Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på makroobjektiv till α 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny här på forumet och dessutom ganska så ny med min kamera – en α 200. Är just nu på jakt e ett bra och prisvärt makroobjektiv till den då jag hittills endast har använt mig av kitobjektivet.

Någon som kan ge tipsa på ett ok objektiv? Och finns det möjligen någon som har valt mellan SAL50F28 och SAL100M28 och känt att rätt beslut har fattats?

Hur som helst så är jag mycket intresserad av att ta naturbilder och har med mitt framtida makroobjektiv tänkt att fota i stort sett allt ned till ”myrstorlek”. (Storleksmässigt alltså.)

Ytterst tacksam för hjälp!

Det är tveksamt om Sonys makroobjektiv är värt merkostnaden relativt beg Minolta med samma brännvidd och/eller Sigma/Tamron/Tokina. Vill Du komma billigare undan, kolla närmare på Cosina 100 makro.

Hej
Val av macro består oftast av två delar märke och brännvidd iallafall för mig
Ska du fota blommor köp ett 50 mm
Ska du fota fjärilar etc köp ett 90-105 mm
Jag stod länge och tvekade mellan Tamron och Sigma
Sony var för dyrt.(Finns tester i någon Foto för c.a. 1 år sedan). Fick sedan tag i ett beg Sigma och är stört nöjd med den. Har sedan köpt ett begagnat Minolta 50 mm vilket är kanon.
Fotade en del blommor med 90 mm men 1:1 ger ett vis avstånd och skärpdjupet blir kortare men det funkar. Däremot ett 50 mm och fjärilar kan ge problem då vissa fjärilar är rätt rädda.....
Har på senare tid letat efter ett med mer än 105 mm i brännvidd

Vill man komma redigt nära kan man ju köpa en bälg och M42 konverter eller sätta mellanringar på macrot :)

//Rikard

Tack för alla svar!!!

Hej igen!

Tänkte bara ta och tacka för tipsen på objektiv. Superbra när man själv inte är så insatt och jag kan väl säga att jag åtminstone i nuläget mest kollar e ett ok sigma alt tamron.
Så. Om någon råkar ha ett gammalt hemma så... ;)

Måste bara ta och tillägga att jag ju inte direkt blir ledsen ifall ngn mer vill dela m sig av objektiverfarenheter:)

Malin

Och till Rikards "fjärilsvarning"; Jo. Jag har väl så att säga märkt det där m fjärilar. Var senast igår ute och stötte på en nässelfjäril som jag gärna ville fota, vilket inte direkt var det lättaste... Lyckades trots allt få till en hyfsad bild (i mina ögon) m standardobjektivet innan den fort som ögat fladdrade iväg...

Hej Malin

Du kan kolla ibland mina bilder jag tagit såsom nybliven system-kameraägare.. Där i mappen "olika bilder" har du en bild av en blomma med ett bi som mumsar...En gul blomma..Bilden heter "Sommar".

Den bilden är tagen med ett gamaly minolta 35-70 objektiv från 1985.. Samt i macrofunktionen som det objektivet har..Och min Sony A300

Kanske duger den nivån för dig till att börja med?? I så fall är kostnaden ju bara några hundringar för ett beg sådant objektiv...Dom brukar finnas för så billiga pengar faktiskt lite då och då har jag sett....

Mvh
Tobbe.

Funkar gamla minoltaobj. till Alfa?

Jo.

Den "gula bilden" var fin:)

Men. Någon som vet ifall Minolta 28-80 el Kiron 105/2.8 för Minolta MD funkar för Alfaserien?! Fått möjlighet att köpa dessa...

Malin

MD linser fungerar inte utan adapter på A-bajonett.

Det finns två sorter, med eller utan linser. Utan linser så tappar Du möjlighete att fokusera på oändligt, med linser får Du en skenbar brännviddsförlängning med 20 %. Jag tycker att det är mindre bra lösning. Enda gången jag skulle överväga det, är om det vore ett "specialobjektiv", ex.vis Minolta Rokkor MD 55 f/1.2. För valig konsumentoptik är det inte värt besväret imho.

Kanske att börja medmakrolins?

Hej Malin,
om du inte fotade makro tidigare så skulle jag rekommendera med mjukstart i form av en makrolins. Jag själv fotar mycket makro och kommer ihåg när jag började hur svårt men även spännande det var att upptäcka den "lilla världen". Det finns en mycket bra lins som heter Raynox DCR-250 (kolla den på fliken produkter/recensioner) kostar 500;- Makrofotografering är betydligt bredare gren än vad man kan tänka sig. Det lätt att skaffa fel saker som kostar ganska mycket pengar. Testa först med linsen tills du vet och blir säkrare på vad och hur du vill fota. Det kommer vara mycket enklare att välja rätt saker. Och makrolinsen kan man sedan använda även på makroobjektivet och då kommer man riktigt nära!
- lycka till och välkommen i gänget
//Stanislav

Hej igen!

Någon som vet ifall ngn av Raynox DCR-250 linserna funkar för en alfa? Hittar konstigt nog ingen info om det ngnstans!

Malin

För ö verkar många här ha mkt mkt koll på canon o nikon men mindre på sony. Måste ändras;)

Hej Rikard!

Jag tror att det är så att denna lins är lite universal av sig och därmed passar till olika kameror. (Även om gängan på objektivet spelar roll.) Tror mig iaf ha förstått detta - OBS! Om någon har något att säga emot så gör gärna det så att jag inte sprider falsk fakta;) För ö tror jag dessutom inte att den ens är tänkt att användas till systemkameror fr början!

...svarade jag ens på din fråga nu?!

Malin

Den är inte likadan som Canon 250D. Raynoxen kommer med en adapter för att passa olika filtergängor och så vitt jag kan se på Canon 250D så gör den inte det.

Jumfer skrev:
Betyder "250" det fallet att den är likadan som Canons 250D?
Enligt Patriks länk är Raynox DCR-250 en närbildslins på +8 dioptrier (brännvidd 125 mm), medan Canon 250D är på +4 dioptrier (brännvidd 250 mm). Man kommer alltså dubbelt så nära med Raynox DCR-250.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar