Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstärka F4-sökare (DP-20)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Somnade ifrån debatten, sorry.
Du har ju fått förklarat hur man ströpplar, dvs duttar i lim så alla luftbubblor försvinner från undersidan av väven.
För att skydda områden från lim så är det nog en mjuk tejp som gäller, Aralditen är inte så lättflytande utan det är istället lite svårt att få den att flyta ut snyggt.

Snabblim av enkomponetstyp fungerar inte att laminera med, limmets struktur är för fin för det.

Kolfiberremsor brukar gå att köpa i välsorterade båtaffärer. Eller om du känner någon i flygbranchen så har dom säkert en bit.
Om du får tg på riktigt tunn kolfiber så kan du lägga två lager med härdning slipning imellan, det kommer att ge dig en "häftig" struktur o färg.

Pongu skrev:
Jag har funderat på det också, men jag tror inte att de är kompatibla. Man kanske kunde beställa en F5-kåpa och ge den till en duktig finsmed, som kan banka till den så att den passar både huset och sökarelektroniken..?

/Pontus
Limma fast F5,s sökarkåpa över F4:ans sen kan du gå omkring med en F5:pro (prototyp)

göran med morronkaffet

En liten spontan reaktion:
Passa dig för superlim, om detta skulle på något sätt komma i kontakt med sökarens insida.
Ångorna från limmet har en tendens att "kondenseras" på närbelägna ytor. Det vore inte så käckt om sökaren helt plötsligt blev mjölkvit.

Jo, jag drar mig för snabblim. Det torkar för snabbt, är svårt att få en jämn yta med och hamnar på allt, i alla fall för mig. Men det kan nog funka bra för att fästa kolfiberväv vid ett modellflygplan. Eftersom det är så lättflytande är det lätt att väta med. Just nu lutar jag åt tvåkomponentslim och kolfiberväv, men jag tycker fortfarande att den gröna paddingvarianten vore rätt cool... Hur bra fäster glasfiberpadding på ruggad plast? Nackdelen är nog att det blir tjockare jämfört med lamineringstekniken, och man vill ju fortfarande kunna få på sökaren!

Angående tejpen, ska man täcka rattarna, laminera, och sedan sedan skära bort tejpen, eller är det bättre att tejpa inför varje steg, och dra bort den innan limmet härdat färdigt?

Jag lär mig massor av den här tråden! Tack!

/Pontus

Håller med om att Plastic Padding verkar cool men då kommer vi till en annan punkt...det alstrar värme då det härdar...så lägg inte så tjockt:) då kanske du får en ny modell på sökaren..kanske blir som en EOS o det vill du väl inte..

Varför inte virka eller sticka en fin luva i något varmt ulligt garn gärna med en tofs högst upp...då skall du få min röst i den andra tråden:)

/göran

Tänk på att inte använda mer härdare än enligt instuktionerna,för mycket härdare och det härdar för fort och blir inte lika hållbart.(skört)
mvh/Gunte..

forry4U skrev:

Varför inte virka eller sticka en fin luva i något varmt ulligt garn gärna med en tofs högst upp...då skall du få min röst i den andra tråden:)

/göran

Ja eller molda fast en gammelsmurf,så blir det nog glada motiv ;)
mvh/Gunte..

Man skulle kunna göra en fin tomtemössa i sån där plast man köper i leksaksaffärer och bränner i ugnen! Och en smurfmössa! Och en Darth Vader hjälm! Så har man en för varje tillfälle! Får väl fästa dem med häftmassa så att man kan byta...

/Pontus

Pongu skrev:
Angående tejpen, ska man täcka rattarna, laminera, och sedan sedan skära bort tejpen, eller är det bättre att tejpa inför varje steg, och dra bort den innan limmet härdat färdigt?

Jag lär mig massor av den här tråden! Tack!

/Pontus

försök att inte lägga ut limmet ända intill rattar o knappar, tejpen ska bara vara en säkerhet och inte fastna den oxå.
Jag skulle dra bort den efter varje lager lim och väv.
Det brukar gå bra att skära och slipa kanterna snygga så lägg kraften på att få ur luften och väta väven noga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar