Annons

Förslag på prisvärd extern hdd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är verkligen ingen expert på anslutningar etc, men om jag ändå tillåter mig att spekulera lite så tänker jag såhär:

Ska du bara använda disken som lagringsutrymme duger det fint med bara USB 2.0, men om du också tänker dig att jobba direkt mot disken bör du leta efter en disk med snabbare anslutningar, dvs Firewire eller USB 3

Har jag fel i mitt tänk är jag övertygad om att jag snart blir rättad :)

Ja, som Anders skriver så är den ett bra val som extern disk (lite beroende vad Du ska ha den till)
Sen beror det ju på vad Du har för anslutningar i datorn också?

Jag tänkte köpa just en sådan från Dustin också :)

/Peter

Tack för svaren. Jag hade tänkt att använda hårddisken för att spara alla foton jag tagit, dvs låta Lightroom importera fotona från kameran till denna nya hddn, vilket sätter större krav på den antar jag. Har alla nyare datorer firewire/USB3? I såfall låter det ju smart köpa en extern hdd med det så hddn är redo för min datoruppgradering som kommer komma hyfsat snart.

Senast ändrad:
Har alla nyare datorer firewire/USB3? I såfall låter det ju smart köpa en extern hdd med det så hddn är redo för min datoruppgradering som kommer komma hyfsat snart.
Frågan är väl om usb3 kommer att slå igenom på bred front. Mycket talar för att Intels lightpeak, som introduceras nästa år, kommer att ta över istället.

Men om jag har Lightroomkatalogen på en snabb intern HDD tex SSD eller iaf SATA men bilderna på en extern med tex USB2, kommer den långsammare anslutningen till den externa bromsa hastigheten på systemet eller finns bildinformationen i katalogen?

ANNONS