Annons

Första bröllopet - Hjälp med kompletering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

danols

Aktiv medlem
I sommar ska jag fotografera mitt första bröllop vilket jag med skräckblansad förtjusning ser fram emot. Har läst och övat en hel del. Min utrustning är i dag en canon 5D Mk II och ett 24-105 4L + blixt 430 EX II. Har även en 50 1.8. Brudparet är väl medvetna om mina begränsningar både gällande erfarenhet och utrustning och har själva frågat om jag vill fotografera dem. Dock vill jag göra ett så bra ”arbete” som möjligt.

Om du skulle ge mig råd med att kompletera med ett objektiv, vad skulle du råda mig att skaffa? Budgeten är något begränsad med en med en maxgräns runt 5000 kr, men heldre runt 3000 kr;) Har bl.a. funderat på en 50 mm 1.4 eller ett Tamron 90 2.8 macro med VC för att ha ett lite ljusstarkare objektiv och kanske få lite bättre bokeh.

Andra bra/bättre förslag motages tacksamt:)

// Daniel
 
Om du inte redan har tänkt på det så skulle jag tipsa om en reflexskärm! Kostar bara någon hundralapp och kan definitivt vara värt att ha vare sig det är soligt eller molnigt.

Annars tycker jag att objektiven ser ut att täcka in behoven rätt bra. Har inte stenkoll på hur canons 50mm 1.8 är, men jag har nikons och tycker att bokeh'n står sig bra. Kanske borde du istället hyra/köpa ett andra kamerahus att ha som backup?

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Reflexskärm, check:)

Får se hur jag gör med ett andra kamerahus. Håller med om att det känns nödvändigt med en backup om det sker något.
 
Du skulle kunna fota ett helt bröllop endast med ett 50mm, lägg ner oron att du behöver släpa på mer utrustning.
Lycka till och ha kul.
 
En begagnad 70-200/4L eller en 85/1,8 kanske? Jag hade inte lagt pengar på en 50/1,4 i och med att du har 1,8:an.
 
Tack för alla svar. Tänker inte på så mycket annat i nuläget än detta:)

Det låter ju skönt om jag är i hamn. Har funderat på 70-200 f/4, men kommer fram till att jag klarar mig nästan lika bra med 24-105:an. I så fall skulle det vara en 2,8 och det har jag inte råd till i nuläget.

canon 85 1,8 har jag också funderat på, men det går kanske lika bra utan...

Än en gång tack.

// D
 
Val av objekitv är egentligen en reflektion över dig som fotograf, stil, helhet etc.
Du har ju övat så du vet väl själv vilka brännvidder du gillar för ex porträtt, gruppfoto, mingelfoto etc.
Du ska fota så din själ bränns fast i bilderna tillsammans med deras lycka.

/Stefan
 
Jag skulle satsa på ett till kamerahus.
Tex en ny 1100D för 2990:-
Sätt 50/1.8 på den och kör båda kamerahusen. Då slipper du byta objektiv under akten, får motsvarande 80/1.8 (ok, med lite större skärpedjup jämfört med 85/1.8 på FF förstås) och så har du backuphuset klart.
 
Spendera din tid istället med att skapa ett schema.
Skriv ner vilka bilder du anser vara ett måste och vad som är viktigt med varje bild. Skissa o skriv lite.
Visa det för paret o fråga om de vill ha ngt mer med.
Ta sedan fram stoppuret o tänk igenom var/när o hur du skall vara för att få till det du skrivit ner.
Stryk det du inte kommer att hinna.

Att du till sist kanske inte kommer att följa ditt eget schema, DET är en helt annan sak o går under benämningen improvisation.

Låna du ett andra hus, )även om ditt inte går sönder"de gör normalt inte det" så kan du ha en optik på varje kamera), dessutom kommer dina skisser o anteckningar visa om du behöver ngt i utrustningsväg. Jag har gjort ett bröllop o det jag inte tänkte på från början var tex stege(pga en önskad bild), ett svart lakan för bruden att stå/gå på vid en plats o ngt så enkelt som ett riktigt bra paraply(om det regnar).
Närvara 2 dagar innan för att röja bråte i skogen som inte skulle vara med som bakgrund.
 
Spendera din tid istället med att skapa ett schema.
Skriv ner vilka bilder du anser vara ett måste och vad som är viktigt med varje bild. Skissa o skriv lite.
Visa det för paret o fråga om de vill ha ngt mer med.
Ta sedan fram stoppuret o tänk igenom var/när o hur du skall vara för att få till det du skrivit ner.
Stryk det du inte kommer att hinna.

Att du till sist kanske inte kommer att följa ditt eget schema, DET är en helt annan sak o går under benämningen improvisation.

Låna du ett andra hus, )även om ditt inte går sönder"de gör normalt inte det" så kan du ha en optik på varje kamera), dessutom kommer dina skisser o anteckningar visa om du behöver ngt i utrustningsväg. Jag har gjort ett bröllop o det jag inte tänkte på från början var tex stege(pga en önskad bild), ett svart lakan för bruden att stå/gå på vid en plats o ngt så enkelt som ett riktigt bra paraply(om det regnar).
Närvara 2 dagar innan för att röja bråte i skogen som inte skulle vara med som bakgrund.

Bra tips med tex paraply (man måste alltid ha alternativplan för dåligt väder, som tex att igenmulet ger en ännu mörkare kyrka) och att ha en plan är bra.

Men själv skulle jag nog inte prioritera svart lakan, stege och att röja i skogen..

OM du vill komplettera med ljusstarkt objektiv för under 5000:-, så är möjligtvis 85/1.8 lite nära ditt befontliga 50/1.8 (och man kan alltid beskära).

Då skulle jag köpa 100/2 eller 28/1.8.
Kan du gå upp till 7000:- har vi skarpa Tamron 70-200/2.8 eller fantastiska Canon 35/2 IS.
 
Men själv skulle jag nog inte prioritera svart lakan, stege och att röja i skogen..

OM du vill komplettera med ljusstarkt objektiv för under 5000:-, så är möjligtvis 85/1.8 lite nära ditt befontliga 50/1.8 (och man kan alltid beskära).

Då skulle jag köpa 100/2 eller 28/1.8.
Kan du gå upp till 7000:- har vi skarpa Tamron 70-200/2.8 eller fantastiska Canon 35/2 IS.
Tja man kan inte begära att bruden skall klättra o sitta i träd iförd vit brudklänning ;)
Röja? Jo det hade du gjort, jag lovar. eller valt en annan plats.

Jag hade inte köpt ngt utan ha klart för mig varför man skall köpa just det, alltså tillbaka till schemat.
 
Provfota i kyrkan/området

Jag skulle rekommendera att du istället för att titta i kataloger över objektiv som kan vara bra att ha, beger dig till kyrkan/området för att provfota. Jag lovar att du kan få dig en överraskning. Själv var jag säker på att jag ville använda mitt 70-200, men kyrkan var så kompakt att den fick ligga i kameraväskan. Det fick bli 24-70 istället.

Kolla gärna med prästen/brudparet var du får lov att stå/röra dig, för det avgör också vilka objektiv som kan bli aktuella. Du kanske inte får befinna dig framme vid altaret över huvud taget och då kanske du behöver ett längre tele.
 
Om det regnar, tror ni bruden iklädd i vit kläning vill spendera nån timme till att fotografera utomhus under et paraply? Skiten kommer inte uppifrån. Den kommer nerifrån och det blöta kommer både uppifrån och nerifrån. Det tror inte jag.
Ta med paraply för egen del. Ev ta med paraply som rekvisita. Regnar det så vistas inomhus.

Tillbaka till tråden. Din utrustning är som sagt den utrustning du är van att jobba med och övat in dig på. Därför ska du använda den dig av den.
Vad för bilder anser du inte dig kunna ta med den utrustning du redan har som du vill ta? Det är den fråga du först måste besvara innan man egentligen kan ge dig råd. Vad har du och dina kunde för krav? Har de anställt dig för den portfolio du har så räcker definitivt dina objekiv långa vägar.
har de anställt dig pga de känner dig så bör du klargöra vad du kan leverera. Har de anställt dig (okända personer) pga priset och portfolio så är det klar din utrustning är tillräckligt.

/stefan
 
Hejsan.

Nu vet jag inte i vilket format du normalt plåtar med, men kör RAW.
Då har du större möjligheter att justera/skruva bilderna i efterhand.

Soligt? Försök då hitta skugga för porträttbilderna, alt plåta mot solen med blixt.

Och sedan, ta många många bilder, bättre att rensa i utbudet än att ha för lite.

Utrustningen du har duger bra, rekommenderat är att "låna" ett backuphus
för det får ju inte bara hända att det enda huset du har lägger av, inte roligt.

Lycka till, det kommer att gå bra ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Två kamerahus

Två kamerahus (gärna ett med vädertätat hus och optik), med två olika ljusstarka objektiv (som täcker även trånga utrymmen), för att inte behöva byta under akten. Backup minneskort, batterier och gärna någonting för att putsa linserna under dagen (jag upplever att rena linser ger bättre kontroll över autofokus, kan vara inbillning) Huvudvärkstabletter och extra vätska, ett skönt humör samt lust och fotoglädje:)
 
Två kamerahus (gärna ett med vädertätat hus och optik), med två olika ljusstarka objektiv (som täcker även trånga utrymmen), för att inte behöva byta under akten. Backup minneskort, batterier och gärna någonting för att putsa linserna under dagen (jag upplever att rena linser ger bättre kontroll över autofokus, kan vara inbillning) Huvudvärkstabletter och extra vätska, ett skönt humör samt lust och fotoglädje:)

Varför vädertätat?

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.