Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörd vidvinkel? Eller kanske kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
WaterMelonMan skrev:
Gissar att det räcker att plocka isär objektivet och smörja upp lamellerna igen.
Det ska inte finnas något fett eller olja på lamellerna, så smörja upp lamellerna ska du absolut inte göra. Det är när fett eller olja, från andra mekanismer i objektivet, hamnar på lamellerna som de börjar klibba ihop.

Om man vet vad man gör kan man öppna objektivet och göra rent; problemet är att bländaren brukar sitta längst in...

Göran Larsson skrev:
Det ska inte finnas något fett eller olja på lamellerna, så smörja upp lamellerna ska du absolut inte göra. Det är när fett eller olja, från andra mekanismer i objektivet, hamnar på lamellerna som de börjar klibba ihop.

Om man vet vad man gör kan man öppna objektivet och göra rent; problemet är att bländaren brukar sitta längst in...

Aha, tack för infon. Och jag vet _inte_ vad jag gör, så att testa själv är inte ett alternativ. Hellre ett objektiv som kärvar då och då än ett objektiv i tusen bitar i en låda någonstans (tidigare erfarenheter säger mig att det är 100ggr svårare att sätta ihop något än att ta isär något).

Mattias Holter skrev:
Nej, det låter helt stört att ett objektiv som i nyskick kostar 5000:- inte ska palla med nåt sånt.
Tyvärr så hade jag en sånn tur att jag fick tag på detta i en second hand butik, till en bråkdel av priset,
men nån garanti fanns ju inte till det tyvärr så det kanske inte blir så billigt som jag trodde..
Sensorn låter troligt, men det andra objektivet funkar ju som det ska.

Hallå där!!!

Du har alltså köpt det i en butik?

Då gäller konsumentköpslagen som ger dig 3 års reklamationsrätt samt att säljaren ska under dom första 6 månaderna visa att felet inte fanns där från början.
Begagnat elelr nytt spelar ingen roll.

Bara att gå tillbaka och se till att dom fixar objektivet.

Någon som har ett hum om vad det skulle kunna kosta att fixa? Gissar att det räcker att plocka isär objektivet och smörja upp lamellerna igen. [/B][/QUOTE]

Jag snackade med Canon idag, det va omöjligt för dom att veta exakt vad som va felet, men en undersökning kostade 375:- sen så skulle dom kontakta mig för pris.

Mattias Holter skrev:

Jag snackade med Canon idag, det va omöjligt för dom att veta exakt vad som va felet, men en undersökning kostade 375:- sen så skulle dom kontakta mig för pris. [/B]

runt en tusing brukar det gå på med bara isär/ihop för ett normalt objektiv.

så skicka du in det och få "domen"...

usch va nervös jag är, vore träligt om det blir dyrt, älskar min glugg alltså, men känns som om man lika gärna kunde ha köpt en ny om det blir för dyrt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar