Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bröllopet, vilket objektiv på vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Ska fota mitt första bröllop i sommar, vore kul o höra från er erfarna bröllopsfotografer här hur ni skulle göra om ni hade samma utrustning som jag har.
Är lite osäker på val av kamera/objektiv.
Ska till platsen o reka ett par veckor innan, då får jag väl lite mer koll. Vill ändå höra era åsikter/tips.
Det är ett borgerligt bröllop på en herrgård i Dalarna, mestadels utomhus så länge vädret tillåter det, men jag kommer nog vilja ta lite porträtt även inomhus.
Tycker ni att det saknas något viktigt i listan så berätta gärna vad.
Det jag har är:
Canon 6D
Canon 60D
Canon 50D
Canon 50mm 1,4
Canon 50mm 1,8
Canon 70-200 f4 IS
Tamron 24-70 2,8 DI VC(passar på FF)
Sigma 10-20mm(ej på FF)
Speedlite 430II
Yongnuo YN560
Fast ljus, Led.

Martin.
 
Ska fota mitt första bröllop i sommar, vore kul o höra från er erfarna bröllopsfotografer här hur ni skulle göra om ni hade samma utrustning som jag har.
Är lite osäker på val av kamera/objektiv.
Ska till platsen o reka ett par veckor innan, då får jag väl lite mer koll. Vill ändå höra era åsikter/tips.
Det är ett borgerligt bröllop på en herrgård i Dalarna, mestadels utomhus så länge vädret tillåter det, men jag kommer nog vilja ta lite porträtt även inomhus.
Tycker ni att det saknas något viktigt i listan så berätta gärna vad.
Det jag har är:
Canon 6D
Canon 60D
Canon 50D
Canon 50mm 1,4
Canon 50mm 1,8
Canon 70-200 f4 IS
Tamron 24-70 2,8 DI VC(passar på FF)
Sigma 10-20mm(ej på FF)
Speedlite 430II
Yongnuo YN560
Fast ljus, Led.

Martin.

Du verkar hu inte sakna så värst mkt, möjligen kunde ett kort ljusstarkt tele vara nåt. Typ Canon 85/1,8 eller liknande, vilket är både mkt skarp, kompakt (och, trevligt nog, ganska billigt!)

Exakt vilket objektiv som sen ska sitta på vilken kamera: det blir ju väldigt subjektivt så det avstår jag från att försöka "banka in i sten", mer än att säga hur jag möjligen skulle gjort själv.
Jag antar att du kommer ta med alla 3 husen(?)

Kunde tänka mig att 24-70/2,8:an skulle sitta på FF-huset, och sen 50/1.4:an på ena APS-C huset (EOS 50D) med 70-200/4 på det återstående huset (EOS 60D)

Fördelningen av de 2 APS-C motiverar jag så:
60D har bättre ISO-egenskaper, alltså mer lämplig för det ljussvagare telet, medan 50/1,4 ju passar fint på 50D, så dess sämre ISO inte blir en alltför stor nackdel.

24-70/2,8 på 6D är väl nästan självklar...allround, kameran med största sökaren, bästa ultimat-kvaliteten, och det zoomomfång som blir mest bilder taget med (antar jag, du kan ju ha helt annan tanke över bildvinklars prioritet)

Hur du i praktiken gör bäst i beror till slut ändå på vad du tänker (eller blir ombedd att) ta för slags bilder och ifall miljön ger möjligheter att anpassa fotandet efter vad du redan har, alternativt "kräver" att du ökar på din utrustning.

Jag har fotat många bröllop med avsevärt mindre utrustning än det du redan har. Visst kunde jag önskat ha både fler och bättre grejor men det har gått fint, säkert har det hängt en del på att de som anlitat mig har varit införstådda med att det inte finns "värsta yrkes-kitet" i min väska, och litat på att jag kunnat ge dem minnesvärda foton med det jag haft "i väskan"

Allra främst ska du se till att du är inkörd på grejorna, själv är trygg med vad du klarar av, har brudparet väl införstått med din "nivå" samt att du har koll m deras önskemål i bildväg.

Och rekning av stället är ju en viktig grundpelare att stå på!
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar, uppskattas verkligen.
Inkörd på kamerorna är jag.
Håller nog med dig om att dom flesta bilderna nog blir tagna med 24-70, vet oxå att mitt 70-200 nog kommer att få jobba rätt hårt.
Ang nivån jag ligger på så är dom införstådda med det, vi kommer att träffas minst ett par gånger innan, även på plats för att reka.
Som sagt, mycket tacksam för ditt svar.

Vore kul om någon fler delar med sig av sina erfarenheter.
Martin.
 
jag har sålt alla fasta objektiv och kör bara i dag med

24-70 f2,8 L mk 1o2
70-200 f2,8LIS

jag har 5D mk3 och en 7D
då jag är en zoom kille har haft alla L fasta objektiv bra men helt onödigt enligt mig

lycka till
 
jag har sålt alla fasta objektiv och kör bara i dag med

24-70 f2,8 L mk 1o2
70-200 f2,8LIS

jag har 5D mk3 och en 7D
då jag är en zoom kille har haft alla L fasta objektiv bra men helt onödigt enligt mig

lycka till

Bara helt onödiga ifall man aldrig nyttjar f-värden under 2.8....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.