Advertisement

Annons

Första batteri-laddningen..

Produkter
(logga in för att koppla)

Arez

Medlem
Hej, kom precis hem med min nyinhandlade Nikon D40. Jag undrar, hur länge ska man ladda batteriet första gången? Är det tills det blir fullladdat (90 min) eller 24 timmar som t.ex. med mobiltelefoner`första gången?

Kommer förmodligen droppa fler undringar i denna tråden..

Offtopic: Varför loggas jag ut från sidan hela tiden? Kan inte lägga upp bilder eller vara inne för länge utan att jag loggas ut!

Nämnas bör väl att de flesta batterier tar ett par uppladdningar på sig att nå full kraft. Fråga mig bara inte varför.

jag vet att batteriet är fulladdat när den slutar blinka, men ska man inte fortsätta ladda. Första gången..

Arez skrev:
Hej, kom precis hem med min nyinhandlade Nikon D40. Jag undrar, hur länge ska man ladda batteriet första gången? Är det tills det blir fullladdat (90 min) eller 24 timmar som t.ex. med mobiltelefoner`första gången?

Kommer förmodligen droppa fler undringar i denna tråden..

Offtopic: Varför loggas jag ut från sidan hela tiden? Kan inte lägga upp bilder eller vara inne för länge utan att jag loggas ut!

Det ska laddas tills lampan slutar blinka. Nya fian Ni-ion batterier behöver man inte krångla massa med som med andra uppladdningsbara. Man behöver inte heller tömma batteriet helt innan det laddas upp igen utan det är bara att slänga in i laddaren om det är halvfullt.

Om batteriet legat länge utan att användas, typ i lager medans det väntar på att bli köpt, kan vissa celler "somna in". Laddar du i en, ja du inget vetenskap, men säg 12h så tvingar du ingång dessa igen. När du tvingar igång dom spelar ingen roll, men tills du gör det sover dom ju. Sen tar det ett par tre fulla urladdningar och iladdningar innan alla celler är på topp igen.

Samma gäller för ett gammalt batteri som inte använts på länge. Det fungerar inte. Men tvångsladdar man det bygger man sakta upp det igen. Räcker inte så länge, men längre varje gång.

Vissa batterier är i princip omöjliga att få igång igen om du har blivit tömda och legat tomma. Bilens startbatteri är ett sådant. 12volts fritidsbatterier tål dock detta, på bekostnad av prestanda.

En modern laddare skadar inte batterierna om du glömmer bort den, så det behöver du inte va rädd för. Ladda över natten, och helst ska dom va helt tomma innan du laddar dom.

bullen_ skrev:
Om batteriet legat länge utan att användas, typ i lager medans det väntar på att bli köpt, kan vissa celler "somna in". Laddar du i en, ja du inget vetenskap, men säg 12h så tvingar du ingång dessa igen. När du tvingar igång dom spelar ingen roll, men tills du gör det sover dom ju. Sen tar det ett par tre fulla urladdningar och iladdningar innan alla celler är på topp igen.

Samma gäller för ett gammalt batteri som inte använts på länge. Det fungerar inte. Men tvångsladdar man det bygger man sakta upp det igen. Räcker inte så länge, men längre varje gång.

Vissa batterier är i princip omöjliga att få igång igen om du har blivit tömda och legat tomma. Bilens startbatteri är ett sådant. 12volts fritidsbatterier tål dock detta, på bekostnad av prestanda.

En modern laddare skadar inte batterierna om du glömmer bort den, så det behöver du inte va rädd för. Ladda över natten, och helst ska dom va helt tomma innan du laddar dom.
Naj det där stämmer väl bara delvis. För att ett batteri ska tappa laddning så mycket att det tar dygn att ladda upp det så måste det lämnas väldigt länge. Vi snackar storleksordningen ett par år. Sen tappar Li-ion batterier bara effekt när dom åldras (ca 20% per år) . Inte för man laddar dom som många andra batterityper så använd dom flitigt.
Sen behöver inte Li-ion batterier vara helt tomma eftersom dom saknar minneseffekten som NiCd batterier har. Det är tvärt om så att dom kan ta skada av att laddas ur helt. Dock har betteriet nästan alltid en spärr som stänger av det innan det laddas ur under det kritiska volttalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar