Annons

Förslag på nytt objektiv till min Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Prej

Aktiv medlem
Hej! Har i dagläget ett 18-135 mm objektiv till min Nikon D80.

Skulle vilja ha ett objektiv som man kan ta bilder på riktigt nära håll (insekter m.m) dvs ett macro objektiv.

Skulle också vilja ha ett objektiv som "når" längre än 18-135.

Intresserad av tips på Nikon objektiv alt Sigma objektiv som passar behoven ovan! Väldigt tacksam för rekommendationer!

Mvh Jenny

Två objektiv som jag tänker på är dels Nikon´s 105mm Micro nikkor med AF-S och VR2. Denna är bra på just macro bilder, finns liknande Sigma objektiv som är lite billigare.

För tele så tänker jag på Den nya 70-300mm som Nikon har. Har fått bra omdömen men den kunde ha varit lite snabbare, men då kostar det genast mycket mera.

Det var mina tips iallafall /Fredrik

Tamrons 90mm macro ger väldigt bra bilder och kostar inte mycket, samma gäller för sigma 70mm macro. Tamron och sigma har också ett 180mm macro vilket funkar som en tele, med skillnaden mellan 135 och 180 kommer du knappt märka av, så om du inte ska satsa RIKTIGT ORDENTLIGT på macrofoto så är 90mm ett bättre val. Du kan sedan köpa ett tele eller telezoom om du ska nå längre än 135mm. Nikon har ett 70-300mm som kan vara intressant, även om sigma 70-200mm f/2,8 kommer ge dig bättre bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto