ANNONS
Annons

Förslag på ny grupp: Budskap/Kommunikation

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag tror inte jag är ensam om att vilja utveckla mitt fotograferande till att kommunicera bättre. Tills för inte alls länge sedan så kretsade mitt fotograferande mycket runt att "bara" skapa så fina bilder som möjligt (inget fel i det). Men någonstans så lockar det att lära sig mer om just kommunikation via bilder.

Grupperna konstfoto, modefotografi, och bildjournalistik handlar ju mycket om att kommunicera med betraktaren. Inom konstfoto och även bildjournalistik handlar det ju mycket om att förmedla känslor. Inom modefotografi (grenen reklam) handlar det ju om att övertyga betraktaren att han/hon ska vilja köpa. Den gemensamma nämnaren är just budskap och kommunikation.

Det jag saknar när jag läser kommentarer på bilder i dessa befintliga grupper, är just feedback på kommunikationen.

Jag skulle vilja se en grupp med bildkommunikation som grund. Där kommentarerna inte ska handla om hur fina och bra bilderna är, utan om hur väl bilderna lyckas förmedla det de är tänkta att förmedla. Oavsett om det är konstbilder, reklambilder eller journalistiska bilder. Finns intresse för en dylik grupp? Eller är det de olika befintliga grupperna som gäller, med en specifiering om vad exakt det är man vill ha feedback på?

Mitt förslag, ifall intresse finns för en dylik grupp, och det är något som red. är intresserade av att implementera, är en grupp med ett något anorlunda upplägg (i den mån det är tekniskt möjligt utan allt för stora modifikationer av befintlig kod). Jag skulle vilja att man som betraktare av en bild i min föreslagna grupp först skulle presenteras bilden, utan någon information från fotografen. Först när man klickar på en specifik flik under bilen får man fram fotografens egna kommentar angående bilden, till skillnad från befintliga grupper där fotografens kommentar visas direkt. Tanken med detta är att betraktaren får tillfälle att själv reflektera över bilden, utan att färgas av fotografens egna kommentar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.