Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första filmen!

Produkter
(logga in för att koppla)

hamsterr0ttan

Aktiv medlem
Framkallade min första film idag =)

Ingen stor grej men va glad jag blev när jag lyckades. Nu ere "bara" kopieringen kvar.

Sorry om d blev en onödig tråd :p

Lyckades ni första gången?
 

Bilagor

  • dscf055011.jpg
    dscf055011.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,147
Vad kul.

Jag kommer inte ihåg om jag lyckades perfekt första filmen, men jag kommer ihåg känslan. Den är verkligen underbar.

Jag fattar knappast fortfarande att det funkar.

Om du inte har framkallat kopia ännu, så hoppas jag du gör det (självklart då i mörkrummet). Det är verkligen en underbar känsla när bilden kommer fram.

/ Marcus
 
Jag kommer ihåg första gången...

Jag var helnöjd med min första film. Tyckte inte att det var så svårt och jag förstod inte vad allt ståhej om framkallning av film var bra för.

Efter kopieringen förstod jag att framkallningen inte alls var så bra som jag trodde. Riktigt usel faktiskt.

Jag har kvar filmen någonstans och har tittat på den nu i "digitala åldern". Nu tycker jag den är skitsnygg igen.
 
Tack, Jo jag ska kopiera nån bild nåndag. Kanske blir imorn. Bor tyvärr i en etta så får styra upp köket till mörkerrum Temporärt.

Hoppas få te nåt iaf ;P
Första bilden kommer upp i ram på väggen även om den blir dålig eller bra. Det är min första...
Har inget exponeringsUr dock.. Men de ska väll gå ändå. Bara dra ur sladden eller så.
 
hamsterr0ttan skrev:
Tack, Jo jag ska kopiera nån bild nåndag. Kanske blir imorn. Bor tyvärr i en etta så får styra upp köket till mörkerrum Temporärt.

Hoppas få te nåt iaf ;P
Första bilden kommer upp i ram på väggen även om den blir dålig eller bra. Det är min första...
Har inget exponeringsUr dock.. Men de ska väll gå ändå. Bara dra ur sladden eller så.
En grenkontakt med brytare e nog det bästa då.
 
Grattis!!
Själv så var mina första försök inte så bra... Jag minns att jag tappade filmrullen på golvet och fick krypa runt och famla efter filmen i mörkret :) :)
 
Förstorade första bilderna idag. Den första blev kolsvart :D å den andra skulle vart det om ja inte stoppat den i stopbadet när den blev bra.

Jävla svårt de där med tider under aparaten. Men de e ju bara prova sej fram.

Köket fick agera mörkrum. Helt klart nöjd efter första gången :D Gjorde bilderna ca 15x20cm stora.

Känner helt klart att det är detta jag vill hålla på med.
 
Tjena! Kommer du scanna negativen så vi får se hur det blev? Själv har jag inte tagit mig i kragen ännu och börjat framkalla men ligger i startgroparna (mentalt i alla fall).
 
Första gången jag framkallade (i Lightroom) så blev det mesta ganska bra faktiskt... (förstår itne vad det är för burkar, vätskor och lådor ni pratar om)
 
Grattis!

Vad skoj med fler som börjar "blaska" film och kopiera sina bilder själv :)

Min första filmframkallning var ett totalfiasko på äkta kalkonnivå, men skam den som ger sig heter det ju :)
 
hamsterr0ttan skrev:
Förstorade första bilderna idag. Den första blev kolsvart :D å den andra skulle vart det om ja inte stoppat den i stopbadet när den blev bra.

Jävla svårt de där med tider under aparaten. Men de e ju bara prova sej fram.

Köket fick agera mörkrum. Helt klart nöjd efter första gången :D Gjorde bilderna ca 15x20cm stora.

Känner helt klart att det är detta jag vill hålla på med.

Man brukar göra testremsor för att få fram rätt tid. Istället för att slösa hela papper, så river du ett papper i mindre bitar. Inte för små bara, du måste kunna bedöma resultatet.

Lite enkelt förklarat, gör så här: Ställ kontrasten nånstans i mitten. Lägg en remsa så att du får med ett ställe där du vet det ska vara svart, behöver inte vara en viktig del av bilden. Sen exponerar du remsan med t.ex. 5-sekundersintervaller för att se ungefär vart du hamnar. Sen kan du förfina intervallerna. Du håller alltså för en del av remsan och kör 5s. Flyttar dig och kör 5s (då har första delen fått 10s) osv. Man kan göra på olika sätt. I min handbok kör dom 2, 4, 8, 16, och 32s t.ex. Tänk på att den tid du kommer fram till kanske är kortare i verkligheten eftersom lampan inte slocknar direkt. Med flera korta belysningar blir alltså tiden lite längre än vad en enda belysning ger.

Svärtan styr du med tiden, högdagrarna med kontrasten. Ändrar du kontrasten, så får du kanske andra tider igen.
 
Jag gjorde min första framkallning på en kurs och den blev bra. Efter det har jag framkallat en del blanka rullar, både färg och sv/v. Letade efter NY-bilder nu senast och framkallade en oanvänd rulle tmax-100. Den riktiga rullen var gömd i en behållare till Optima 100 färgfilm.
 
paco skrev:
Man brukar göra testremsor för att få fram rätt tid. Istället för att slösa hela papper, så river du ett papper i mindre bitar. Inte för små bara, du måste kunna bedöma resultatet.

Lite enkelt förklarat, gör så här: Ställ kontrasten nånstans i mitten. Lägg en remsa så att du får med ett ställe där du vet det ska vara svart, behöver inte vara en viktig del av bilden. Sen exponerar du remsan med t.ex. 5-sekundersintervaller för att se ungefär vart du hamnar. Sen kan du förfina intervallerna. Du håller alltså för en del av remsan och kör 5s. Flyttar dig och kör 5s (då har första delen fått 10s) osv. Man kan göra på olika sätt. I min handbok kör dom 2, 4, 8, 16, och 32s t.ex. Tänk på att den tid du kommer fram till kanske är kortare i verkligheten eftersom lampan inte slocknar direkt. Med flera korta belysningar blir alltså tiden lite längre än vad en enda belysning ger.

Svärtan styr du med tiden, högdagrarna med kontrasten. Ändrar du kontrasten, så får du kanske andra tider igen.


Jo jag provade hålla för halva bilden dubbelt så länge på en annan bild sen. För å se skillnaden osv. Ska in i mörkret nu igen och se om jag kan få fram nåra fina bilder :p Ska göra seriöst test nu med remsor å allt.
 
Du skrev att du tog ut bilden ur framkallaren innan den blev svart. När du kommit fram till din tid, så framkalla ordentligt, hela 2 minuter eller vad din framkallare nu säger. Bedöm bilden sen i ordentligt ljus.

För mig ser bilderna ofta för mörka ut i badet, men jag vet att det kan ändå vara perfekt när man sen ser bilden i dagsljus.
 
paco skrev:
Du skrev att du tog ut bilden ur framkallaren innan den blev svart. När du kommit fram till din tid, så framkalla ordentligt, hela 2 minuter eller vad din framkallare nu säger. Bedöm bilden sen i ordentligt ljus.

För mig ser bilderna ofta för mörka ut i badet, men jag vet att det kan ändå vara perfekt när man sen ser bilden i dagsljus.


Ja ja har lärt mej lite mer nu och använde testremsor somsagt. Så idag fick jag 3 st färdiga kopior jag är nöjd med.
 
Jag lånar tråden lite och hoppas det går bra eftersom även jag har första filmen på gång. Nu ikväll har jag suttit hemma och övat mig med en kasserad film på att ladda spolen till framkallningsdosan (Paterson tanks system 4) från rulle. Efter ett par omrullningar av samma film upplevde jag att spolarna inte tog längre när man vred på dem. Nu är säkert det här en idiotfråga men kan det vara så att hudfett/olja från mina fingrar gjort filmremsan så hal att det var anledningen till att det bara slirar?

Sedan vill jag passa på att fråga om det räcker som agitering att vrida på det lilla handtaget som finns i Paterson-systemet eller om att vända och vrida hela burken uppochner är att föredra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.