Annons

Förstärka F4-sökare (DP-20)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag har spräckt sökarhuset på min F4 och det käns lite nervöst att släpa runt den i nuvarande skick. Jag funderar nu på om man inte kan förstärka den på något sätt. Kåpan är ju inte hel ändå, så den förlorar ju inte mycket värde (man kan ju alltid köpa en ny plastkåpa senare och byta). Är det någon som har några tips? Har funderat på tunn glasfiberväv eller liknande som armering och svart epoxy eller lack ovanpå. Gäller bara att få skruvar och rattar fria...

Är detta ett helt galet företag eller är det genomförbart?

/Pontus

Jag skulle rugga upp ytan med ett grovt sandpapper och sen stryka på ett tjockt lager glasfiberplasticpadding över så stor yta kring skadan som möjligt. Lagningen skulle jag lämna obehandlad och vackert grön, det skulle bara bidra till F4ans charm i mina ögon. Möjligt att jag skulle fila bort eventuella utstickande glasfibrer om de satt på ställen där jag riskerade att få dem i fingret :)

jimh skrev:
Min sökare är i plåt förresten. Varför är inte din det?
Glöm det. Den var visst bara grundlackerad i silverfärg. Det fick de nötta hörnen att se förvånansvärt plåtlika ut. Nu kände jag på sökaren med en kniv och det var definitivt inte metall.

Bra förslag!
Känna på kameran med kniv! Ha ha! Du misshandlar ju prylarna värre än jag! ;-)

/Pontus

Jag skulle helst förstärka hela sökaren med en gång, och inte bara skadan, så att jag lugnt kan dänga den i en gran som jag brukade med 801:eek:rna. Men jag håller med. Det skulle se ganska coolt ut med en plastic padding-inbakad grön sökare!

/Pontus

Jag har redan nominerat F4 två gånger i den tråden, men det är klart, med grön atombombsäker sökare och bild kan det ju inte finnas någon konkurrens längre! Fasen vad sugen jag blev nu. Ska se om jag får tid över julen. Jag har en FM att ljustäta och en EL-2 att montera isär också...

Vad bra det skulle bli om det funkar. Då slipper jag punga ut 7000 för en titan-F3:a... ;-)

/Pontus

Jo, jag funderade precis på samma sak! Såg en på blocket för 900kr! Men det känns lite onödigt, man använder ju oftast en vinkelsökare under mera kontrollerade former. Men det skulle vara coolt, och mycket lättare eftersom det inte kryllar av rattar överallt.

/Pontus

Pongu skrev:
. Jag har en FM att ljustäta och en EL-2 att montera isär också...

Vad bra det skulle bli om det funkar. Då slipper jag punga ut 7000 för en titan-F3:a... ;-)

/Pontus

Med Plastic Padding...:) jäklar va tätt de ska bli..
Lite våtrumssilikon också så blir den en NikonosFM

/göran

Jag skulle nog föreslå en försiktigare reparation.
Rugga upp ytan försiktigt med våtslippapper.
Stryk ett tunt lager Araldit över den uppruggade ytan och låt härda ordentligt.
rugga upp igen försiktigt,
skaffa en mycket tätvävd kolfiberduk,
stryk på tunt med Araldit på sökaren, lägg över kolfiberväven och "ströppla i Araldit så det väter ordenligt.
När det har härdat kan du putsa till kanterna med kniv och slipa försiktigt.
Efter det kommer den att vara den sista delen på kameran som går sönder.

Tack Gunnar!
Det verkar ju riktigt professionellt.

Har några frågor:
Hur beter det sig innan härdning? Kan man stryka ut det i ett jämnt lager, eller klibbar det? Hur är konsistensen?
Var köper man lämplig kolfiberduk och är den dyr?
Vad gör man när man ströpplar?
Vilken färg blir det? Måste man lackera efteråt?

/Pontus

Alternativ till epoxylim är nog Superlim..tunna sorten..
Men som vid alla såna här reparationer..TESTA först på nåt oviktigt..en liknande plastbit
etc...

/göran

Pongu skrev:
Hur beter det sig innan härdning? Kan man stryka ut det i ett jämnt lager, eller klibbar det? Hur är konsistensen?
Det är trögflytande, i stil med sirap kan man säga. Man bör nog ha ett inte helt tunt lager om man skall få en stabiliserande verkan från det.
Pongu skrev:
Vad gör man när man ströpplar?
Duttar och trycker ner limmet i sprickan samt i dukens fibrer så de mättas, gissar jag att Gunnar syftar på.
Pongu skrev:
Vilken färg blir det? Måste man lackera efteråt?
Epoxylim är transparent så lagningen kommer att bli blanksvart.

Gunnars metod är bättre än min, men du kommer inte att få min röst i den andra tråden om du kör med den ;-)

Någon som har ett bra tips för hur man ska unvika att limma fast ljusmätningsväljaren och sökarskyddsratten? Man vill ju ha i princip hela sökarhuset bepansrat för ett snyggt helhetsintryck och maximalt skydd, men om limmet liknar sirap i konsistensen riskerar man att det flyter runt och låser fast dessa, och kanske rinner in och limmar elektroniken också... Glasfiberspacklet är nog lättast att hålla från oönskade delar, men lim kan kanske funka om man penslar i tunna lager.

/Pontus

Tänk om någon snitsare kunde göra en avgjutning av kåpan (form) och börja tillverka en skyddskåpa i kolfiber:)

/göran

Jag har funderat på det också, men jag tror inte att de är kompatibla. Man kanske kunde beställa en F5-kåpa och ge den till en duktig finsmed, som kan banka till den så att den passar både huset och sökarelektroniken..?

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar