Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förstört objektiv pga kyla
- Trådstartare Bee
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Ska inte det vignetera en hel del på ett 5D hus den gluggen är väl gjord för aps?Bee skrev:
Bilden är tagen med det objektiv som låg i bilen, 18-50 2.8 sigma. 18mm bl. 5.6 tid 1/13
pl2se
Aktiv medlem
citat från cyberphoto:
"Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek". Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 1D, 1Ds och DCS-14n m fl"
Har du precis köpte eller "hittat" objektivet? Det ska, precis som jag misstänkte inte fungera på en 5D. Objektivet tecknar inte ut hela sensorn.
mvh
Peter
"Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek". Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 1D, 1Ds och DCS-14n m fl"
Har du precis köpte eller "hittat" objektivet? Det ska, precis som jag misstänkte inte fungera på en 5D. Objektivet tecknar inte ut hela sensorn.
mvh
Peter
goranwallo
Ny medlem
Robin Gyllander skrev:
Ska inte det vignetera en hel del på ett 5D hus den gluggen är väl gjord för aps?
Tror Robin har helt rätt, bilden du bifogade Bee påminner starkt om när jag sätter på mitt nikon 18-70 DX på min nikon D3, vignetteringen ändras dock lite beroende på vilken brännvidd du använder.
mvh Johan
tannler
Aktiv medlem
Det är så vitt jag vet bara Canon EF-S som tar i - och inte ens det är riktigt rätt. Det går att använda vissa EF-S på ex.vis EOS10D, efter lite pill.Robin Gyllander skrev:
Går inte spegeln på 5D åt fander som man ar "aps" anpassade gluggar?
RG
Avslutat medlemskap
Har någon vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus? frågade canon på mässan men de visste inget fall om det.tannler skrev:
Det är så vitt jag vet bara Canon EF-S som tar i - och inte ens det är riktigt rätt. Det går att använda vissa EF-S på ex.vis EOS10D, efter lite pill.
tannler
Aktiv medlem
Va' snackar Du om Robin? Det är bara Canon som tillverkar EF-S. Det objektiv som legat i handskfacket är ett Sigma - inte ett EF-S.
"frågade canon på mässan men de visste inget fall om det." Om vaddå - om nå'n "Har vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus?". Varför skulle de veta om det?
"frågade canon på mässan men de visste inget fall om det." Om vaddå - om nå'n "Har vart så dum så de satt ef-s på fullframe hus?". Varför skulle de veta om det?
RG
Avslutat medlemskap
Jag trodde att sigmas "aps" gluggar också var konstruerade med längre utstick bak.tannler skrev:
Va' snackar Du om Robin? Det är bara Canon som tillverkar EF-S. Det objektiv som legat i handskfacket är ett Sigma - inte ett EF-S.
Och det borde ju hän tnågon gång en inte så insatt fotograf köper en 5D och kommer på att gluggen från min 400D passar ju också för den har canon och sätter på den kras sju års olycka.
Andledningen till att jag frågade canon var eftersom en del på mässan jobbade med deras reklamationer och ring och fråga support.
God Jul
Makten
Aktiv medlem
Det är ju samma konstruktion fast med annan bajonett som för t ex Nikon som har större avstånd till filmplanet, så det borde finnas gott om marginal när man kör Canon.Robin Gyllander skrev:
Jag trodde att sigmas "aps" gluggar också var konstruerade med längre utstick bak.