Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörda JPG och PSD-filer. Går de att återställa?

Produkter
(logga in för att koppla)

peternilsson75

Aktiv medlem
Jag har en mängd bilder som är korrupta och inte går att öppna. De är i formatet JPG eller PSD.

Utan att vara säker tror jag att de har blivit korrupta när jag har låtit Lightroom spara metadata till fil. Jag kör med en mac och har filerna på en extern hårddisk som är formaterad i NTFS-filsystem. Eftersom mac inte kan skriva till detta och eftersom jag dumt nog var för lat för att lägga över filerna till annan disk och formatera i ett mac-vänligt format, så köpte jag ett program som gör att mac kan skriva till NTFS (Paragon NTFS). Jag tror att det är när Lightroom har försökt skriva till filerna genom Paragon NTFS-konverteraren som det gått fel. Troligen är det någon header eller nåt i filerna som har skrivits sönder och inga program kan längre tolka dem som bildfiler.

Är det någon som har några idéer om hur jag kan göra för att lösa problemet? Här är en länk till en sådan korrupt fil som jag inte kan öppna: http://www.peternilsson75.com/KorruptFil/_MG_9779.JPG

Alla filerna är virustestade noggrant med Nod32:s senaste uppdaterade virusskydd och de är fria från virus. Det är enbart filer som jag har kört Ligthrooms kommando "Spara metadata till fil" på som är korrupta.

Tacksam för all hjälp!!

/peter
 
Prova något JPG reparationsprogram. Det finns många men har inget specifikt att rekomendera.

Använder du nya versioner av OS/X och/eller Windows rekomenderar jag exFAT för externa diskar. Fungerar bra i bägge och har inga störande begränsningar.

/Karl
 
Jag öppnade filen som du laddat upp i en hex-editor, och det verkar tyvärr som att den blivit fylld med nollor. Det finns alltså ingen data att rädda i filen, den är helt tom. Om detta gäller alla dina filer som blivit korrupta så finns det nog inget sätt att rädda dem på förutom att återställa dem från backup.
 
Tack för både tips och era försök! Jag har testat massor med recoveryprogram men utan att lyckas.Troligen är det för att filerna tydligen var fyllda med nollor :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.