Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörd vidvinkel? Eller kanske kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Tjena!
Förut så skulle jag ta lite bilder eftersom det va så fint väder ute idag.
Då jag slår på kameran så ser jag i sökaren att bländartalet är "00" även i displayen stod det "00".

Det gick inte heller att ta några bilder, oavsett om man körde manuellt eller auto.
Jag tog då och gick in och satte på ett annat objektiv och då funkade bländaren som den skulle och jag kunde även ta bilder.
Jag tog då min vidvinkel och rensade kontakterna med en tops.
Sen skruvade jag på objektivet igen, bländaren va fortfarande "00" men jag kunde dock ta bilder, men efter varje exponering så står det "err 01" i displayen.

Och för 10 minuter sen så snacka jag med Canon och dom sa att jag borde skicka in objektivet till service så dom fick kolla på det.

Nyss så skruvade jag på mitt andra objektiv och testade det.
När jag tar en bild så står det en sek senare i displayen att jag har lika mycket plats i minnet (som jag hade innan jag tog bilden.) Den hoppar ner till 382 vid exponeringen, och sen blinkar det lite och blir återigen till 383.
Dock så kan jag lägga in bilderna på datorn.

Är minst sagt uppgiven när min 20D inte ens är 2 månader gammal.
Så nån som vet vad felet är? Kamera eller objektiv?
Tacksam för era svar. Mvh Mattias

Mattias Holter skrev:
Tjena!
Förut så skulle jag ta lite bilder eftersom det va så fint väder ute idag.
Då jag slår på kameran så ser jag i sökaren att bländartalet är "00" även i displayen stod det "00".

Det gick inte heller att ta några bilder, oavsett om man körde manuellt eller auto.
Jag tog då och gick in och satte på ett annat objektiv och då funkade bländaren som den skulle och jag kunde även ta bilder.
Jag tog då min vidvinkel och rensade kontakterna med en tops.
Sen skruvade jag på objektivet igen, bländaren va fortfarande "00" men jag kunde dock ta bilder, men efter varje exponering så står det "err 01" i displayen.

Och för 10 minuter sen så snacka jag med Canon och dom sa att jag borde skicka in objektivet till service så dom fick kolla på det.

Nyss så skruvade jag på mitt andra objektiv och testade det.
När jag tar en bild så står det en sek senare i displayen att jag har lika mycket plats i minnet (som jag hade innan jag tog bilden.) Den hoppar ner till 382 vid exponeringen, och sen blinkar det lite och blir återigen till 383.
Dock så kan jag lägga in bilderna på datorn.

Är minst sagt uppgiven när min 20D inte ens är 2 månader gammal.
Så nån som vet vad felet är? Kamera eller objektiv?
Tacksam för era svar. Mvh Mattias

Med största sannolikhet obektivet.

Fungerar kameran utmärkt med ett objektiv men inte med ett annat så måste det vara den enda logiska slutsatsen.

Joo, men grejen är ju den att den inte beter sig som den ska med det andra objektivet heller.
När jag tagit en bild med det andra objektivet så står det sen att jag har lika många exponeringar kvar som jag hade innan jag tog bilden.. Om du fattar vad jag menar. :(

Mattias Holter skrev:
Joo, men grejen är ju den att den inte beter sig som den ska med det andra objektivet heller.
När jag tagit en bild med det andra objektivet så står det sen att jag har lika många exponeringar kvar som jag hade innan jag tog bilden.. Om du fattar vad jag menar. :(

Då det bara är en uppskattning från kamerans sida så kan det bli så med antalet bilder.
Det är normalt.

Ta 10 bilder och se om det itne minskar då.

Det har hur som helst ingenting med objektivet att göra.

Grattis!!!

Det låter som du har hittat det alla digitalfotografer högst av allt önskar:

Ett minneskort som aldrig blir fullt!

på ett mer allvarligt plan lider jag med dig, inte kul när grejerna går sönder och man inte vet vad felet är.

Dajo skrev:
Då det bara är en uppskattning från kamerans sida så kan det bli så med antalet bilder.
Det är normalt.

Ta 10 bilder och se om det itne minskar då.

Det har hur som helst ingenting med objektivet att göra.

Jaha, kanske får ta och lämna in hela skiten då så att dom får undersöka vad felet är istället..

Bländare 00 betyder att kameran inte har kontakt med objektivet vad bländarvärdet beträffar. Det ska gå att ta bilder i alla fall i M och Av-läge och eventuellt också i P-läge (testa att ta en bild utan objektivet, det går!).

Men om du försöker använda Tv-läget blir det knas, för då vill ju kameran styra exponeringen med bländaren vilket inte går eftersom den inte har kontakt med bländaren. (Hur det fungerar i de andra lägena har jag ingen aning om, har aldrig använt dem.)

Det första att göra vid denna typ av problem är att kolla att objektivet sitter fast ordentligt. Det andra är att rengöra kontakterna på hus och objektiv. Lite sprit på en tops eller ett mjukt suddgummi är bra.

Minneskortsproblemet är inget problem som redan beskrivet tidigare i tråden. Det kommer bli fullt förr eller senare. En .jpg kan ju skilja ganska mycket i storlek.

Tack för ditt svar Per!
Ska prova lite av dina tips imorgon.
Jag tror nog att det är objektivet som det är fel på.. Tråkigt eftersom det inte finns nån garanti kvar på det..
Någon som vet vad det brukar gå på att skicka in det till service?
Har massor av saker till kameran som jag tänkt att lägga mina slantar på, känns tråkigt som fan att detta hände. :(

Någon som förresten vet vad "Error 01" betyder?
Jag får upp "Error 99" när jag sätter i en gammal sigma zoom.
Mvh Mattias

Hej!

Err 01 betyder att det är fel på kommunikationen mellan kamera och objektiv.

Err 99 specificerar inte vad det är för fel mer än att det är ett "annat fel", d.v.s. ett fel som inte beskrivs med annan felkod.

Err 99 vill jag minnas är ganska vanligt med "gamla" Sigmagluggar som inte är anpassade för nyare digitala kamerahus. Sigma brukar åtgärda detta gratis. Tyvärr har jag inte koll på vilket företag som har servicen på Sigma i Sverige, de har nyligen bytt. Uppgiften finns säkert i något forum om du söker.

MVH

/Arne

Arne S skrev:
Hej!

Err 99 vill jag minnas är ganska vanligt med "gamla" Sigmagluggar som inte är anpassade för nyare digitala kamerahus. Sigma brukar åtgärda detta gratis. Tyvärr har jag inte koll på vilket företag som har servicen på Sigma i Sverige, de har nyligen bytt. Uppgiften finns säkert i något forum om du söker.

Zieger Teknik har hand om Sigmas service.

http://www.zieger.se/

tfn: 013.239660

Ähh, det där Sigmat e ett gammalt skrotobjektiv som jag gett 500:- för så jag orkar faktiskt inte engagera mig i det hela..
Nån som vet vad en reparation på ett obejtiv brukar gå på? uppskattningsvis?

Mattias Holter skrev:
Ähh, det där Sigmat e ett gammalt skrotobjektiv som jag gett 500:- för så jag orkar faktiskt inte engagera mig i det hela..
Nån som vet vad en reparation på ett obejtiv brukar gå på? uppskattningsvis?

DEt är omöjligt att säga när man ine vet vad som är fel på det.

ca 1000kr brukar det kosta att montera isär ett obejktiv och montera ihop det igen.
men då pratar vi om att montera isär det totalt.

Vad delarna kostar går bara att spekulera i.

Ja, jag ringer till Canon imorgon så får vi se helt enkelt.
Men jag läste i en tråd att det kunde va farligt att fota starkt ljus, som tex svetslågor, eftersom det kunde skada objektivet.. Grejen va den att jag skulle testa att ta en motljusbild när det va så fint väder ute, och när jag väl riktade kameran mot solen så balla objektivet ur, hade visserligen inte knäppt nåt innan med det, men dagen innan så funkade det felfritt.
Kan detta verkligen ha med saken att göra?

Mattias Holter skrev:
Men jag läste i en tråd att det kunde va farligt att fota starkt ljus, som tex svetslågor, eftersom det kunde skada objektivet..

Hittade ingen sån tråd på FS - kanske körde fel sökord. Kan du länka till den, blev lite nyfiken! Men så här rakt av kan jag inte förstå att ett objektiv skulle kunna ta skada av ljus. Däremot kan jag tänka mej att kameran (kanske främst sensorn) kan få fnatt i extrema fall - och det har också diskuterats här på FS.

/Andreas

EDIT: kortade citatet, sista bisatsen. Jädrans noga det här med vad man redigerar :)

Nej, det låter helt stört att ett objektiv som i nyskick kostar 5000:- inte ska palla med nåt sånt.
Tyvärr så hade jag en sånn tur att jag fick tag på detta i en second hand butik, till en bråkdel av priset,
men nån garanti fanns ju inte till det tyvärr så det kanske inte blir så billigt som jag trodde..
Sensorn låter troligt, men det andra objektivet funkar ju som det ska.

Jag kapar den här tråden lite och berättar om mitt 85/1,8. Det verkar som om bländarlammellerna kärvar ibland, och vill inte gå tillbaka från nerbländat läge. När det händer får jag ett Err99 och får 'pumpa' på nedbländningsknappen tills lamellerna lossar igen.

Objektivet är ett gammalt ett som jag köpt billigt begagnat (tror jag vet varför jag fick det till ett så lågt pris), så någon garanti finns inte. Någon som har ett hum om vad det skulle kunna kosta att fixa? Gissar att det räcker att plocka isär objektivet och smörja upp lamellerna igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar