ANNONS
Annons

förstört minneskort och förlorade bilder!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz1

Medlem
Hej alla fotografer!
Jag har panik och behöver hjälp skulle ladda in bilder via kortläsare och tyvärr så gick något fel så mitt kort blev skadat!!! när jag sätter i kortet i kameran så säger den att kortet inte är formaterat???
oteknisk som jag är så fattar jag ingenting...
vad gör jag går det att få fram bilderna eller är de borta för alltid?
hade en härlig dag i bohuslän med massor med bilder i kameran :(
snälla är det nån som kan sånt här?
mvh Jazmin

Det finns program att ladda ner som räddar dina bilder, sök på tex ”rescue pictures” så hittar du flera.
Vad du än gör så formatera INTE, då är bilderna borta för alltid.

hornavan skrev:
Vad du än gör så formatera INTE, då är bilderna borta för alltid.
En normal formatering rensar bara filallokeringstabellen (motsv) och skriver inte över själva fildatat. Endast vid fullständiga formateringar görs detta. Dessa program som "räddar bilder" från minneskort går igenom hela kortet och läser informationen rakt från mediet utan att försöka gå via filstrukturen. När den hittar data som har en struktur som en bildfil sparar den över det till hårddisken.

Men jag håller med Johan i bemärkelsen att du inte ska "göra" saker med kortet i onödan. Just en formatering av det "vanliga" slaget där filallokeringstabellen rensas kommer nog inte göra mycket mer skada även om det är helt onödigt.

Ladda hem något av de gratisprogram som finns. Själv råkade jag radera några bilder för mycket med min första digitalkamera. Jag provade första program jag hittade (Convar PC Inspector Smart Recovery) och den gav mig bilderna åter. Finns säkert bättre program också, denna var inte särskilt jättesnabb.

OK !jag har inte formaterat det vågade jag inte ,men hur får jag fram dem från kortet om jag laddar hem nåt sånt program?
tack för att ni svarar

Programmen är ganska självförklarande. Man berättar vad det är för enhet som du ska läsa från, kanske känner den själv av vad det är som är ett minneskort, och så vill den veta var du vill spara bilderna. Sen är det bara att luta sig tillbaka och låta programmet gå igenom minneskortet.

Förhoppningsvis har du sedan ett gäng bilder på hårddisken som du får gå igenom.

Hade jag kunnat kyssa er hade jag gjort det!!!
Jag provade med programmet som Max zomborszki länkade och mina bilder ligger nu i tryygt förvar på hårddisken!!q jag är så j-la glad att jag hoppade rundor här hemmma barnen undrade om mamma fått fnatt :):):)
TUSEN TUSEN GÅNGER TACK för hjälpen!!!
många kramar Jazmin

Bilagor

• b30.jpg
    b30.jpg
    10.4 KB · Visningar: 684
Vad skönt att det ordnade sig. Tur att du kunde bli en kunskap rikare utan att det gjorde för mycket skada (mer än ångest).

Jaz1 skrev:
Hade jag kunnat kyssa er hade jag gjort det!!!
Jag provade med programmet som Max zomborszki länkade och mina bilder ligger nu i tryygt förvar på hårddisken!!

Grattis! men att dom ligger på din HD är ju igenligen inte så tryggt =) Gör säkerhetsbackup på alla bilder.

Problemet redan löst, men jag tänkte på det där med formatering. Första gången ett kort krashade för mig så gick det överhuvudtaget inte att använda, alltså inte ens med recovery-programet (Hama:s PhotoRescue PC). Till slut formaterade jag kortet med datorn och efter det så kunde PhotoRescue hitta alla bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar