Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdahl

Medlem
Jag kan komma få möjligheten att inrätta ett mörkrum. Jag har inte någon tidigare erfarenhet med olika förstoringsapparater, kemikalier, fotopapper osv. förutom det jag använt i skolan till s/v kopiering av småformat.
Med andra ord minimalt.

För ett tag sen köpte jag en Zenza Bronica ETR mycket överkomligt, och har fotat nån rulle dia sen dess. Tyvärr är en kamera utan mörkrum lika meningsfullt som en gitarr utan strängar, så nu vänder jag mig till er om råd och upplysning om hur man bäst går till väga för sitt första mörkrum.

Jag vet att svartvit kopiering består av framkallare, stopp, fix, och skölj, men hur kopierar man från positiv och negativ färgfilm?

Var får man billigast och lättast tag på de kemikalier man behöver?
Finns det miljövänliga alternativ?

Vilka prylar bör jag inskaffa?

Om det finns det något annat jag borde tänka på eller om ni har något generellt tips så dela med er för all del! Jag är tacksam för alla svar.


Hälsningar Johan

Lost utan mörkrum
 
Det enklaste/billigaste är nog att köpa ett mörkrumspaket begagnat, komplett med förstoringsapparat, objektiv, timer, skålar, avmaskningsram och övrigt som behövs. Kolla annonserna här på FS, blocket, Tradera mm.
Om du redan nu känner att du vill kopiera färg, så är det smidigast med en apparat med färghuvud, som även funkar till svartvitt. Den har inbyggda filter som du använder för att justera kontrasten vid svartvit kopiering, eller färgbalansen vid färgkopiering.
Om du istället köper en apparat för enbart svartvitt så använder du lösa färgade filter för kontrastjustering, t.ex. Ilford Multigrade.
Förstoringspparaten ska ha ett 50mm objektiv till småbild, och för 6x4,5cm ska du ha 75mm (eller 80mm).

När det gäller kemi och papper så har Photax ett hyfsat bra sortiment.
De har även en del information på deras hemsida.
Kolla även på Scandinavian Photo
 
Det finns redan flera trådar i detta ämne. Men det är rätt att du ska söka efter en beg utrustning, gärna med färghuvud redan från början. Köp gärna en som klarar 6x7 när du ändå är igång. Men lär dig att kopiera svartvitt först. Det är nog där du ska börja. Det är mitt råd.
 
Mitt tips är bara hålla på med S/V i mörkrummet och skanna färgbilderna och låt ett pålitligt labb fixa färgkopior.

Färgfilmsframkallning blir inte billigare hemma. Därimot s/v film blir både billigare och bättre när du fått tjing på det.

Färgneg kopieras med en process som kallas RA-4 där man använder en framkallare och flera olika sorters blekfix. Kemikalierna är något farligare än dem man använder för s/v.

Själva kopieringen och framkallningen måste se i totalmörker.

Dia kopieras med en process som kallas Ilfochrome (hette förr Cibachrome).

Om du inte ska jobba med färg så rekomenderar jag en förstoringsappat med Multigrade huvud.
Får du inte tag i det så ta ett färghuvud.

Det är en fördel om apparaten kan ta större format än du faktiskt jobbar med. Det ger jämnare belysning.
 
Tack för de fina svaren!
Jag får se vad jag kan komma över. Jag kommer nog börja med svartvitt men gärna ha ett färghuvud ifall jag vill "avancera" :)
Om jag har fler frågor så återkommer jag hit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.