Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstört objektiv pga kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har glömt mitt objektiv i handsfacket på bilen under flera nätter och dagar. Bilen är använd under tiden så temperaturen har verkligen skiftat från varmt till kallt. Är det någon vits att laga objektivet eller är det helt förstört?
//Bee

Bilagor

• test1850.jpg
    test1850.jpg
    13.1 KB · Visningar: 931
Ja, bilden ser ut som förväntat när man monterar ett objektiv med bildcirkel för APS-C-sensorn på en kamera med småbildsensor.

citat från cyberphoto:

"Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek". Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 1D, 1Ds och DCS-14n m fl"

Har du precis köpte eller "hittat" objektivet? Det ska, precis som jag misstänkte inte fungera på en 5D. Objektivet tecknar inte ut hela sensorn.

mvh
Peter

Robin Gyllander skrev:
Ska inte det vignetera en hel del på ett 5D hus den gluggen är väl gjord för aps?

Tror Robin har helt rätt, bilden du bifogade Bee påminner starkt om när jag sätter på mitt nikon 18-70 DX på min nikon D3, vignetteringen ändras dock lite beroende på vilken brännvidd du använder.

mvh Johan

Det är syrrans objektiv och hon har en 400D så det gör inget att det inte passar min kamera. Eftersom objektivet låg i både kyla och värme nästan en vecka så trodde jag att objektivet var trasigt när jag testade det med min kamera. Nu vet jag bättre. Tack för er hjälp! //Bee

Sånt händer den bäste! Förr i tiden var ju annars klassikern att plåta utan film i huset. Speciellt vid särskilda tillfällen eller betaljobb! Har man ju provat...

God jul o Gott nytt år på er alla!

Har kollat min 5D och den fungerar utmärkt.
Tack alla för hjälpen och en riktigt
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR till er alla!
Bee

Robin Gyllander skrev:
Går inte spegeln på 5D åt fander som man ar "aps" anpassade gluggar?
Det är så vitt jag vet bara Canon EF-S som tar i - och inte ens det är riktigt rätt. Det går att använda vissa EF-S på ex.vis EOS10D, efter lite pill.

tannler skrev:
Det är så vitt jag vet bara Canon EF-S som tar i - och inte ens det är riktigt rätt. Det går att använda vissa EF-S på ex.vis EOS10D, efter lite pill.
Har någon vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus? frågade canon på mässan men de visste inget fall om det.

Va' snackar Du om Robin? Det är bara Canon som tillverkar EF-S. Det objektiv som legat i handskfacket är ett Sigma - inte ett EF-S.

"frågade canon på mässan men de visste inget fall om det." Om vaddå - om nå'n "Har vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus?". Varför skulle de veta om det?

tannler skrev:
Va' snackar Du om Robin? Det är bara Canon som tillverkar EF-S. Det objektiv som legat i handskfacket är ett Sigma - inte ett EF-S.

"frågade canon på mässan men de visste inget fall om det." Om vaddå - om nå'n "Har vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus?". Varför skulle de veta om det?
Jag trodde att sigmas "aps" gluggar också var konstruerade med längre utstick bak.
Och det borde ju hän tnågon gång en inte så insatt fotograf köper en 5D och kommer på att gluggen från min 400D passar ju också för den har canon och sätter på den kras sju års olycka.
Andledningen till att jag frågade canon var eftersom en del på mässan jobbade med deras reklamationer och ring och fråga support.
God Jul

Robin Gyllander skrev:
Jag trodde att sigmas "aps" gluggar också var konstruerade med längre utstick bak.
Det är ju samma konstruktion fast med annan bajonett som för t ex Nikon som har större avstånd till filmplanet, så det borde finnas gott om marginal när man kör Canon.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar