Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på makroobjektiv till α 200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Önskemål om macro med längre brännvidd

Har idag Sony Alfa system och i dagsläget ett Minolta 50 mm 2.8 macro (bra kvaltet tycker jag)från 1986. Känner behov av att kunna komma ifrån en bit för makrofotona. Via dyxum.com hittar jag dessa med längre brännvidder. Snäppet under ligger på runt 100 mm och då blir det ju inte så stor skillnad på närgräns.

Sigma - 180 F3.5 EX DG IF APO macro 7395 kr
Tamron - SP AF 180 F3.5 Di LD IF 5975 kr

Någon som med Sony/Minolta använt något eller båda och kan ge råd om kvalitet och nöjdhet eller har något annat förslag?

Flugfoto då?!

Hej igen!

Har tyvärr ingen erfarenhet att dela med dig, Rikard. Däremot en ny fråga:) Fjärilar ska fotas m 90-100 mm alltså och blommor funkar m 50mm. Men flugor då. Vad ska dom fotas med???

Skratta inte nu, jag är faktiskt seriös;)

Malin

Hej
Har inte fotat flugor men kräver nog mer än 1:1 Som jag ser det finns det några alternativ
#1 Macro + mellanring (ger bländar automatik)
#2 1 vanligt objektiv + 1 vänt objektiv
#3 Ett omvänt objektiv
#4 Bälg + objektiv. Kan köpas med tex m42 gänga och adapter
#5 Minoltas special macro AF 3x-1x 1.7-2.8 Macro (http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=199)
Är det någon som har ett sådan skulle jag gärna köpa det

Naktelen med de flesta lösningar är att det blir mörk och litet skörpdjup. Här är det kanon med en ringblixt eller ring lyse...

Mvh
Rikard

Hmm jag är på djupt vatten men bara för sakens skull så testade jag med 200/2.8 med 2x TC och Canon 500D. Hittade ingen fluga och taget handhållet i köket mitt i natten (änden på en cigg). Kan någon som kan makro berätta ungefär vilken avbildningsskala det är ungefär? Vad skulle hända med samma kombo på fullformat?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1435250.htm

Ser ut att vara ganska exakt 1:1. På en FF-sensor hade änden upptagit en procentuellt mindre del av sensorn = avbildningsskalan sjunker.

Man tager vad man haver :) Ett ganska jobbigt sätt att nå 1:1. Drar mig iallafall till minnes en artikel om en kille som fotograferade getingar. Han använde en "specialplanka" med två blixtar (som makro-blixtar brukar sitta) och en IR-brytare. Sen öppnade han kameran på Bulb och jagade getingarna (med något lockbete). IR-brytarern slog sen blixtarna. Grymma kort var det. (Länge sen jag läste det och undrar vilken tidning) Det kanske är nyckeln till flugfoto?

Nu svarar jag mig själv men såg en halvknasig sak som kanske är skoj: http://www.atphototech.se/ShowProduct.aspx?prodid=161
För att använda Lubots makrolins (i plast) så behöver du först en Lens In A Cap (som också är en plastlins) att sätta makrolinsen på. De är roliga för konstnärliga och kreativa bilder men jag tröttnade fort på den och använde definitivt min Lensbaby med makrolinser bra mycket oftare. Den var lättare och roligare och mer variationsrik att jobba med. Nu har jag istället ett Sima-objektiv som ger mycket mjuka bilder, men jag tänker skaffa en Lensbaby så småningom. Bildexempel finns i mitt album "Toy Lens". De tre första exemplen är tagna med en Lensbaby och resten med Siman.

Kom just över ett 100/2,8 Makro 1:1, Minolta original. Fick det idag, har bara snabbtestat makro på en blomma o porträtt på ett barn, och det ser ut att fungera bra. Tror inte de dyker upp sååå ofta i spalterna, men det händer. Läser man på Dyxum så verkar det väl så bra som t ex Tamrons erkända 90/2,8

Tack tack tack

Tack igen för alla svar och intressanta tips (även om jag inte ett ögonblick inbillar mig att alla svaren är riktade enbart till mig och mig och mig) ! Jag menar, det är ju kul att många kan ta del om info pga en persons okunskap:) Hur som haver så har jag just skaffat mig ett tamron 90/2.8 så nu börjar det roliga!!! ...Eller snarare; har börjat, för inte vet jag exakt men ett antal bilder får jag väl erkänna att det redan har blivit:) Och det ä r kul!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto