Annons

Förslag på sjysst kamera till fd kameratokig make?

Produkter
(logga in för att koppla)

fia t

Ny medlem
Hej!
För länge sedan hade maken ett stort intresse för fotografering med bl a en Canon F1a och ett gäng roliga objektiv. Tyvärr rasade F1ans kamerahus ungefär samtidigt som vi fick vårt första barn. Sedan dess har tiden varit knapp och vi har bara haft enklare digitalkameror, men nu tror jag att det skulle kunna finnas tid för litet mer fotografering igen.
Kameror nuförtiden är ju något helt annat än de var då - vad tror ni kan vara intressant för någon som tycker om att ta en bra naturbilder direkt utan efterfix (fusk?...) och som uppskattar en bild med riktigt bra skärpa på rätt ställe? Jag letar efter en systemkamera med goda möjligheter till olika typer av manuella/halvmanuella inställningar och som det finns gott om tillbehör till. Gissningsvis en nikon eller canon ... Smärtgräns för budget 8-10'
Tacksam för hjälp.

Senast ändrad:
Nikon D5100 kamerahus. 5365kr.
Nikon AF-S 35/1.8G objektiv. 1755kr.
Ett snabbt 32GB SDHC minneskort 500kr
Kolla prisjakt.se

Hej!
För länge sedan hade maken ett stort intresse för fotografering med bl a en Canon F1a och ett gäng roliga objektiv. Tyvärr rasade F1ans kamerahus ungefär samtidigt som vi fick vårt första barn. Sedan dess har tiden varit knapp och vi har bara haft enklare digitalkameror, men nu tror jag att det skulle kunna finnas tid för litet mer fotografering igen.
Kameror nuförtiden är ju något helt annat än de var då - vad tror ni kan vara intressant för någon som tycker om att ta en bra naturbilder direkt utan efterfix (fusk?...) och som uppskattar en bild med riktigt bra skärpa på rätt ställe? Jag letar efter en systemkamera med goda möjligheter till olika typer av manuella/halvmanuella inställningar och som det finns gott om tillbehör till. Gissningsvis en nikon eller canon ... Smärtgräns för budget 8-10'
Tacksam för hjälp.

Canon 550d / 600d i paket med kitobjektiv och minneskort
Sigma 30mm f/1,4

Vill du skämma bort han lite till så släng med Canon 50mm f/1,8.
Vansinnigt billigt och bra porträtt-objektiv.
Har han plåtat mycket förr skulle han säkert uppskatta ett stativ också.
Köp det billigaste du kan hitta (2-300).

Har han gillat att fotografera förr, så förstör inte come-backen med ett 200-kronors stativ. unna dej nåt för dom hundralapparna istället för att slänga dom i sjön. Låt "gubben" köpa stativet själv..

Mvh
Göran

Har han gillat att fotografera förr, så förstör inte come-backen med ett 200-kronors stativ. unna dej nåt för dom hundralapparna istället för att slänga dom i sjön. Låt "gubben" köpa stativet själv..

Mvh
Göran

Precis varför hon inte ska lägga mer än 200. Låt gubben välja själv.

Jag kan tänka mig att något rejälare skulle passa.. Nu kör jag med Canon och har därför bäst koll på deras grejer, men jag kan tänka mig att om man har fotograferat med gedigna grejer innan så känns det bättre med ett metallhus än plast. 40D eller 50D skulle nog vara bra. Dock blir det begagnat, vilket kan vara tråkigt när det skall bli en present, men å andra sidan så om gåvan inte landar så bra förlorar man inte många pengar om man vill sälja igen.

En kamera som får igång hantverket igen, som känns gedigen att jobba med även om det förstås kommer vara väldiga skillnader mot vad han är van vid. Lins till detta kan tänkas vara en begagnad 17-55 2.8 IS eller 15-85 3.5-5.6, båda bra normalzoomar som funkar ypperligt.

Vad gäller stativ så fixas det nog med tiden om intresset väcks igen, att köpa det billigaste lönar sig sällan.

En annan grej att tänka på är att digital efterbehandling ofta är ofrånkomligt om man vill uppnå ett fint resultat. Det finns mycket att läsa om digital skärpning m.m. och varför det behövs, samtidigt betyder inte det att man sitter och retuscherar varje porträttbild man tar till oigenkännelighet.

Mvh, Anton.

Hej igen och tack för era svar!
Stativ och blixt finns fortfarande kvar någonstans långt inne i garderoben ...
Är litet förvånad att ni föreslagit kortare (eller heter det längre??) objektiv. Har tydliga minnen av att maken gillade teleobjektiv. Kanske pga möjligheten att få med något i förgrunden samtidigt som man kommer nära det som är långt bort. Typ ungefär ...
Ska läsa litet mer om de kamerahus ni föreslagit.
Tack och kom gärna med fler åsikter :)
/F

Om tele är av intresse kan jag rekommendera Canons 70-200 serie, finns lite att välja på i olika prisklasser.

Att tänka på om man är van vid att fotografera med film (småbildsformat) är att en cmos/crop ("vanligaste") sensor är mindre än en filmruta. Detta medför att brännvidderna upplevs som längre (1.6x längre när det gäller canon). Vill man ha en sensor som motsvarar en filmruta i småbildsformat är det en FF (FullFormat) kamera man söker. De är dyrare, men är man van vid att t.ex. 50mm känns på ett visst sätt kan det vara bekvämt att fortsätta ha det så. Dessutom ökar bildkvaliteten generellt sett med större sensor. Ett alternativ om det är detta man söker inom satt budget blir nog Canon 5D, även den begagnad. 5D mark II kostar en hel del, men är modernare och säljs ny fortfarande.

Det bästa är nog att få välja själv. Själv skulle jag ha valt det här. Allt begagnat.

Canon EOS 5D ~6000:-
Canon EF 70-200 4L ~3500-4000:-
Canon EF 50/1.8 ~600:-

/N

Det här förslaget är det jag hade blivit mest glad av hittills. Men det här är i mångt och mycket en smaksak, det är svårt att svara på utan att känna mannen i fråga.

Sidekrans förslag ser alldeles fantastiskt ut. Bortse från mitt tidigare inlägg :)
Glöm inte att kolla hur många exponeringar som gått på huset bara.

Skulle vara kul att få veta hur det gick, rapportera gärna.

hej och tack!

hej!
Tillslut handlade jag ett begagnat 5Dhus till maken. Fjorton dagars öppet köp och ett halvårs garanti gjorde att jag vågade chansa. Försökte sedan övertala honom till att välja något annat, men han verkar gilla detta hus!
Just nu sitter objektivet från en gammal EOS300kamera på, men det blir ju jul i år igen :-D

Det blir fina bilder!
Tack!

Jag tror ni får mest för pengarna om du köper en Pentax K5 med en 18-55 till. Vädertätat, gediget proffshus med bra af, bra bildkvalitet och bildstabilisering med alla objektiv. Dessutom möjlighet till billiga gamla manuella gluggar som funkar på huset. Bästa av två världar till det mycket rimliga priset, ca 8000 kr.

Jag tror ni får mest för pengarna om du köper en Pentax K5 med en 18-55 till. Vädertätat, gediget proffshus med bra af, bra bildkvalitet och bildstabilisering med alla objektiv. Dessutom möjlighet till billiga gamla manuella gluggar som funkar på huset. Bästa av två världar till det mycket rimliga priset, ca 8000 kr.

Tråden är över ett år gammal.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto