Annons

Första gången i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

krillepix

Ny medlem
Jag vet att det finns en tråd här under men jag vill ha en egen första gången jag postar här.

Ska alltså plåta i en studio för första gången i helgen.

Det här är förutsättningarna:
Kamera: Canon 400d
Optik: Sigma 2.8 EX DG 24-70mm samt Canon USM IS 70-300mm f4-5,6.
Studioblixtar 300w 8 steg, en med softbox typ 80 cm och en med paraply silverfärg. En svart pappersfond och en vit. Trådlöst.
Modellen är påklädd och det ska vara både hel och halvkropp. En Mua finns på plats.

Hur ska jag göra? Vilken blixt ska jag använda var, hur hittar jag bäst slutartid och bländare? Kommer inte att ha nån blixtljusmätare. Bilderna ska till en hemsida men några ska tryckas till ett skivomslag RAW eller JPG? Ljusmätningsmetod?(spelar det nån roll när man plåtar manuellt)

Antar att jag måste agera lite koreograf också. Finns det nån sida modellen kan lära sig standardposer?

Tacksam för alla hjälp jag kan få!

/Krille

Det finns tusen sätt att öljussätta på. Hitta en bild med ett ljus du gillar så kan folk här förklara hur blixtarna är uppställda.

Tänk igenom några ideer själv först hur du vill att omslaget ska se ut ( med poser och ev rekvisita eller om du tänker digatt frilägga modellen sen och göra en ny bakgrund ) ).

Slutartid, under 1/200 sekund. Bländare ca 8. Så får du ställa styrkan på blixtarna efter det ( om du nu inte ska ha ett kort skärpedjup ).Ett par testbilder så har säkert en bra exponering efter det ( kolla histogrammet ).

Med din Canon behöver du säker en 6-7 meter till modell för helkropp. Kör med Sigman så du inte tappar kontakten med modellen.

Tackar Pelle P...

Tanken är väl att det ialla fall ska vara olika styrka på blixtarna för att inte det ska bli så platt. Men vilken ska man ha som huvudljus paraply eller softbox? Tar eventuellt med mej en reflexskärm också.

Har läst nåt inlägg av dej tidigare där du skriver att du endast använder en fokuseringspunkt och sen komponerar om. Gäller det även vid högre bländarvärden?

Ja, spotmätning bör man nog använda för att få fokus där man vill ha det.

Många är ute efter just "platt" ljus och använder tex ringblixt eller har flera blixtar rakt framför modellen ( man blir slätare i ansiktet eftersom det inte blir skuggor av porer och rynkor ). Beror mycket på vad man vill ha för typ av bild.

Normalt är dock att ha ett huvudljus och ett upplättningsljus , kanske 45 grader från modell.

Ett extra hårljus kan vara snyggt oxå.

Vilken som ska vara huvudljus är nog en smaksak. För helkropp spelar det säker mindre roll, annars ger de ju olika reflexer i ögonen. En den föredrar rund , andra fyrkantiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar