Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förstår ej

Produkter
(logga in för att koppla)

swiss

Medlem
Har Canon EOS 300 D.Fungerar perfekt med Canon 18-55 objektiv och Sigma 28-135 objektiv.
Men med mitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super så fungerar det inte .För det mesta får jag
error 99 i displayen och kameran stängs av.Måste stänga av och på för att den skall gå igång igen.
Någon enstaka gång tas en bild helt okej men jag kan inte för mitt liv komma på varför det funkar just då.
Har prövat olika inställningar för både jpeg och raw.Kan någon komma med ett tips?
Bertil Samuelsson
 
Hej Bertil!
Har du provat Av-läget med största bländare och brännvidd 300? Då funkar det för mig men annars blir det lika för mig(jag har en Canon 550D)
Mvh Ingrid
 
Hej

Med största sannolikhet är ditt Sigma 70-300 för gammalt för att fungera fullt ut med din Canon EOS 300D. Det sitter elektronik i objektivet som behöver uppdateras för att det skall fungera.

Tura Scandinavia kan göra det åt dig.

http://www.tura.se/Customer/SigmaService.aspx

Vanligaste problematiken med de äldre objektiven är att de fungerar så länge du har lägsta bländartal inställt men säger error så fort du ändrar bländaren.

Testa att ställa kameran i AV-läge på ratten och skruva ned till lägsta tal, dvs f/4 om du är vid 70 mm och f/5.6 vid 300 mm. Då bör det fungera.

Hälsningar

Jon

Edit: Tusan vad snabb man måste vara om man skall hinna först med att svara.
 
Har Canon EOS 300 D.Fungerar perfekt med Canon 18-55 objektiv och Sigma 28-135 objektiv.
Men med mitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super så fungerar det inte .För det mesta får jag
error 99 i displayen och kameran stängs av.Måste stänga av och på för att den skall gå igång igen.
Någon enstaka gång tas en bild helt okej men jag kan inte för mitt liv komma på varför det funkar just då.
Har prövat olika inställningar för både jpeg och raw.Kan någon komma med ett tips?
Bertil Samuelsson

Här kommet ett riktigt amatörtips som jag själv provat med framgång:

Ställ in minsta möjliga bländare (typ 22 eller vad det nu kan vara). Tryck sedan upprepade gånger på kamerans skärpedjupsknapp så att objektivet växlar mellan största och minsta bländare. Det kan vara något som "fastnat" om det inte använts på ett tag, så detta kan avhjälpa problemet. Du ser ju också i sökaren om bländaren växlas som den ska.

Se denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102123


Mvh,
Fredrik
 
Hej

Med största sannolikhet är ditt Sigma 70-300 för gammalt för att fungera fullt ut med din Canon EOS 300D. Det sitter elektronik i objektivet som behöver uppdateras för att det skall fungera.

Tura Scandinavia kan göra det åt dig.

http://www.tura.se/Customer/SigmaService.aspx

Vanligaste problematiken med de äldre objektiven är att de fungerar så länge du har lägsta bländartal inställt men säger error så fort du ändrar bländaren.

Testa att ställa kameran i AV-läge på ratten och skruva ned till lägsta tal, dvs f/4 om du är vid 70 mm och f/5.6 vid 300 mm. Då bör det fungera.

Hälsningar

Jon

Edit: Tusan vad snabb man måste vara om man skall hinna först med att svara.

Tack!
Har kollat och det funkar på det viset.
Tack för hjälpen du också (även om du inte var först)
 
Här kommet ett riktigt amatörtips som jag själv provat med framgång:

Ställ in minsta möjliga bländare (typ 22 eller vad det nu kan vara). Tryck sedan upprepade gånger på kamerans skärpedjupsknapp så att objektivet växlar mellan största och minsta bländare. Det kan vara något som "fastnat" om det inte använts på ett tag, så detta kan avhjälpa problemet. Du ser ju också i sökaren om bländaren växlas som den ska.

Se denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102123


Mvh,
Fredrik
Har testat lite enligt ditt förslag men inte fått det att fungera , men Tack! för ditt försök.
Bertil
 
Då låter det ju som att bländarlamellerna har fastnat på något sätt. Sökaren borde bli avsevärt mycket mörkare när du trycker på knappen.

Om inte objektivets mjukvara är kompatibel med kamerahuset så kan ju såväl hus som objektiv fungera utmärkt mekaniskt, men ändå inte fungera alls.
 
Om inte objektivets mjukvara är kompatibel med kamerahuset så kan ju såväl hus som objektiv fungera utmärkt mekaniskt, men ändå inte fungera alls.

Ja, det har du ju naturligtvis rätt i. Men är inte hus och objektiv ungefär lika gamla (give or take nåt år)? Men det är klart, med uppdateringar etc...

Bertil: Har du haft en chans att prova objektivet på ett annat kamerahus nyligen?

Mvh,
Fredrik
 
Ja, det har du ju naturligtvis rätt i. Men är inte hus och objektiv ungefär lika gamla (give or take nåt år)? Men det är klart, med uppdateringar etc...

Bertil: Har du haft en chans att prova objektivet på ett annat kamerahus nyligen?

Mvh,
Fredrik

Nej! Och så här på rak arm kan jag inte komma på var jag skulle kunna pröva det.

Som en parentes vill jag nämna att jag testade mitt Sigma 28-135 enligt ditt förslag:"Ställ in minsta möjliga bländare (typ 22 eller vad det nu kan vara). Tryck sedan upprepade gånger på kamerans skärpedjupsknapp så att objektivet växlar mellan största och minsta bländare." Det funkade perfekt.

Bertil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.