Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Förstör flygplatsröntgen film?
- Trådstartare jaffa007
- Start datum
afe
Aktiv medlem
För en massa år sedan pratades det om att flygplatserna infört maskiner som inte riskerar skada film, men jag vet inte om det fortfarande gäller när nästan ingen använder film och säkerheten på flygplatserna ska vara mycket högre. Jag skulle kunna tänka mig att det blivit värre igen
Falumas
Aktiv medlem
Sedan blev dom flesta "förstörande" maskiner uppköpta av länder som kanske inte vill lägga alt för mycket pengar på sådanna maskiner, så till vissa länder så finns dom i högsta grad kvar. Aluminiumfolie brukar ta en hel del, så vira det runt filmen.
England är i mångt och mycket inte ett u-land och borde ha dom "oförstörande" röntgenmaskinerna.
Sedan är ju den stora frågan om detta är en fråga som det tänks på längre, negativfotografering är ju inte lika stor längre.
/Karl
England är i mångt och mycket inte ett u-land och borde ha dom "oförstörande" röntgenmaskinerna.
Sedan är ju den stora frågan om detta är en fråga som det tänks på längre, negativfotografering är ju inte lika stor längre.
/Karl
hurf
Aktiv medlem
Jag tror att det är lugnt
Hej,
jag flög nyligen Köpenhamn -> Frankfurt -> San Francisco -> Los Angeles -> El Salvador -> Costa Rica -> Houston -> London -> Köpenhamn (ganska många säkerhetskontroller med andra ord),
och hade under resan en massa film (120-rullar) med mig, allt från iso 100 till iso 3200. Ingen film tog skada, såvitt jag kunde märka efter framkallningen.
Jag pratade med vakterna på i princip alla flygplatser och ibland slapp man köra filmen genom maskinerna, men oftast så gick det inte för sig. Ibland kördes den flera gånger. Någon vakt hävdade att strålingen i deras maskin är bra mycket svagare än den strålning som filmen råkar ut för uppe i planet. Ingen vakt ville öppna mina filmrullar för att kontrollera att det verkligen var film däri. Dock var flera intresserade av kameran, men det hör inte hit...
Lycka till!
Hej,
jag flög nyligen Köpenhamn -> Frankfurt -> San Francisco -> Los Angeles -> El Salvador -> Costa Rica -> Houston -> London -> Köpenhamn (ganska många säkerhetskontroller med andra ord),
och hade under resan en massa film (120-rullar) med mig, allt från iso 100 till iso 3200. Ingen film tog skada, såvitt jag kunde märka efter framkallningen.
Jag pratade med vakterna på i princip alla flygplatser och ibland slapp man köra filmen genom maskinerna, men oftast så gick det inte för sig. Ibland kördes den flera gånger. Någon vakt hävdade att strålingen i deras maskin är bra mycket svagare än den strålning som filmen råkar ut för uppe i planet. Ingen vakt ville öppna mina filmrullar för att kontrollera att det verkligen var film däri. Dock var flera intresserade av kameran, men det hör inte hit...
Lycka till!
ErlandH
Aktiv medlem
Om operatören inte ser genom aluminiumfolien vid det första försöket lär hen köra väskan genom röntgenmaskinen gång på gång, med allt högre strålning, tills hen ser att det är filmrullar du försöker dölja.Aluminiumfolie brukar ta en hel del, så vira det runt filmen.
Olle
Aktiv medlem
Det gällde handbabageröntgen. För det incheckade bagaget gjorde man för ett antal år sen tvärtom. D v s man började använda röntgenutrustning med starkarer strålning som riskerar skada film. Och det skedde redan innan digitalt blev vanligare än analogt.För en massa år sedan pratades det om att flygplatserna infört maskiner som inte riskerar skada film, men jag vet inte om det fortfarande gäller när nästan ingen använder film och säkerheten på flygplatserna ska vara mycket högre. Jag skulle kunna tänka mig att det blivit värre igen
Så gör som Johan skrev, förvara filmen i handbagaget så skall det inte vara någon risk.
Och som Erland påpekade är det nog ingen bra ide att använda aluminiumfolie, blypåsar eller likande. Risken finns att operatören ökar effekten till han ser vad som finns inuti. Tänk då på att det operatören ser har gått två gånger genom folien, medan det filmen "ser" har endast gått en gång genom den.
Olle
Osquar
Aktiv medlem
Under alla mina flygresor under den analoga tiden, förvarade jag exponerade resp. oexponerade rullar i speciella filmpåsar med tunnt blyinlägg. Dessa var speciellt framtagna för just flygresor. Fick aldrig någon skada på filmen. Vid enstaka tillfällen fick jag öppna påsarna, inga problem. Hade givetvis dessa påsar i mitt handbagage.
/Oscar
/Oscar
Michael f8
Aktiv medlem
Om operatören inte ser genom aluminiumfolien vid det första försöket lär hen köra väskan genom röntgenmaskinen gång på gång, med allt högre strålning, tills hen ser att det är filmrullar du försöker dölja.
Stämmer inte!
Michael - Genomlyst ett par väskor -
ErlandH
Aktiv medlem
Okej. Hur fungerar det då? Om operatören inte ser vad som döljs i folien så struntar hen i det?Stämmer inte!
Osquar
Aktiv medlem
Okej. Hur fungerar det då? Om operatören inte ser vad som döljs i folien så struntar hen i det?
Nej. Man ber passageraren/ägaren till väskan att öppna den för närmare kontroll.
/Oscar
Olle
Aktiv medlem
Det går väl bara om det är handbagage?Nej. Man ber passageraren/ägaren till väskan att öppna den för närmare kontroll.
Olle
Osquar
Aktiv medlem
Det går väl bara om det är handbagage?
Olle
Yepp. Och det är endast de erfarenheterna jag refererar till (se ovan).
/Oscar
Falumas
Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med film, däremot hade jag stora problem när jag skickade datorprogram på DAT-band till Zimbawe på 90-talet. Dom fick vi vira in i aluminiumfolie, då var banden läsbara i dom fallen banden kom fram.
Den informationen jag lyckades komma över då var att Zimbawe hade köpt gamla ryska röntgenmaskiner och dom raderade både magnetband och film.
/Karl
Den informationen jag lyckades komma över då var att Zimbawe hade köpt gamla ryska röntgenmaskiner och dom raderade både magnetband och film.
/Karl
Osquar
Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med film, däremot hade jag stora problem när jag skickade datorprogram på DAT-band till Zimbawe på 90-talet. Dom fick vi vira in i aluminiumfolie, då var banden läsbara i dom fallen banden kom fram.
/Karl
Säkerhetskontrollerna i forna Sovjet samt diverse afrikanska länder har jag hört hade/har "en äldre generation" röntgenmaskiner vars styrkor kanske inte var helt hälsosamma för exempelvis filmer. Vet ej hur det förhåller sig idag...
/Oscar
PMD
Aktiv medlem
De hade iallafall röntgenmaskiner. I Tanzania (Dar es Salaam) på 1980-talet stod röntgenmaskinerna åsidoskjutna mot väggen och i deras ställe fanns små bås med draperier där säkerhetsontrollanter visiterade passagerare. I visitationen ingick frågor om vilka av grejerna man hade med sig som man kunde tänka sig att skänka till säkerhetskontrollanten ...
Men det var ingen som helst risk att få film slöjad.