Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första matchen med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Vet egentligen inte om jag ska lägga detta här eller i Canon forumet.

AIK hade i alla fall sin första hemmamatch i hockey för säsongen igår kväll. Jag har tidigare fotat hockey med 20D men hade nu min nya 40D i stället. Vet att en del varit nyfikna på hur den ska klara uppdraget så jag delar med mig lite av mina observationer.

Autofokus vid servo, det stora lyftet finns där. Borta var nästan alla bilder med fokus på sargen bortom motivet. Dom som fanns kvar berodde på mig och inte på kameran. Mycket fler keepers än tidigare och bara detta gjorde uppgraderingen värd det.

ISO brus, kan inte säga att jag upplever någon betydelsefull skillnad, det var bra redan innan och har inte blivit sämre.

Serietagning, det smattrar på så man får akta sig lite för att inte få allt för många exponeringar med sig hem.

C1, C2, C3
Ställde in kameran för matchfoto och sparade inställningarna i C1. Ställde sedan in kameran för att fota folk på läktare etc (helt annat ljus).
Nu kunde jag snabbt växla mellan dessa inställningar genom att bara vrida ratten, mycket smidigt.

Bildkvalitet i övrigt,
Gjorde som vanligt med vitbalansering mot isen och det funkade kanon. Bra skärpa på dom flesta bilder, dom där jag inte klantat mig.
Färgerna blev mer mättade och en del ansikten väl röda, fick fixa det lite i efterbehandlingen. Ska prova andra inställningar i kameran för att få det rätt från början (fotar hockey i jpeg).

Slutsats,
En mycket bättre kamera än 20D att fota hockey med.

Här finns bilder från matchen tagna med 40D, på dom första bilderna är det halvljus i hallen vilket dämpar färgerna. Hann inte heller vitbalansera förrän matchen kom igång...

http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=127

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar