Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på utrustning med 10D som grund?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förmodligen finns svaret i forumet men jag ids inte leta längre. Jag vill ha förslag på utrustning, en budgetvariant och en utopivariant bara för skojs skull.
Som grund tror jag en 10D skulle passa, men sen tar mina kunskaper slut. Objektivdjungeln kan jag inte hugga mig igenom och jag försöker förstå vad alla fakta betyder men...

Det här gör jag/kommer att göra med min kamera:
- Plåta motocrosstävlingar, Rally, natur och dottern. Någon hund lär väl slinka med samt lite macro då och då när andan faller på.

- När jag är på crossbanan ska det vara lätt att fota. Så lite utrustning som möjligt i väskan alltså. Lagring är också en fundering, behöver man en lap-top i bilen för att tömma kameran?

Tja, det är väl det mesta. Skulle vara oerhört tacksam för förslag på utrustning, gärna med länkar till fakta så en obildad man kan lära sig lite mer.
Tack!

Peter Svensson skrev:
- När jag är på crossbanan ska det vara lätt att fota. Så lite utrustning som möjligt i väskan alltså.

Fotar du motorsport vill du väl ha ett ljusstarkt tele om det ska vara "lätt" att fota (bra) bilder...men det blir inte lätt att bära på.

Re: Re: Förslag på utrustning med 10D som grund?

sagan skrev:
Fotar du motorsport vill du väl ha ett ljusstarkt tele om det ska vara "lätt" att fota (bra) bilder...men det blir inte lätt att bära på.

Min nuvarande s602 zoomar 6 gånger (Objektiv som matchar detta?). Jag har en telekonverter på 1.5 men det är sällan jag använder den. Försöker istället komma så nära som möjligt så 6kilosgluggarna tror jag inte behövs...
Fast visst skulle det vara skönt ibland...

EOS 10D + BG-ED3 + EF 20-35/3.5-4.5 USM + EF 35-350/3.5-5.6L = 43500

EOS 10D + BG-ED3 + EF 17-40/4L + EF 50/1.8 II + EF 70-200/4L = 36500:-

EOS 10D + BG-ED3 + EF 20-35/3.5-4.5 USM + EF 50/1.8 + EF 75-300/4-5.6 USM = 28000:-

EOS 10D + BG-ED3 + EF 28-90/4-5.6 USM + EF 90-300/4-5.6 USM = 23000:-

Dyrt

Jag tror inte du hittar en zoom till 35mm som matchar den zoomen.Inte när det gäller hur ljusstarkt det är åtminstone. Vill du kunna få ned slutartiderna för att fota motocross så blir det mycket dyrt och du får förmodligen skippa zoomen (och köra fasta telen) alternativt nöja dig med en 70-200L (och dom kostar väl en 15-20k). Om du är ute efter något billigare så får du räkna med att du förmodligen måste kliva upp en hel del i ISO (och då naturligtvis få mer brus och sämre färger). När jag gick över till SLR hade jag satt upp en budget på 12.000kr ungefär. Denna har jag överskridit flera gånger om bara i objektiv och känner fortfarande att jag inte riktigt täckt det jag vill i objektiv-väg.

Lycka till!

Begagnat

Måste tillägga några saker.

När jag skriver 'nöja dig med 70-200' så menade jag att du inte har ett objektiv som täcker så stort område. Med 10d'ns 1.6x 'cropping' så handlar det ju mer om mycket zoom eller massor av zoom.

Sedan tänkte jag bara be dig kolla upp begagnatpriser. Köp hellre ett bättre objektiv begagnat än ett nytt och dåligt för samma pengar.

Med vänliga hälsningar

Ja precis. Sigmas 70-200 skall ju vara riktigt bra.

Har man tillgång till en fotoaffär så kan man ju gå in fråga ifall man får testa runt lite.

Det lär ju bli så man snokar runt efter begagnat. Törs man köpa en beggad 10D, något man ska tänka på?

Minneskort, eller en drive? Finns det portabla hårddiskar som man bara pluggar in kameran i, istället för att ta med lap-topen?

Mycket tack för alla svar, kanon!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar