AF-D 85/f.4 är ju lite speciell, den är enligt vad jag läst tillverkad för just porträtt och skall därmed tillverkats för att ge bättre skärpa i centrum på bekostnad av hörnen,.
Fullt öppen är min lite mjuk och kontrastlös, redan på 1.8 blir den märkbart bättre, på f2 är den helt fantastisk, jag kör min på f2 för det mesta, den ger fantastisk Bokeh även på f2.
Fullt öppen så blir bilderna klart användbara om man lägger på en kontrastkurva, men skärpedjupet är ju så oerhört kort på en även på D300 så det är ju nästam oanvändbart att fota prylar innom objektivets skala på f1.4, men jag har taget lite kvällsbilder på stan i f1.4 och oändlighet, och med en pålagt kontrast kurva så blev dom bättre än förväntat, skärpan i hörnen är inget speciellt man tänker på när man studerar bilden, och det är något jag har förstått med den här gluggen, när man tittar på bilder från den så tittar han på helheten, inte på detaljer, är det fler än jag som tänkt på det ? Det är väl en utav anledningarna att den får så fin kritik av användare än mätutrustningar, det går ju inte att mäta känsloupplevelser, och jag njuter varje gång jag ser på bilder från 85'an, det är en bildmaskin, den är som en konstnär, den ger bilden en helhet som är vacker att se på, och lite oskärpa i hörnen är ju bara vackert på porträtt tex, inget man stör sig på alls, tvärt om, för det blir en bättre helhet. Jag hyllar den till skyarna, jag vet det, men jag önskar också att alla Nikon amatörer får ekonomiskt tillfälle att inhandla den någon gång i sitt liv, jag har aldrig varit gladare att lämna ifrån mig 10 papp någonsin
Vad tror ni om den kommande updateringen ?
Att den får AF-S är ju självklart och det är väl ett plus, men knappast nödvändigt, inte för mig i allafall, snabb lär den nog bli med samma IF konstruktion.
Sen har det snackats om VR, det skulle ju vara ett plus, men jag har läst att det skulle bli svårt att bygga in VR på en 1.4 glugg, och därför spekuleras det om att den nya endast skulle få f2 som största öppning, i såfall så blir det ett rejält bakslag som kommer höja värdet på våra klenoder rejält skulle jag tro.
Sen får den väl NanoCoating som alla andra Pro-objektiv, det ser jag som den enda anledningen att byta upp sig egentligen, om allt annat är som förut.
Vågar Nikon ändra på`den optiska konstruktionen tro ?
Vad har dom att vinna på det förutom att få bättre staplar hos Photozone mfl ?
Jag är rädd att dom sabbar gluggen om dom går det vägen.
Handen på hjärtat, finns det någon ägare som skulle villja ha den anorlunda optisk, förutom en bättre motljus coating, skulle men kunna skicka in sin nuvarnade och få Nano Coating på ytlinsen så skulle jag göra det ochg vara 100% nöjd, men man kan ju inte få allt, den är det ju inget större problem som jag retat upp mig på heller.
Att det blir en "G" modell är ju helt säkert, dvs den kommer bli asful och få det där fula plastiga looken som alla nya gluggar, den nya AF-S 24-70 f2.8 är en utav dom fulaste objektiv jag sett, såg den live här om dan monterad på en D700 hängande över halsen på en herre på stan, USHHH, jag skulle skämmas att gå med den där hjortpitten runt halsen, den tidigare var ju otroligt snygg, även 17-55'an ser ju bara ut med sin koniska form, det är väl den snyggaste av dom moderna Pro-Objektiven av "G" modell, nu talar jag om dom vanligare objektiven, långrören är ju väldigt vackra och ser gedigna ut, fattas väl bara annat med dom priserna, själv önskar jag mig en snabb 28 som normal och AFS-200-400/f4 VR sen är jag nöjd för livet, en FF kamera lockar mig faktiskt inte alls, crop sensorn ger fördelalar jag inte vill bli av med, speciellt i makro, och jag kommer inte byta upp min 85'a, jag skulle nog gråta floder varje gång jag tittade den fula plastlook "G" gluggen och skulle sakna den gamla väldigt mycket, för det är ju en riktigt skönhet med sin sköna svarta srovliga yta och svampaktiga form och den ytligt liggande enorma fronlinsen, det blir väl också något som försvinner på en "G" model är jag rädd,.
Jag finner nöje i av att bara ta fram och torka bort damm på, och bolla i näven, ja, jag vet att jag är galen, men jag älskar min 85'a
Inte blev jag förvånad när jag såg att Nikon presenterade både D3 och D3x med The Cream Maschine monterad, istället för en ny modern glugg som AF-S 24-70/f2.8, men jag förstår dom, dom tänkte säkert det först, men insåg att den skulle förstöra helheten på den vackra kameran, så varför inte slänga på det snyggaste och bästa vi har, även om den är äldre än digitalåldern
Kanske dags att starta en "The Cream Maschine Club" ?
/kent