Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första digitala systemkameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

Boboo

Medlem
Hejsan...

Jag ska köpa min första digitala systemkamera, och vet egentligen inte vad jag ska titta efter.
Har haft Pentax tidigare både analog systemkamera och kompakt digitalkamera, har varit jättenöjd med dem.
Så jag vet inte om jag ska satsa på Pentax eller byta märke, hittat en Canon EOS1000 18-55 & 75-300 för 5160;- tex.

Tar tacksamt emot råd och förslag...

Mvh Kristin.
 
K5

Om du köper en Pentax K5, tror jag du kommer att bli mer än nöjd. Men det beror på vad du är ute efter. Alla märken har styrkor och svagheter, men personligen är mina Pentax mig kär.
 
Om du köper en Pentax K5, tror jag du kommer att bli mer än nöjd. Men det beror på vad du är ute efter. Alla märken har styrkor och svagheter, men personligen är mina Pentax mig kär.

Tack för ditt svar :)

jag gillar verkligen mina Pentax själv och lutar mot en sådan, men det är så många som säger att Canon t ex är så mycket bättre. Så jag blir lite rädd att jag köper något jag inte blir nöjd med.
 
Nej, Canon är inte bättre än Pentax. Det som skiljer mest är att det finns ett mycket större utbud av tillbehör till Canon, och att det dessutom finns kameror med "fullformat".

Kvalitetsmässigt, när det gäller "instegsmodeller", ligger Pentax mycket bra till, då de i alla sina kameror i APS-format har Sonys Exmor-sensor. Det gäller också de billigaste. Ser man till modellen K-5 så är den mycket kompetent och har egenskaper som i vissa avseenden är bättre än Canons fullformatskameror. Canons utvecklar sina egna sensorer, på gott och ont, och de prioriterar lite annorlunda än exempelvis Sony.

Så du kan lugnt välja Pentax, och jag tror att du kommer att bli nöjd. Bara om du är ute efter de speciella objektiv som finns hos Canon, men inte hos Pentax, kan du ha skäl att titta efter ett annat märke.

Om du alls funderar över modellerna D1000-1100 från Canon, får du klart mer för pengarna om du exempelvis väljer Pentax K-r.
 
Typ av fotografering?

Spelar det någon roll att jag mest fotograferar natur och trädgård, både på håll och när bilder?
Men vill oxå börja fota tex byggnader och människor mer.
 
Spelar det någon roll att jag mest fotograferar natur och trädgård, både på håll och när bilder?
Men vill oxå börja fota tex byggnader och människor mer.

Det spelar roll om du till exempel tar Pentax K-5 och "natur" innefattar att det kan regna. Pentax K-5 tål regn, så du behöver inte vara rädd om det kommer en störtskur, förutsatt att du också väljer objektiv som är lika väl skyddade.

Det finns kameror från Canon också som är väderskyddade, men det handlar om andra modeller än 1000D och andra priser. (Därmed inte sagt att K-5 skulle vara billig, men det är en mycket bra kamera.)
 
Stabilisering och objektiv

Ja, K5 är en fröjd att bruka, inomhus utan blixt på höga ISO är det topp. Att hålla i huset är en alldeles speciell känsla... och du har bildstabilisering inbyggt, och kan använda dina gamla Pentaxobjektiv med k fattning.... K5 kostar lite mer, men är en kamera jag verkligen kan rekommendera.
 
K-r???

Tyvärr är K5 och K7 lite för dyra för mig, men jag har hittat en K-r med 8G minne och uv-filter för 6000;-. Tycker själv att det kan vara något, vad säger ni?
 
Tyvärr är K5 och K7 lite för dyra för mig, men jag har hittat en K-r med 8G minne och uv-filter för 6000;-. Tycker själv att det kan vara något, vad säger ni?

Jag tycker att priset är en aning högt, med tanke på att Cyberphoto säljer K-r för strax under 5000 kronor. http://www.cyberphoto.se/?http://ww...&prisMin=&prisMax=&pricefirst=yes&prislistan=

UV-filtret skulle jag skippa, det kan aldrig göra bilderna bättre, men i olyckliga fall kan de bli sämre.

När det gäller minnet måste man se till att det är tillräckligt snabbt om man vill ta video. Om du tycker att du behöver 8G. så okej, men jag skulle klara mig på 4G och hellre ta två av dem om jag tror att det inte räcker.
 
K-x Vs K-r

Jag har en Pentax K200D som andra kamera, det vädertätade väl byggda kamerahus som kom för ett antal år sedan.
Mycket trevlig kamera, om du vill satsa på ett lite äldre hus med vädertätning.
Begagnad finns den för ca 3000 kronor.
Jag använder den med extern blixt, och ett 35mm fast objektiv som justerats in hos Kameraservice. En ypperlig känsla även i det stabila huset, och skärpan...
Annars fann jag denna tråd här på Fotosidan, som handlar om just K-x VS K-r


http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126388
 
Jag tycker att priset är en aning högt, med tanke på att Cyberphoto säljer K-r för strax under 5000 kronor. http://www.cyberphoto.se/?http://ww...&prisMin=&prisMax=&pricefirst=yes&prislistan=

UV-filtret skulle jag skippa, det kan aldrig göra bilderna bättre, men i olyckliga fall kan de bli sämre.

När det gäller minnet måste man se till att det är tillräckligt snabbt om man vill ta video. Om du tycker att du behöver 8G. så okej, men jag skulle klara mig på 4G och hellre ta två av dem om jag tror att det inte räcker.

Det var det billigaste jag hittade i butik där jag bor, eftersom jag är helt nybörjare känns det skönt att ha någonstans att vända sig om det är något jag inte förstår.

Minnet och filtret följde med så det var samma pris utan dem, jag tänkte att filtret kunde skydda linsen från repor och sådant. Men jag får kanske forsätte leta efter nån som är billigare :)
 
Cyberphoto

Cyberphoto är en ypperlig butik med väldigt fin support.
De svarar alltid med kunskap och objektiv vinkel, i de fall jag haft frågor har de alltid varit mycket professionella. Personligen köper jag i princip bara av Cyberphoto, om det inte gäller minnen och annat smått.
De har en föredömlig garantiservice, som fungerar perfekt enligt min erfarenhet.
Min K5 hade ett mjukvaruproblem, kamerahuset skickade till Belgien och mjukvaran byttes ut omdelbart. Min blixt slutade fungera tre veckor efter att garantitiden gått ut, Cyberphoto skickade en ny...
 
Online köp...

Cyberphoto är en ypperlig butik med väldigt fin support.
De svarar alltid med kunskap och objektiv vinkel, i de fall jag haft frågor har de alltid varit mycket professionella. Personligen köper jag i princip bara av Cyberphoto, om det inte gäller minnen och annat smått.
De har en föredömlig garantiservice, som fungerar perfekt enligt min erfarenhet.
Min K5 hade ett mjukvaruproblem, kamerahuset skickade till Belgien och mjukvaran byttes ut omdelbart. Min blixt slutade fungera tre veckor efter att garantitiden gått ut, Cyberphoto skickade en ny...

Nu har jag varit in och tittat på deras sida, låter faktiskt inte så dumt. Känns bra att dom fått så bra betyg på pricerunner med så många recensioner :)
 
Service

Javisst, de har aldrig gjort mig besviken.
Jag har svårt att tänka mig en support avdelning som på ett så ypperligt sätt bemöter sina kunder.
Senast idag fick jag ett objektivt svar på vilken blixt jag bör köpa till min K5.
De försöker inte sälja på mig det dyraste, de specificerar för och nackdelar kontra pris och användningsområde... och presenterar alternativen.
Professionellt och snyggt bemötande.
 
Cyberphoto har en mycket bra och illustrativ hemsida, god service och är snabba på leveranser. Jag har handlat en del och alltid blivit nöjd, mycket nöjd. Nackdelen är dock att man aldrig kan känna på varan innan köp. Speciellt när det gäller kameror och objektiv vill i alla fall jag först prova olika modeller. Vad passar mig?

MediaMarkt tycker jag fungerar bra i det avseendet. Har ett förhållandevis bra sortiment av fotoprylar och framförallt kan man känna och knappa på alla modeller. Dessutom har MediaMarkt idag låga priser. Vet inte om du har ett MediaMarkt i din närhet men har du det så rekommenderar jag ett besök. Dessutom kan man alltid få priset justerat om man kan hitta motsvarande vara i annan affär eller nätbutik.

Här har det mest handlat om Pentax men jag tycker inte du ska räkna bort vare sig Canon eller Nikon. Canon 550D är en mycket bra kamera i sin klass och om man tittar på Cyberphotos hemsida så är den månadens mest sålda. Välj dock alltid ett kit-objektiv med IS (bildstabilisering) då de är optiskt bättre än motsvarande utan IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.