa.

Finns ett paket på Expert Nikon D80 med ett 18-55 vrobjektiv samt ett 55-200 objektiv för 6999 och då får man även ett presentkort på Expert på 500 kronor.Har även kollat på en D90 med ett 18-55 objektiv för runt 10000.

Som första kamera duger D80n bra eller?Kommer ta allt från naturbilder till storhelgsfirande med släkten,samt kanske sport ngn enstaka gång.Vad är dom stora skillnaderna mot D90 samt motiverar det skillnaderna på 3000 för en nybörjarfotograf?Vill ha en kamera som kommer duga ett bra tag,vara hyfsat lätt att jobba med men även ha möjligheter till mycket inställningar när man lär sig mer.

Tack på förhand

mvh

Förvirrade Jonas


Hej!

Jag köpte det paketet på Expert förra veckan, och hittills är jag mycket nöjd! Är själv nybörjare med systemkamera, men det känns som att man inte kommer växa ur D80'an i första taget. Kollade runt en hel del innan köpet, samt pratade med en gammal fotoräv som fotat aktivt sedan många år tillbaka, och kom fram till att det var ett bra kit för en nybörjare som har ambitionen att lära sig fota på lite högre nivå. Visst kommer jag att investera i nya objektiv så småningom, men tills jag lärt mig mer om foto så känns objektiven som följer med absolut tillräckliga. Utifrån dem kan man ju sedan få en känsla för vad det är man vill satsa på i framtiden. Jag tror inte att det är någon mening att köpa på sig massa utrustning som man inte vet hur man använder...

Sedan är det de SD Extreme III som gäller. Man vill ha så snabbt minneskort som möjligt.
 
Jag tror ni blir nöjda med era D80.. men varför köpa en gammal modell med brusig filer för mer pengar än en nyare modell med mindre brusiga filer?

Bara för att få ett 55-200?

Bara undrar....
 
Jag tror ni blir nöjda med era D80.. men varför köpa en gammal modell med brusig filer för mer pengar än en nyare modell med mindre brusiga filer?

Bara för att få ett 55-200?

Bara undrar....

Jag var inne på att köpa en Canon EOS 450D först, men efter att ha känt på båda kamerorna föll det till slut på en D80. Kollade också på en modell från Sony i samma prisklass, men av de tre så tyckte jag att D80'an kändes bäst i handen. Den kändes mer gedigen, inte så plastig - och det fanns utrymme för händerna (har en sambo som har väldigt stora händer, så detta var viktigt). Visst hade jag gärna haft en D90, men det känns som att man betalar mycket för filmningsfunktionen i den, och den är jag inte alls intresserad av.
 
Kan inte ens minnas varför jag registrerat mig här för 3 år sen,gissningsvis i samband med ett inköp av en vanlig digitalkamera:) Vad finns det mer i denna djungel av kameror som ni kan rekommendera?Vet inte varför jag just fastnat för Nikon men tycker de passar väldigt bra i mina relativt små händer.

Förstår att det finns bättre optik,men den som brukar medfölja duger den bra ändå eller?Vill ju som sagt ta mycket blandade kort.Både i ljus och mörker.Skriv gärna ner tankar,åsikter om vad jag ska tänka på.Måste ju även investera i kringutrustning typ väska,minneskort,motljusfiler,uvfilter å allt va det heter.

Tack för snabba och trevliga svar förövrigt.

Detta paket skulle jag välja 24 timmar om dygnet. 7 Dagar i veckan. Samt 365 dagar om året före en gamal D80..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285994
 
Kör du på Expertpaketet, du kommer garanterat att bli nöjd!
Har själv både en D80 och en D90. Och bortser du från brusegenskaper på höga ISO så är de ganska jämbördiga. Så, igentligen, skulle jag inte vilja kalla D80 för en nybörjarkamera. Men, den ger dig något att växa i och det är helt rätt. För det är kul att växa!!

Kitobjektiven håller en bra klass och VR är föredömligt!!! Med tanke på paketets pris, så tror jag att det är dumt att vänta tills efter jul. Kan inte tänka mig att du skulle tjäna många kronor. Om ens några. För detta låter nästan för bra för att vara sant.

Kör hårt och ha kul i jul!!! /Peter-L
 
Tackar återigen för bra och utförliga svar.Undrar om D90n är värd de extra tusenlapparna om man jämför med D80n?Eller får jag bara en för mig alldeles för avancerad kamera?Hade ju vart smidigt att kunna filma också.Sen är hdmiutgången ganska smidig också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.