Annons

Förslag till fick-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Hej
Skulle vilja få några mera förslag eller åsikter till en bra fick-kamera.
Mina krav är:
runt 28mm vv
någon slags bildstabilisator
lågt brus o skarp optik
prisnivå runt 2000-2500
Då jag har en Canon G7 idag, så skulle jag vilja ha en som är enklare att ta med idagsläget.

Har fastnat lite för dessa men vet inget om dom Sonyn är klart billigast i dagsläget

Canon Digital Ixus 860 IS
Fujifilm Finepix F50fd
Sony DSC-W120
Panasonic Lumix DMC-FX100

tannler skrev:
Canon Digital Ixus 860 IS är vad jag skulle välja av de Du räknar upp.
Kan vara instämma med föregående talare!
Jag köpte en 860 IS för några dagar sedan som en alltid-ha-med-i-fickan-kamera. Dels som ett komplement till min 40D, dels som ersättning för min Ixus 700 som "dog" för en tid sedan.
Jag är helnöjd med kameran och jag har bara hunnit prova en liten del av alla de finesser som den har.Rekommenderas!

Då jag ser att inte 860 har någon optisk sökare så blir det ett + till Sonyn, kan vara användbart.

Hoppsan - missade att den saknar sökare. Jag har en 850IS och hare kikat på 950IS - båda har sökare. Jag ber att få ändra mitt råd till

Canon Digital Ixus 8/950 IS.

Tyvärr har ju inte Ixus 950 samma trevliga brännviddsomfång som 850/860 -- vidvinkeln blir bara motsvarande 35 mm.

850/860 ger motsvarande 28 mm, liksom t ex Sonys W170 (dock inte W120, som trådstartaren nämner).

Hej på er
Nej inte riktigt men man får Motsvarande 32-128 mm på 35mm kamera på W120
som känns rätt hyffsat.........
Ser att du har en 850 och är jättenöjd, men det verkar som dom inte finns att köpa i dagsläget.

Jag skulle nog säga Canon IXUS 860 IS.

Då får du trotsallt vidvinkel och användbara bilder vid ISO 800.

Laddar du in en CHDK-firmware får du dessutom manuella inställningsmöjligheter samt RAW-format!

Sebastian Mandrean skrev:
Jag skulle nog säga Canon IXUS 860 IS.

Då får du trotsallt vidvinkel och användbara bilder vid ISO 800.

Laddar du in en CHDK-firmware får du dessutom manuella inställningsmöjligheter samt RAW-format!
Det där att kunna köra RAW låter intressant. Kan Bridge i CS3 läsa de RAW-bilderna då? Var hittar man denna firmware?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar