Annons

första intryck, Nikon 85 1,4!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men skärpedjupet är väl lika långt som ett skäggstrå ungefär. Ställer man skärpan på nästippen blir ögonen oskarpa. Många tänker inte på det där när man planerar ett inköp av "överljusskarpa" objektiv. Sedan är det en annan sak att man blända ned till säg 2,8 och få superduperkvalité.
Mvh
JB

Det beror ju givetvis på avståndet, ingen som säger att man måste vara vid närgränsen hela tiden. .-)

Dock så är ju inte Nikons 85/1,4D starka sida att plåta fullt öppen på längre avstånd, den gör sig bästa vid närmare avstånd.


Selektiv skärpa må vara uttjatat enligt vissa, samt en enkel väg att gå då det är betydligt svårare att komponera sitt motiv in i en "miljö".

Dock så är det onekligen en av tjusningarna med en snabb glugg, men man kommmer över den första "wow" faktorn att skjuta vid full öppen bländare... eller ?
:)
 
Stämmer rätt bra det där att man gärna kör gluggarna fullt öppna och låter sig imponeras. Efter ett tag blir det rätt uppenbart att bilderna blir bättre och skarpare med mindre böändare, samt större skärpedjup. Min 100 2,0 är bra (ovanligt bra) på bl 2,0 men glänser verkligen vid bl 4,0. Skärpedjupet blir rätt kort även vid bl 4 och 100 mm.
 
Stämmer rätt bra det där att man gärna kör gluggarna fullt öppna och låter sig imponeras. Efter ett tag blir det rätt uppenbart att bilderna blir bättre och skarpare med mindre böändare, samt större skärpedjup. Min 100 2,0 är bra (ovanligt bra) på bl 2,0 men glänser verkligen vid bl 4,0. Skärpedjupet blir rätt kort även vid bl 4 och 100 mm.

Skarpare och bättre kontrast får man ju med de flesta snabba gluggar, om det längre skärpedjupet genererar ett bättre resultat bildmässigt beror ju på vad man vill ådstakomma.

Såvida jag inte plåtar i studio, så håller sig min ZF 100 på bländare 2 större delen av tiden.

Så jag kan väl erkänna av jag är en av de många som gömmer sina brister gällande komposition i det korta skärpedjupet... .-)
 
Senast ändrad:
Är du tillräckligt nära så kan du ju få ett rätt kort skärpedjup även vid lite mindre bländare, då är ju inte alltid f1.4 nödvändigt, snarare svårkontrollerat vid närgränsen. Tycker heller inte oskärpan är optimal vid f1.4. Det roliga är ju att kunna "frilägga" saker på en aning större avstånd och det är då 1.4-2 är kul att ha.
Att jämföra den med 70-200mm känns dock lite klurigt, visst kan båda fota vid 85mm och båda har ju AF men där slutar väl likheterna.
Både Zeiss 85/1.4 och 100/2 slår nog Nikon 85/1.4 på fingrarna, det kan nog Paul med flera intyga. Behöver man inte AF så skulle jag i dagsläget hellre satsa på Något av Zeiss objektiv, tycker de är strået vassare. MEN då behöver jag å andra sidan inte AF och behöver heller inte ett särskilt snabbt objektiv.

Och visst, det har ju gått lite inflation i extremt korta skärpedjup.
 
Senast ändrad:
Det jag gillar med stora bländare är det extremt korta skärpedjupet som bidrar till mjuk och fin bakgrundsoskärpa. Men helst skulle jag vilja ha det bästa av två världar. Samma härliga bakgrundsoskärpa som de största öppningarna ger men det utökade skärpedjupet på huvudmotivet som man får mellan bl 2,8-4,0.

Jag kör nog rätt varierat med tonvikt på bl 2,0-4,o med min Zeiss 100. Men det händer att både bl 5,6 och 8 används också. Inomhus tycker jag det är ovärdeligt med stora bländare. Håller mig ofta på bl 1,4-2,0 med min 50 mm. Bl 2,0 är en bra bländare. Ett steg ljusstarkare än 2,8 och det som behövs för att kunna fota avslappnat i de flesta inomhusmiljöer.
 
AF-D 85/f.4 är ju lite speciell, den är enligt vad jag läst tillverkad för just porträtt och skall därmed tillverkats för att ge bättre skärpa i centrum på bekostnad av hörnen,.
Fullt öppen är min lite mjuk och kontrastlös, redan på 1.8 blir den märkbart bättre, på f2 är den helt fantastisk, jag kör min på f2 för det mesta, den ger fantastisk Bokeh även på f2.
Fullt öppen så blir bilderna klart användbara om man lägger på en kontrastkurva, men skärpedjupet är ju så oerhört kort på en även på D300 så det är ju nästam oanvändbart att fota prylar innom objektivets skala på f1.4, men jag har taget lite kvällsbilder på stan i f1.4 och oändlighet, och med en pålagt kontrast kurva så blev dom bättre än förväntat, skärpan i hörnen är inget speciellt man tänker på när man studerar bilden, och det är något jag har förstått med den här gluggen, när man tittar på bilder från den så tittar han på helheten, inte på detaljer, är det fler än jag som tänkt på det ? Det är väl en utav anledningarna att den får så fin kritik av användare än mätutrustningar, det går ju inte att mäta känsloupplevelser, och jag njuter varje gång jag ser på bilder från 85'an, det är en bildmaskin, den är som en konstnär, den ger bilden en helhet som är vacker att se på, och lite oskärpa i hörnen är ju bara vackert på porträtt tex, inget man stör sig på alls, tvärt om, för det blir en bättre helhet. Jag hyllar den till skyarna, jag vet det, men jag önskar också att alla Nikon amatörer får ekonomiskt tillfälle att inhandla den någon gång i sitt liv, jag har aldrig varit gladare att lämna ifrån mig 10 papp någonsin :)

Vad tror ni om den kommande updateringen ?
Att den får AF-S är ju självklart och det är väl ett plus, men knappast nödvändigt, inte för mig i allafall, snabb lär den nog bli med samma IF konstruktion.
Sen har det snackats om VR, det skulle ju vara ett plus, men jag har läst att det skulle bli svårt att bygga in VR på en 1.4 glugg, och därför spekuleras det om att den nya endast skulle få f2 som största öppning, i såfall så blir det ett rejält bakslag som kommer höja värdet på våra klenoder rejält skulle jag tro.

Sen får den väl NanoCoating som alla andra Pro-objektiv, det ser jag som den enda anledningen att byta upp sig egentligen, om allt annat är som förut.

Vågar Nikon ändra på`den optiska konstruktionen tro ?
Vad har dom att vinna på det förutom att få bättre staplar hos Photozone mfl ?
Jag är rädd att dom sabbar gluggen om dom går det vägen.

Handen på hjärtat, finns det någon ägare som skulle villja ha den anorlunda optisk, förutom en bättre motljus coating, skulle men kunna skicka in sin nuvarnade och få Nano Coating på ytlinsen så skulle jag göra det ochg vara 100% nöjd, men man kan ju inte få allt, den är det ju inget större problem som jag retat upp mig på heller.

Att det blir en "G" modell är ju helt säkert, dvs den kommer bli asful och få det där fula plastiga looken som alla nya gluggar, den nya AF-S 24-70 f2.8 är en utav dom fulaste objektiv jag sett, såg den live här om dan monterad på en D700 hängande över halsen på en herre på stan, USHHH, jag skulle skämmas att gå med den där hjortpitten runt halsen, den tidigare var ju otroligt snygg, även 17-55'an ser ju bara ut med sin koniska form, det är väl den snyggaste av dom moderna Pro-Objektiven av "G" modell, nu talar jag om dom vanligare objektiven, långrören är ju väldigt vackra och ser gedigna ut, fattas väl bara annat med dom priserna, själv önskar jag mig en snabb 28 som normal och AFS-200-400/f4 VR sen är jag nöjd för livet, en FF kamera lockar mig faktiskt inte alls, crop sensorn ger fördelalar jag inte vill bli av med, speciellt i makro, och jag kommer inte byta upp min 85'a, jag skulle nog gråta floder varje gång jag tittade den fula plastlook "G" gluggen och skulle sakna den gamla väldigt mycket, för det är ju en riktigt skönhet med sin sköna svarta srovliga yta och svampaktiga form och den ytligt liggande enorma fronlinsen, det blir väl också något som försvinner på en "G" model är jag rädd,.
Jag finner nöje i av att bara ta fram och torka bort damm på, och bolla i näven, ja, jag vet att jag är galen, men jag älskar min 85'a :)

Inte blev jag förvånad när jag såg att Nikon presenterade både D3 och D3x med The Cream Maschine monterad, istället för en ny modern glugg som AF-S 24-70/f2.8, men jag förstår dom, dom tänkte säkert det först, men insåg att den skulle förstöra helheten på den vackra kameran, så varför inte slänga på det snyggaste och bästa vi har, även om den är äldre än digitalåldern :)

Kanske dags att starta en "The Cream Maschine Club" ?

/kent
 

Bilagor

  • af-d85-1.4.jpg
    af-d85-1.4.jpg
    15 KB · Visningar: 272
Senast ändrad:
Jag avskyr ridhus...

Efter att ikväll testat "the cream machine" i ridhus måste jag säga att jag är lite besviken på ljusstyrkan. Typiskt så tog batteriet slut i blixten vilket förstörde fotograferingen.
Trodde att 1.4 bländare skulle räcka till, men icke. AF är inte riktigt lika snabb som på 70-200, det är helt klarlagt. Eller kanske är det mer "träffsäkerheten", för snabb är gluggen allt. Det var mördande svagt ljus i ridhuset, mörkare än i graven.

Är mest jättebesviken på kvällens bilder, F/1,4, 1/250s gav mig I BÄSTA FALL ISO 1600 på d300:an. Inte alls nöjd, Högdagrarna på de flesta bilder var utfrätta, och lågdagrarna igensotade. Moaireemönster i lågdagrarna. Gah! Vad göra? Jag antar ladda batterierna på blixten kan lösa mina problem? Tänkte jag skulle testa SB-900:ans blixtfärgfilter också, det blev inget av med det heller
 
Efter att ikväll testat "the cream machine" i ridhus måste jag säga att jag är lite besviken på ljusstyrkan. Typiskt så tog batteriet slut i blixten vilket förstörde fotograferingen.
Trodde att 1.4 bländare skulle räcka till, men icke. AF är inte riktigt lika snabb som på 70-200, det är helt klarlagt. Eller kanske är det mer "träffsäkerheten", för snabb är gluggen allt. Det var mördande svagt ljus i ridhuset, mörkare än i graven.

Är mest jättebesviken på kvällens bilder, F/1,4, 1/250s gav mig I BÄSTA FALL ISO 1600 på d300:an. Inte alls nöjd, Högdagrarna på de flesta bilder var utfrätta, och lågdagrarna igensotade. Moaireemönster i lågdagrarna. Gah! Vad göra? Jag antar ladda batterierna på blixten kan lösa mina problem? Tänkte jag skulle testa SB-900:ans blixtfärgfilter också, det blev inget av med det heller

Tur att du körde raw och kan ändra inställningarna i bildkontrollen i efterhand i NX - för du använde väl inte enbart jpg?

Prova att fotografera med Neutral Bildkontroll, 0 i skärpa, -3 (eller minsta möjliga kontrast så att du minimerar att överstiga kamerans kontrastomfång) i kontrast, 0 i ljusstyrka (+1 brukar aldrig bli bra men du kan ju testa), 0 i mättnad och nyans. Var mycket noga med vitbalansen.

SB-900 och dess färgfilter för glödlamps- eller lysrörsarmtur är mycket bra. Jag använder glödlampsfiltret konstant. Det finns en presetinställning för vitbalansen med dessa färgfilter i NX som underlättar finjustering av vitbalansen.

FL-G1 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för lysrörsbelysning (FL-G1).
Färgtemperatur: 5464 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4301 K-7 553 K
FL-G2 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för lysrörsbelysning (FL-G2).
Färgtemperatur: 5988 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4610 K-8562 K
TN-A1 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för glödlampsbelysning/volframbelysning (TN-A1).
Färgtemperatur: 2445 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 2180 K-2789 K
TN-A2 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för glödlampsbelysning/volframbelysning (TN-A2).
Färgtemperatur: 5000 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4000 K-6622 K
 
Senast ändrad:
Kent:

Ja 85/1,4D ska väl "vara" mer eller mindre gjord för porträtt, dock så finns det en del aspekter som talar mot den i detta avseende. (i jämförelse med andra gluggar som t.e.x DC gluggarna, 135/2 ais , eller Zeiss 85/1,4)

85/1,4D är utan tvekan den gluggen som är mest "klinisk" i sin rendering samt(i mitt tycke) att den lider av ett blåstick.

Gluggarna ovannämnda "lider" alla av SA vilket är synligt på kortar avstånd vid fullt öppen bländare och + ett steg. (DC beror på inställning)

Detta var/är ganska logiskt eftersom det ger dig en mjukare rendering som inte lyfter fram detaljer kortare avstånd. (vilket i många fall kan vara önskvärt)

Backa lite och "effekten" försvinner oavsett bländare.

Visst kan saknaden av skärpa ute i hörnen kan ju bidra till en "effekt" dock kanske inte alltid önskvärt t.e.x i studion. (mer noterbart på fullframe)


Så medans 85/1,4D är en ok glugg, så ser jag den inte som Nikons bästa "porträtt" glugg, eller som något underverk gällande kvalitets känsla eller dylikt.

En av anledningarna till att den får så bra kritik, kan ju vara att de flesta som köper den har inte så mycket att jämföra med.

Oavsett det så är den ju en riktigt fin glugg om du vill få bra mitt skärpa (redan vid fullt öppen bländare) på kortare avstånd och håller koll på vitbalansen. Bilder med bara ett öga i fokus är "a peice of cake". .-)


Just nu så tror jag ingenting gällande kommande uppdatering, då Nikon ligger rejält efter när det gäller att uppdatera sina fasta gluggar från 25mm till 135mm.
 
Senast ändrad:
Efter att ikväll testat "the cream machine" i ridhus måste jag säga att jag är lite besviken på ljusstyrkan. Typiskt så tog batteriet slut i blixten vilket förstörde fotograferingen.
Trodde att 1.4 bländare skulle räcka till, men icke. AF är inte riktigt lika snabb som på 70-200, det är helt klarlagt. Eller kanske är det mer "träffsäkerheten", för snabb är gluggen allt. Det var mördande svagt ljus i ridhuset, mörkare än i graven.

Är mest jättebesviken på kvällens bilder, F/1,4, 1/250s gav mig I BÄSTA FALL ISO 1600 på d300:an. Inte alls nöjd, Högdagrarna på de flesta bilder var utfrätta, och lågdagrarna igensotade. Moaireemönster i lågdagrarna. Gah! Vad göra? Jag antar ladda batterierna på blixten kan lösa mina problem? Tänkte jag skulle testa SB-900:ans blixtfärgfilter också, det blev inget av med det heller


Jag tror du har krav på dina bilder, som inte går att uppfylla (ens om du skulle använt råformat från början). Du skriver att högdagrar urfrätes, och lågdagrar sotar igen, men det kan kanske ändå bli en bild?

Här ett exempel från en kontaktkarta, där den slutliga bilden gick att få till riktigt bra (har jag för mig). http://www.flickr.com/photos/aferiksson/3191631237/sizes/o/
 
Efter att ha använt fyra (Nikon85/1.4, ZF85/1.4, Canon 85/1.2, CZ Contax 85/1.4) ganska mycket skulle jag vilja ranka Nikkor85'an bland de bättre, visst har den sina sidor, men det har ju alla av de snabbare objektiven i den här klassen... Jag skulle väl snarare vilja säga att ZF85'an lider av "blåstick" - den har lite annorlunda CA-egenskaper och en (obetydligt) högre normalfärgtemperatur - men det kan bero helt på vad man tittar på/efter!
Faktiskt skulle jag vilja säga att Canon sist och de andra på delad förstaplats... Detta är antagligen ganska personligt, men jag är hyperallergisk mot LoCA, som 1.2L lider av i massor.

APO-Summi90/2.0 och Zeiss100/2.0 är väl nog de enda två jag kan se vara klart BÄTTRE än dessa, och då är de ju ett helt stopp bakom i max bländare (och ANINGENS dyrare...). Zeissen har jag använt, Leican har jag bara hört talas om... :) Tror den gick på 4k€ sist jag kollade.
En fördel med Zeiss100 är att den är nästan helt kromatiskt korrigerad, och hade jag bara haft pengar till det just nu så hade det objektivet legat i väskan omedelbart!

Vill du ha något som är snabbare än 85/1.4 får du leta en stund... :) (ang. ridhuset...)
Canons påstådda "1.2" är egentligen bara 1.26 (enligt vår laserkollimator på jobb), eller 1.27 enligt andra oberoende mätningar. Detta gäller bara på fokus oändlighet, på närfokus ligger den på >F/1.5 då den tappar snabbare än andra objektiv pga dess lite speciella planering av de flytande elementen. Övriga "1.4" objektiv håller sig faktiskt ganska väl till spec (1.41), så vinsten till Canons "1.2" är ca 1/4Ev på oändlighet och närmre inget på närfokus...
Men du kan ju alltid leta upp ett CZ85/1.2 60 anniversary, dom brukar gå för 35-45 papp på internationella eBay... :) Det objektivet håller sin spec till 1.2 = 1/2Ev snabbare än 1.4.

Annars får du prova 135/2 på ett FF-hus, det ger lite mer ljus (större bländare) - på större sensels - med samma bildvinkel som en 85/1.4 på en D300... Det hade antagligen också räddat en del av dynamikproblemen du nämnde då du kanske hade tjänat ett helt ISO-steg, och det på en kamera som har lägre grundbrus.
 
Tur att du körde raw och kan ändra inställningarna i bildkontrollen i efterhand i NX - för du använde väl inte enbart jpg?

Prova att fotografera med Neutral Bildkontroll, 0 i skärpa, -3 (eller minsta möjliga kontrast så att du minimerar att överstiga kamerans kontrastomfång) i kontrast, 0 i ljusstyrka (+1 brukar aldrig bli bra men du kan ju testa), 0 i mättnad och nyans. Var mycket noga med vitbalansen.

SB-900 och dess färgfilter för glödlamps- eller lysrörsarmtur är mycket bra. Jag använder glödlampsfiltret konstant. Det finns en presetinställning för vitbalansen med dessa färgfilter i NX som underlättar finjustering av vitbalansen.

FL-G1 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för lysrörsbelysning (FL-G1).
Färgtemperatur: 5464 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4301 K-7 553 K
FL-G2 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för lysrörsbelysning (FL-G2).
Färgtemperatur: 5988 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4610 K-8562 K
TN-A1 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för glödlampsbelysning/volframbelysning (TN-A1).
Färgtemperatur: 2445 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 2180 K-2789 K
TN-A2 (endast NEF-bilder)
Lämplig för bilder tagna med en Nikon Speedlight med ett filter för glödlampsbelysning/volframbelysning (TN-A2).
Färgtemperatur: 5000 K
Tillgängligt färgtemperaturintervall: 4000 K-6622 K
Mycket intressant det där med kontrasten!

Jag körde med "active D-lightning" på "hög". Kan detta ha varit boven?
Jag tycker bilderna blir mycket brusiga redan vid ISO 1600. Fotade i RAW+basic.

Jag var inte noga med vitbalansen om jag ska vara ärlig, körde AUTO.
Har för mig att jag försökte ställa in den med "PRE"-funktionen men det fungerade inte, stod "no Good" i sökaren när jag försökte skjuta på ett vitt bord. Belysningen i ridhuset är av typen gul/orange gasurladdningslampa, samma typ som finns som gatubelysning.

Vad är syftet med att dra ner kontrasten i kameran, kan man sedan öka kontrasterna i efterhand och på såsätt få en bättre bildkvalitet? Eller hur resonerar du här?


Gärna mer tips på hur jag förbättrar kvaliten i ridhusfotografering... :)
 
Vill du ha något som är snabbare än 85/1.4 får du leta en stund... :) (ang. ridhuset...)

Annars får du prova 135/2 på ett FF-hus, det ger lite mer ljus (större bländare) - på större sensels - med samma bildvinkel som en 85/1.4 på en D300... Det hade antagligen också räddat en del av dynamikproblemen du nämnde då du kanske hade tjänat ett helt ISO-steg, och det på en kamera som har lägre grundbrus.

Kan jag öka det dynamiska omfånget på något vis så jag får finare hög och lågdagrar?

Jag upptäckte också att en (1!) bild av de ca 300 jag tog hade ett tillfredställande histogram. Kan det ha varit belysningen som spökat?

Tycker inte jag fick till några bättre bilder med 1.4:an än vad jag fick med 2.8an så något måste jag ha gjort galet.
 
Jag skulle väl snarare vilja säga att ZF85'an lider av "blåstick"

Då har vi väldigt olika erfarenheter/åsikter minst sagt... .-)


En fördel med Zeiss100 är att den är nästan helt kromatiskt korrigerad, och hade jag bara haft pengar till det just nu så hade det objektivet legat i väskan omedelbart!

Det är väl snarare en nackdel för dig? då du är:

Detta är antagligen ganska personligt, men jag är hyperallergisk mot LoCA

Zeiss 100/2 planar är inte en APO design, och vid fullt öppen bländare så uppvisar den ju loCA.

Då torde ju 125/2,5 Voigtländer passa dig bättre,dock så är den inte speciellt mycket billigare är jag rädd. :)
 
"kontrasten" kan man säga bestämmer hur mycket av det tillgängliga dynamikomfånget kameran försöker pressa in mot mitten på de 8 gammakorrigerade bitar som finns tillgängliga när man kör .jpg... Låg kontrast innebär att kameran tar med lite mer av högdagrarna och skuggorna på samma bitar. Hög "Active D-Lighting" är ett utmärkt recept för att tvinga fram brus i en jpg-bild... :) Jag har fortfarande inte fått klart för mig om du kör jpg direkt, eller använder NX som omvandlare med kamerans inställningar?

På 1.4 borde du nästan få 2stopp lägre ISO än på 2.8 som du jämförde med så resultatet verkar lite konstigt... Letar du efter bättre skärpa så får du fortfarande ett stopp lägre ISO på 2.0 jmf med 2.8... Vilken ljusmätningstyp använder du? Mörker med enstaka ljusprickar brukar jag köra halvmanuellt, men då i raw-läge naturligtvis...
 
Paul: Ja, det beror ju på var/hur man tittar, ang. blåstick (vad är den exakta mätdefinitionen på "blåstick" föresten? Menar du samma sak som "purple-fringeing"?)... :) Det är alltid svårt att diskutera när man (jag) inte är säker på att man (jag) pratar om samma sak som den andre!
Både 85/1.4 AIS och D har märkbart blåstick (mot violett) runt högdagrar i hög kontrast i bakgrunder / på fokusplanet, men Zeiss (-arna) är nästan samma - på det sättet som jag tittar på iaf! Deras "halos" är mer åt det röda hållet, vissa kanske tycker det är mindre "märkbart"?. Deras LoCA är lika stora sammanlagt genom det synliga spektrat, men nollpunkterna på kurvan är lite olika placerade i våglängd och detta gör att effekten blir olika beroende på vad man fotar.
Zeiss ÄR (lite) kallare i grundton, det kollar man ganska lätt med låst vitbalans i studioblixtbelysning. Dom ligger 50º under i vitbalans för att få samma gråresultat på de kroppar jag provat på (jobbets D3'or och min D700).

Ett Cosina/Voigtländer 125 med Nikonfattning hade jag lätt lagt ut pengar på, men att hitta ett...! Alla förslag förutom pengamånglande Hongkong-eBay-handlare mottages tacksamt. Ett CV180/4 ägde jag en stund, men kom fram till att jag ville ha ett snabbare objektiv - så det delinbyttes mot ett 200F2AIS :)

Visst har 100/2 en del LoCA på 2.0, men inte i närheten av de fyra 85'or jag tidigare nämnt. ALLA objektiv har LoCA, det finns bara tre färger (våglängder) som fokuseras på samma plan i en achromat...
Det enda objektiv (kommersiellt tillgängligt) som ingen vettig människa skulle kunna tänka sig att klaga på tror jag är Zeiss Tele-Super-Achromat 300/2.8 för HasselbladV, men de kostar upp mot halvmiljonen på beg.marknaden :) Jag petade lite på ett sånt monterat på en H3D-31 hemma hos en fd HB-anställd *dräggel*... Ja, och så CO60/4 då - men det är ju ett "långsammare" objektiv.

Nej, tillbaks till jobb nu! :)
 
Hej !

Jag pratar om inte om ca/loca när jag pratar om blåstick, jag pratar om att 85/1,4D är "kallare" än ovanämnda gluggar.



Jag upplever ZF gluggarna vara ganksa konsekventa (i jämförelse med varandrar) och generellt lite neutraler i jämförelse med Nikon.


Ja du kommer nog få svårt att hitta en 125/2,5 under 10 papp, jag kommer väl sälja mitt så småning om pga att jag aldrig plåtar 1:1, och jag föredrar 100/2 makro planar för porträtt.

Jo i jämförelse med 85:eek:rna så är det väldigt lite, men det finns där utan tvekan.
 
Ja i jämförelse med 85:eek:rna kan de kanske tyckas, men inte i jämförelse med 180/4 Voigtländer. (Jag har båda)
När jag tog bilder på ett mjölkpaket, vit yta med svart text i diskbänksbelysning med dels min 100 2,0 och min 180 2,8 ED Ais så kan man på 100 mm se tydlig CA. Lite åt lilahållet. Med min 180 kan jag faktiskt inte se något alls och då har jag croppat bilderna 200%. men kanske det framgår tydligar vid bilder ex grenverk mot vit himmel eller dylikt. Skall testa mot mer provocerande motiv.

EDIT: Nu pratar jag om full öppning dvs bl 2,8.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.