Mattias Holter
Aktiv medlem
Tjena!
Förut så skulle jag ta lite bilder eftersom det va så fint väder ute idag.
Då jag slår på kameran så ser jag i sökaren att bländartalet är "00" även i displayen stod det "00".
Det gick inte heller att ta några bilder, oavsett om man körde manuellt eller auto.
Jag tog då och gick in och satte på ett annat objektiv och då funkade bländaren som den skulle och jag kunde även ta bilder.
Jag tog då min vidvinkel och rensade kontakterna med en tops.
Sen skruvade jag på objektivet igen, bländaren va fortfarande "00" men jag kunde dock ta bilder, men efter varje exponering så står det "err 01" i displayen.
Och för 10 minuter sen så snacka jag med Canon och dom sa att jag borde skicka in objektivet till service så dom fick kolla på det.
Nyss så skruvade jag på mitt andra objektiv och testade det.
När jag tar en bild så står det en sek senare i displayen att jag har lika mycket plats i minnet (som jag hade innan jag tog bilden.) Den hoppar ner till 382 vid exponeringen, och sen blinkar det lite och blir återigen till 383.
Dock så kan jag lägga in bilderna på datorn.
Är minst sagt uppgiven när min 20D inte ens är 2 månader gammal.
Så nån som vet vad felet är? Kamera eller objektiv?
Tacksam för era svar. Mvh Mattias
Förut så skulle jag ta lite bilder eftersom det va så fint väder ute idag.
Då jag slår på kameran så ser jag i sökaren att bländartalet är "00" även i displayen stod det "00".
Det gick inte heller att ta några bilder, oavsett om man körde manuellt eller auto.
Jag tog då och gick in och satte på ett annat objektiv och då funkade bländaren som den skulle och jag kunde även ta bilder.
Jag tog då min vidvinkel och rensade kontakterna med en tops.
Sen skruvade jag på objektivet igen, bländaren va fortfarande "00" men jag kunde dock ta bilder, men efter varje exponering så står det "err 01" i displayen.
Och för 10 minuter sen så snacka jag med Canon och dom sa att jag borde skicka in objektivet till service så dom fick kolla på det.
Nyss så skruvade jag på mitt andra objektiv och testade det.
När jag tar en bild så står det en sek senare i displayen att jag har lika mycket plats i minnet (som jag hade innan jag tog bilden.) Den hoppar ner till 382 vid exponeringen, och sen blinkar det lite och blir återigen till 383.
Dock så kan jag lägga in bilderna på datorn.
Är minst sagt uppgiven när min 20D inte ens är 2 månader gammal.
Så nån som vet vad felet är? Kamera eller objektiv?
Tacksam för era svar. Mvh Mattias