Annons

Första gångs resenär

Produkter
(logga in för att koppla)

Jake Styles

Aktiv medlem
Börjar närma mig min avresa (Australien 5-6 mån, thailand 1 månad & ev. Nya Zeeland 2-3 veckor)nu och kommer att ta med mig en bärbar dator samt min kamerautrustning. Har ni några bra tips på saker som folk vanligtvis inte tänker på när de reser med sin fotoutrustning för första gången?

Det som ingår är

*Nikon D70s med 18-70 gluggen monterad, bäres i kameraväskan.(sån där liten väska där bara kamera med standardglugg,nåt lite extra objektiv och smågrejjer får plats i)

*Tokina 80-200mm, tungt o stort, får ligga väl inlindat i stora ryggan då det köpte billigt beg.

*Nikon SB600 Blixt, väl inlindad i stora ryggan,
dumt kanske?

*Nikon 50mm, får antaligen ligga i kameraväskan

*Macbook 13" bäres i liten tunn laptopväska

Tänkte lägga dessa 2 väskor i min eastpack axelväska o ha som handbagage på flyget.

Är det något jag bör tänka på inför incheckning och säkerhetskontroller mm??

Hur funkar hemförsäkringen vid stöld på incheckat bagage? Flygbolagets?

Kommer säkert på fler frågor senare.


Tacksam för svar

Mvh Jake
 
Hej Jake

Om det inte är så att du ska ut och göra en fotoresa och behöver bildbehandla etc på plats så skulle jag skita i datorn! Det finns hur mycket internetcaféer som helst i alla länder du nämner och de bränner för en billig slant dina bilder till DVD eller CD. Ta dubbla kopior och skicka hem en och bär en med dig.

Ju mer elektronik du tar med dig desto tyngre blir det för dig att bära och desto intressantare blir det att snatta dina väskor!

Trevlig resa.
 
HETER DET INTE "FÖRSTAGÅNGSRESENÄR"-->?

Hehe, kunde inte hålla mig!

***


-Lagringsmöjligheterna måste tänkas på,
-Batterikapacitet och hur ofta/frekvent de kan laddas,
-Få prylar ökar flexibiliteten/friheten.. det är ett bra motto;)

MVH Niclas, som inte är resvan men som vet vad han skulle ha tagit med.
 
Hi folks

Resvan... Jodå. Jag är en tämligen frekvent resenär. Jag tycker att du har en bra strategi men jag hade definitivt skippat laptopen om jag kunde. Ska du ha den till annat såsom film, mail mm så är det väl ok annars hade jag tagit med mig en bärbar hårddisk eller två. Eller gjort som någon redan sagt: Kila in på ett internetkafe och bränn CD eller DVD. Det beror nog mest på hur mycket du fotar. Det kan bli ett evigt spring om du bara har med dig ett par 512MB kort om du använder kameran flitigt.

Själv brukar jag resa runt med en lovePro minitrekker fylld med en D2X, 12-24, 17-55, 70-200, TC17II, Zeiss 50 ZF, 10,5 fisheye, en SB800, lite filter och en Fuji F30 kompakt. I resväskan har jag alla laddare, stativet och en av mina två hårddiskar. Den andra ligger i kameraväskan under flygningarna. Jag har minneskort för en dags fotande så diskarna får stanna på hotellet. Varje kväll på hotellet så tankar jag över minneskorten till bägge hårdiskarna. Dom är i stort sätt aldrig med ute på fältet, endast i kameraväskan under flygningarna.

Jag står alltid i valet och kvalet mellan att ta med mig den stora utrustningen eller bara en mindre. Det brukar alltid sluta med den större då mina resor oftast går i fotograferingens tecken. Alltså kommer mitt fotograferande i första hand och då vill jag inte missa en bild bara för att just den DÄR gluggen ligger hemma. visst kan jag längta tillbaka till den tiden då jag bara använde en liten kompakt men.......

Om jag måste resa ultralätt så hade mitt val av utrustning sett ut som din fast ingen dator.....

Ps se även över dina försäkringar även om din utrustning inte är så stor att det borde bli problem. Men titta efter för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Tack alla för svaren.
Läget är som så att jag kommer att bo i Sydney större delen av tiden. Datorn är mer eller mindre köpt till resan. Eftersom jag antagligen kommer att skaffa lägenhet ihop med min kompis och det faktum att jag inte kan tänka mig ett halvår utan att redigera några av de bilder jag kommer ta så ska datorn med. Datorn kommer att användas till mycket annat förutom bildredigering. Det kommer att bli en viss del backpackingresande men jag får ta den smällen att jag har mkt grejjer med mig i så fall. Min kompis får hjälpa mig att bära helt enkelt. Jag har inte råd att köpa nåt allroundobjektiv nu så det får bli de gluggarna jag har. Blixten är mig mkt kär då jag gillar att fota actionbilder av typen bmx i betongpark mm så den ska med.

Ja, det heter förstagångsresenär =) Upptäckte det när det redan hade gått 15 min så det gick inte att ändra på denna fina isärskrivning. Men jag hoppas du förstod innebörden ändå...

Har en ipod photo 40 gig som jag kan lagra lite bilder på men datorn kommer att ta det mesta och jag kommer att bränna cd som back-up. Hittar jag bra uppkoppling kommer jag att ladda upp bilder till en polare i Sverige. Har köpt på mig ett till 1 gigs CF kort samt ett extra batteri. Detta bör räcka för min nivå annars köper jag på mig mer på plats.

Vad anser ni om att lägga teleobjektivet och blixten i stora ryggsäcken då? Är det kanske bättre att ta det som handbagage? Läste i en annan tråd där nån skrivit att när man visar upp att det är fullt med kamerautrustning i sin väska så får det överstiga maxvikten för handbagage eftersom deras försäkring inte gäller om det ligger bland det vanliga bagaget.

Tack igen.
 
Jag har aldrig haft ett enda bekymmer med min ryggsäck vid flygning.

Eller rättare sagt när den ska skannas/röntgas brukar jag alltid få gå åt sidan och öppna väskan. Säkerhetspersonalen brukar använda något typ av sniffverktyg. Letar väl efter bomber :) Det tar lite extra tid men eftersom jag vanligtvis inte brukar släpa omkring på sprängmedel så får jag gå.

Dom bryr sig int ett dugg om att den väger 16 kg flygpackad. Normalt väger den runt 8 kg när alla onödiga grejer ligger på hoteller och kameran urtagen. Väskan ser rätt liten ut så jag gissar att incheckningspersonalen missar att den är rätt tung. Jag gör allt jag kan för att slippa checka in min utrustning. Behandlingen av bagaget är ju allt annat än milt och alltför ofta har jag stått på min destination och mitt bagage är lokaliserat till yttre Mongoliets andra flygplats. En tandborste, ett par kallingar och en t-shirt i kameraväskan så klarar jag mig ett par dager. Men jag skulle stå mig helt platt utan kameran.



Mankan
 
Jake Styles skrev:
Läste i en annan tråd där nån skrivit att när man visar upp att det är fullt med kamerautrustning i sin väska så får det överstiga maxvikten för handbagage eftersom deras försäkring inte gäller om det ligger bland det vanliga bagaget.

jag har för mig flygbolagen har nåt skumt ersättningssystem där ersättningen baseras på det incheckade bagagets vikt!
Alltså inte på det egentliga värdet, den diskussionen får du ta med ditt eget försäkringsbolag.

Så fyll väskan med sten upp till maxvikten så får du maximal ersättning. verkar ju vara ett sunt system...
 
Nu är inte jag så resvan och någon kanske har tagit upp det men glöm inte någon slags konverter mellan olika kontakter, så du inte kommer ner till Thailand/Australien och inte kan ladda kamerabatterierna och datorn. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.