Annons

Första lilla studion hemma

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke1972

Aktiv medlem
Funderar på att ta steget till att köpa lite prylar till att kunna få bättre porträttbilder mm hemma. Jag är helt novis på det här området så en del frågor kan ju tyckas vara dumma, men men, man måste ju börja nånstans:) Jag har förresten en Canon 60D och en 430 EX-blixt. Det jag funderar främst på är det här setet:

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html

Det verkar ju bra. Men hur funkar det här med radiosändare, det står att det följer med en radiosändare med mottagare. Sändaren fäster man i blixtskon på kamerahuset som jag förstår det. Kan man lösa ut bägge blixtarna med den, eller måste man inte ha en mottagare till varje blixt? Eller är det så att det följer med en mottagare till varje blixt?

Om jag har sändaren i blixtskon kan jag inte ha 430-blixten i där samtidigt antar jag? Fast det kanske man inte brukar om man har två andra externa blixtar?

Tack på förhand:)

mottagaren sätter du in i en av studioblixtarna som slår och den andra slår pga den känner att den första slår ut. (slav funktion)

i vissa fall kan det bra att ha 2st mottagare om studioblixtarna står långt ifrån varandra osv.

överlag så skulle jag tipsa dig om dessa paket istället.

okej, 2st paraply men lägg till en softbox och det är fortfarande billigare.
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=518

2st 180ws blixtar istället för 120, 2st softboxar osv. billigare
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=532

2st 180ws blixtar med mycket bättre laddningstid och 1/32 ned ställning, 2st softboxar osv. endast 200kr dyrare.
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=533

Tusen tack för tipsen - ser mycket intressant ut, ska titta lite närmare på dessa paket!

Det här med att det följer med två softboxar i paketen du länkar till - är det generellt sett "bättre" med det än att ha en softbox och ett paraply, eller är det helt enkelt en smaksak.

Mycket av en smaksak. Paraply sprider ljuset mer och lämpar sig "bättre" för gruppbilder, helkropp osv. Softboxen är mer som en riktad lampa. Sedan föredrar vissa en fyrkantig eller rektangulär reflex i ögat (softbox) medan andra vill ha reflexen av paraplyet. Kompromissen kan vara en oktabox. En softbox med paraplyform. Skall du plocka med dig studion, brukar det vara lättare med paraplyer. En softbox är klart bökigare att plocka isär och sätta ihop.

mottagaren sätter du in i en av studioblixtarna som slår och den andra slår pga den känner att den första slår ut. (slav funktion)

i vissa fall kan det bra att ha 2st mottagare om studioblixtarna står långt ifrån varandra osv.

överlag så skulle jag tipsa dig om dessa paket istället.

okej, 2st paraply men lägg till en softbox och det är fortfarande billigare.
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=518

2st 180ws blixtar istället för 120, 2st softboxar osv. billigare
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=532

2st 180ws blixtar med mycket bättre laddningstid och 1/32 ned ställning, 2st softboxar osv. endast 200kr dyrare.
http://www.photoactive.se/item_show.php?code_no=533

Är det stor skillnad på 120 W och 180? Tänkte om det + laddningstiden och nedställningsmöjligheten gör att det är värt att lägga ca en tusenlapp extra. Jag är som sagt helt färsk på det här och kanske inte kommer att märka någon skillnad, men man kanske ska tänka på att man kommer att lära sig med tiden:) Som du skriver kan man ju dessutom alltid köpa till en softbox och ändå få ett bra pris (första paketet du länkar till).

Är det någon större skillnad på kvalitet på märkena mellan paketet på Kaffebrus och paketen som du länkar till?

Mycket av en smaksak. Paraply sprider ljuset mer och lämpar sig "bättre" för gruppbilder, helkropp osv. Softboxen är mer som en riktad lampa. Sedan föredrar vissa en fyrkantig eller rektangulär reflex i ögat (softbox) medan andra vill ha reflexen av paraplyet. Kompromissen kan vara en oktabox. En softbox med paraplyform. Skall du plocka med dig studion, brukar det vara lättare med paraplyer. En softbox är klart bökigare att plocka isär och sätta ihop.
Tack för tips där också - nyttig info:)

Precis som många andra så började jag med Kaffebrus. När man inte har något att jämföra med, så tycker man att prylarna är OK och det är väldigt spännande och kul och testa. Mitt nästa steg blev ett instegspaketet från Elinchrome (D-Lite) och det är skillnad som natt och dag jämfört med Kaffebrus. Det mest uppenbara

1) Det följer med en video till Elin och efter att sett den, då föll alla bitarna på plats. Då hade jag ändå ägnat timmar i studion, läst trådar, sökt på nätet m.m.
2) Kaffebrus prylarna ÄR rangliga och spröda. Det sitter fast men inte helt 100. När du riktar ljuset, så blir blixten kvar i det läget till 95% men den rör sig gärna något. (T.ex. tiltar lite mer neråt)
3) På mina Kaffebrus har du ingen automatdumpning. Inget stort problem bara du kommer ihåg att ta ett blindskott om du ändrar effekten.
4) Effekten är vridreglage. Elin har digitalt i steg om 1/10. Exponeringen blir mer noga med Elin
5) Ljusformarna som följer med Kaffebrus är lite enklare än Elins och då är ändå Elins enkla

MEN

När allt är riggat och ljuset ställt, då märker du ingen skillnad på slutresultatet. Skillnaden i hastighet och jämnhet i ljuset märks i princip inte så som jag fotograferar i studion. Visst - det finns tillfällen när jag plåtar barn. Då är jag glad över att ha snabb laddtid.

Jag använder mina Kaffebrus än idag till och från. Har de som effektljus.

Mitt råd till dig. Hur lockande det än är, köp inte blixtarna från Kaffebrus. Lägg hellre pengarna på ett "bättre" kit. Det är klart mycket roligare att jobba med prylar där detaljerna verkligen fungerar. Risken att ge upp eller tröttna är klart mycket mindre om du inte kan "skylla på" utrustningen.

Välkommen till en väldigt spännande värld och lycka till.

Tack för intressanta synpunkter och tips. Det låter rimligt det du skriver. Visst är det säkert bättre med ett "Elin-paket" - nackdelen är ju att det billigaste på Kaffebrus kostar 6795:- Lite prisskillnad alltså:)

Får fundera lite mer:)

Glöm inte att du bör ha lite pengar över till bakgrund inkl någon typ av upphängning, reflexskärm och ett stativ till reflexskärmen. Helst även till en trådlös triggning av blixtarna.

Glöm inte att du bör ha lite pengar över till bakgrund inkl någon typ av upphängning, reflexskärm och ett stativ till reflexskärmen. Helst även till en trådlös triggning av blixtarna.
Japp, det är med i beräkningarna. Jag har tänkt prova med att hänga upp ett lakan mot en bokhylla som bakgrund till att börja med. Jag vet att det är bättre med papper, att veck lätt kan bli synliga på lakan, men jag tänkte prova i alla fall.

Vad innebär egentligen "triggning"?

Ett uttryck för att lösa ut blixten. Kabel brukar följa med men trådlöst är att föredra.

Och när du använder studoblixtar överhuvudtaget, men också när du har fjärrstyrd tändning med radio eller ljuspuils, så är det en liten fördröjning innan alla blixtar har tänt. Det betyder att man inte kan använda "kortaste synktid" på kameran, utan får ställa ett eller två snäpp längre tid. Om kameran har 1/200 som kortaste synktid, så får man använda 1/160 eller kanske till och med 1/125 för att inte få en mörk kant på bilden.

Och när du använder studoblixtar överhuvudtaget, men också när du har fjärrstyrd tändning med radio eller ljuspuils, så är det en liten fördröjning innan alla blixtar har tänt. Det betyder att man inte kan använda "kortaste synktid" på kameran, utan får ställa ett eller två snäpp längre tid. Om kameran har 1/200 som kortaste synktid, så får man använda 1/160 eller kanske till och med 1/125 för att inte få en mörk kant på bilden.
Noterat och värt att tänka på - tack:)

En liten fråga:

Finns det något ungefärligt min/max-avstånd till objekt/modell för dessa blixtar här ovan för att få ett bra resultat? Inomhus är det jag tänker på. Har tyvärr inte så mycket yta hemma.

Jag började också med ett kit från kaffebrus. Jag använder blixtarna fortfarande, men har hunnit byta en av dem på garanti eftersom den krånglade. Blixtröret är för övrigt väldigt bökigt att byta i den här modellen - du måste bokstavligen skruva isär blixten och sedan löda dit ett nytt för hand.

Det är precis som någon skriver att när allt är riggat (uppställt) och på plats så fungerar det oftast bra och slutresutatet ser fint ut, men det är lite rappliga grejer. Jag har haft dem med för jobb ibland, men slutat med det då jag inte känner att jag kan lita på dem. De vill helst stå där de alltid stått i studion och inte vara ut och åka. Dessutom verkar de behöva en ganska lång uppvärmning innan de ger ett konstant och jämt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar