Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

första fotojobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpt

Ny medlem
jag har nu blivit ombedd att fotografera min moster och hennes band för ett cd-konvolut. Vi har fixat spotlights då vi inte har tillräckligt bra blixtar. Inte heller har vi en studio utan ska vara i deras förråd där det finns en fondvägg. Nu undrar jag alltså om ni har några bra tips för att få till rätt ljussättning och för att få bra bilder?

Det beror ju till stor del på hur många spotlights du har. Jag skulle nog börja med att satsa på att få ett bra och jämt ljus där alla syns och är relativt tydliga, och sen kanske ha någon lampa från sidan eller bakifrån för att få det lite fräshare. Eller kanske åvanifrån för att få ett nice hårljus. Sen så hänger det ju inte helt på ljussättningen heller, utan på hur dom står / sitter osv osv.

Peace

Skulle det inte vara fiffigt att hyra en studio?
Du kan säkert hitta en till låg kostnad på något studieförbund, eller genom att ställa en fråga här på FS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar