Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första intryck (visuellt och fysiskt) av Canonprylar (20D mm)...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Så då har jag fått mina första Canonprylar!
En 20D + 17-40/4 + 100/2,8 USM Macro.

Jag har bara klämt på grejorna i en timme eller så. Än sålänge har jag inte brytt mig om manualen då den är på tyska (snålheten bedrar visheten?;). Jag har precis sålt min D70 med lite tillbehör så självklart gör jag en direkt jämförelse.

Mitt första intryck är att det verkligen är Kanonprylar. Huset och 17-40 andas och känns som riktigt bra kvalitet, betydligt bättre än D70 + 18-70, vilket det också bör med tanke på prisskillnaden. Macroobjektivet tycker jag ser lite fjantigt ut (smalnar av vid linsen) men det får man leva med.

Det mest negativa än så länge är själva ergonomin på huset och då tänker jag enbart på placeringarna av båda rattarna... Tumratten sitter alldeles för långt ner vilket betyder att man får spänna hela handen för att flytta tummen så långt ner, här är Nikon's tumratt mycket skönare som man bara behöver flytta tummen något i sidled för att komma åt bra.
Pekfingerratten sitter för högt upp, även här tycker jag Nikon verkar ha lyckats bättre med placeringen...
Jag är självfallet medveten om att det här är en vanesak och att jag kanske hade tyckt tvärtom om jag hade bytt från Canon till Nikon. Någon annan som har kört båda som är av samma eller delad mening..?

En sak som jag tycker är förvånande (gäller även D70 men framförallt 20D då den ska vara ett snäpp "proffsigare") är att ISO talet inte visas i varken displayen eller sökaren, känns ju betydligt viktigare än att visa tex bildkvaliteten (tror de flesta kör på samma till 95%)...! :eek:

Såja, då ska man väl ta och kolla in den tyska manualen lite... ;p
 
Måste bara tillägga att motljusskyddet till 17-40 är rent ut sagt löjligt... har redan köpt ett nytt.. Dessutom tycker jag det är ganska fattigt att det inte ingår något motljusskydd till 100/2,8 macrot...
 
Grattis till ett bra köp, du kommer inte tycka macro gluggen är fjantig när du ser bild resultatet, tro mig :)
 
17-40 motljusskyddet är löjligt, det är därför typ alla menar att man direkt ska satsa på ett bättre motljusskydd. Mitt är helt oanvänt!
 
JOOO skrev:
Måste bara tillägga att motljusskyddet till 17-40 är rent ut sagt löjligt... har redan köpt ett nytt.. Dessutom tycker jag det är ganska fattigt att det inte ingår något motljusskydd till 100/2,8 macrot...

Nån rekommendation på bättre motljusskydd som passar 17-40?
 
Att tumm-ratten sitter lägre på Canon kan jag tänka mig hänger ihop med att positionen skall passa även när du håller den vertikalt och har VG på.
 
Asson skrev:
Jonas, varför Bytte du D70´n mot canon? Vad var du missnöjd med?
Missnöjet kan du läsa om här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=43675

Men den största anledningen till att jag bytte var helt enkelt att jag var nyfiken på det märke som är störst (bäst?) inom dslr... och dessutom förlorade jag inte några pengar på Nikonprylarna vilket gjorde det enkelt och smärtfritt... ;)


Edit: On/Off knappen är kass på både D70 och 20D, de är alldeles för lätta att av misstag sätta på/stänga av...
LCD skärmen på D70 tycks vara något bättre. ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.