Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Först!

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kanske vi ska börja en seriös diskussion här eller...?
Så då lyder min fråga såhär: Om jag jobbar med dokumentära projekt, stillbild, ljud eller video spelar ingen roll. Hur mycket och vad får jag arrangera och fortfarande kalla projektet dokumentärt? Är dokumentärt lika med objektivt?
 
assur= alla bilder fotograferade med fet vidvinkel är dokumentära.
Han är enligt min mening sveriges mest överskattade fotograf.
 
Okej, ett tråkigt svar:

Jag tycker att alla manipulationer och arrangemang som med mycket stor sannorlikhet skulle ha inträffat även om fotografen inte varit närvarande just då (baserat på kunskap och erfarenhet om hur saker och ting oftast brukar utveckla sig i den situationen) är tillåtna.

Men bara om man kan vara säker på att den manipulationen i sig inte ytterligare spär på förekomsten av händelsen, så att händelsen blir ännu vanligare pga bilden!

Och jag tycker att man med gott samvete kan justera bakgrund och omgivning (t.ex. flytta blomkrukor, tända lampor) så att bildens kvalité ökas om det sker utan att händelsen i sig påverkas.

/Fredrik
 
Re: Okej, ett tråkigt svar:

flutte skrev:
Och jag tycker att man med gott samvete kan justera bakgrund och omgivning (t.ex. flytta blomkrukor, tända lampor) så att bildens kvalité ökas om det sker utan att händelsen i sig påverkas.
Kan man flytta på dem i Photoshop då?
 
Visst går det att flytta.....

Nej, jag tycker inte dokumentärt med nödvändighet måste vara objektivt. Däremot får dokumentären inte vara lögnaktig och full av osanningar.
För att ta ett exempel: om du är mycket engagerad anti-rasist så kan ju en bra väg att bemöta påståenden om att förintelsen inte ägde rum vara en dramadokumentär där man blandar intervjuer med spelscener. Då har man ju som producent tagit ställning för något, men på ett objektivt sätt. Allting annat under epitetet dokumentär som inte är sant och relevant kan väl annars bara förkastas som propaganda.
Om man vill dokumentera något i efterhand så får man ju tro och tolka historien till hur det kan ha varit.
Men annars tycker jag faktiskt inte att man ska flytta föremål hur som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.