Annons

Förslag på ENKELT men OMFATTANDE (jo, jag vet...) registerprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag är med i en hembygdsförening i en liten by (liten men med fin FS-koppling, här fanns Qp Card AB i ett hus med stort lokalhistoriskt värde). Föreningen har samlat på sig ett mycket stort bildarkiv och insamlingsarbetet fortsätter. Vi håller på med digitalisering av ”byfotografens” efterlämnade arkiv på styvt 8000 Rolleiflexnegativ, därutöver finns många tusen pappersbilder och dito mängd diapositiv. Insamlingen har pågått många år, men dokumentationen inte fullt så länge. Jag kom med i föreningen för något år sedan och har blivit involverad i arbetet.

Vi är på jakt efter ett registerprogram för ändamålet. Vi behöver kunna registrera bild, fotograf, motiv, personer, fotograf (oftast okänd), bildinlämnare, licens för användning och förmodligen ännu mer som dyker upp.

Ett problem är medlemmarnas ålder och datakunskaper. Jag (75) och en pågaspoling som nyligen gått i pension är de yngsta, medelåldern i föreningens aktiva grupp ligger betydligt högre, dessutom är vi få där. Även om vi lyckas värva fler medlemmar och då aktiva (passiva är det gott om) finns det nog inte så många tillräckligt nördiga i byn för just detta.

Vi har tittat på Access, programmen som avhandlas i den mycket informativa tråden iMatch 2025 Autotagger - en lösning på det träliga metadataeländet? men de ligger över förmågan hos oss ungdomar, övriga ligger ännu längre under. Jag har tittat på 4-organizer Nano och ett till hos Microsoft, men de verkar inte alls vara vad vi söker. Vi behöver något lättskött, lättförstått och helst på svenska även om det sista nog inte existerar.

Är vi hänvisade till kortregister? Eller har någon förslag att komma med?

Jag är med i en hembygdsförening i en liten by (liten men med fin FS-koppling, här fanns Qp Card AB i ett hus med stort lokalhistoriskt värde). Föreningen har samlat på sig ett mycket stort bildarkiv och insamlingsarbetet fortsätter. Vi håller på med digitalisering av ”byfotografens” efterlämnade arkiv på styvt 8000 Rolleiflexnegativ, därutöver finns många tusen pappersbilder och dito mängd diapositiv. Insamlingen har pågått många år, men dokumentationen inte fullt så länge. Jag kom med i föreningen för något år sedan och har blivit involverad i arbetet.

Vi är på jakt efter ett registerprogram för ändamålet. Vi behöver kunna registrera bild, fotograf, motiv, personer, fotograf (oftast okänd), bildinlämnare, licens för användning och förmodligen ännu mer som dyker upp.

Ett problem är medlemmarnas ålder och datakunskaper. Jag (75) och en pågaspoling som nyligen gått i pension är de yngsta, medelåldern i föreningens aktiva grupp ligger betydligt högre, dessutom är vi få där. Även om vi lyckas värva fler medlemmar och då aktiva (passiva är det gott om) finns det nog inte så många tillräckligt nördiga i byn för just detta.

Vi har tittat på Access, programmen som avhandlas i den mycket informativa tråden iMatch 2025 Autotagger - en lösning på det träliga metadataeländet? men de ligger över förmågan hos oss ungdomar, övriga ligger ännu längre under. Jag har tittat på 4-organizer Nano och ett till hos Microsoft, men de verkar inte alls vara vad vi söker. Vi behöver något lättskött, lättförstått och helst på svenska även om det sista nog inte existerar.

Är vi hänvisade till kortregister? Eller har någon förslag att komma med?
Kan man inte tänka sig ett excelblad helt enkelt? Med en rad för varje bild och en kolumn för varje variabel ni vill kunna registrera. Eller är det för enkelt?

Eller ett excelblad för negativbilderna, ett för pappersbilderna och ett för diabilderna?

Ni skulle faktiskt kunna använda er av iMatch på ett bra sätt. Strunta i script och auto-tagging och annat avancerat som inte behövs.

iMatch är en DAM (Digital Asset Manager) och katalogiserar allt digitalt ni vill, till exempel också PDF-filer. Ni kommer långt med att lägga upp era bilder i en vettig träd- eller katalog-struktur och sedan låta iMatch bygga en databas. Ni kan märka era bilder med hierarkiska nyckelord - mycket bättre än vanliga nyckelord.

Det är en del jobb mmed alltihop (oavsett program) och man vill inte behöva göra om det. iMatch gör enkelt mycket bra backuper där allt ingår med bara några få musklick.

Har man lite IT-kunskaper så är immich ett bra alternativ. Speciellt om man inte vill lämna ut sina bilder till allmänt tränande av AIn.
Nackdelen är att man får drifta det själv.

Jag skulle tipsa om att engagera byns dataspelande tonåringar. Med stor säkerhet finns det någon eller några som skulle tycka det var en spännande projekt att sätta upp den här typen av datalagringssystem. Det är nog tveksamt om de skulle brinna för bilderna på det sätt som ni gör, men ett riktigt IT-problem skulle nog locka. Så kan ni som är aktiva i föreningen med kunskap om bilderna och dess historia skata inmatningen av datat. Och så kan det kanske skapa lite generations överbryggande möten på kuppen.

Det här är aktuellt även för mig och några entusiaster i Jämtland. Vi har brottats med samma frågor och landat i en arbetsmodell.
Vårt mål är att kunna visa upp resultatet för bygden och ramlade över webbaserade Topoteket: Topoteket.
För Jämtlands del är Riksarkivet inblandat i driften av Topoteket. För närmare beskrivning läs på ovanstående länk.
Vårt slutmål är Topoteket, men på vägen dit används Excel som databas för att hålla ordning på materialet i den lokala miljön. Vi vill hålla det så enkelt som möjligt och inte låsa in materialet i programvaror som är okända för de flesta. Excel kan man nog anta att efterföljare kan använda den dagen som nuvarande arbetslag lämnar arbetet.

Vi håller givetvis alla data på egna diskar med backuper på hemmaplan men det är inte där som materialet ska beskådas. Det är på webben som data finns tillgängligt.

Vi ligger i startfasen av vårt arbete och erfarenheterna är ännu begränsade men funderingar på diverse olika databaser har funnits. Vi landade i att det ska vara så enkelt som möjligt så att projektet inte lider nöd p.g.a. att någon teknisk person inte är tillgänglig.

Har man inte någon som man vet sköter ett system är det obra, då kan Excel vara bättre.

Att kunna AI-skanna sina bilder är dock väldigt värdefullt. Då man får så otroligt mycket gratis. Helt plötsligt kan du skriva högaffel i sökfältet och få upp alla bilder som innehåller en sådan. Men skall man göra det offline krävs kunskap och har ni inga IT-entusiaster att tillgå så är det nog rätt att tänka i andra banor. Jag har dock svårt att tänka mig att kunskapen inte skulle finnas i Jämtland, problemet är väl mer att TV gör få "Fotoklubb söker itnörd" program.

Så itnördarna som gärna hjälper andra helt ideellt (och det är många) får hjälpa till i olika open source projekt istället.

PS jag vet att inte alla som är duktiga på it gillar att kallas itnörd, men jag är en själv och har alltid tyckt om att bli kallad det.

Ni skulle faktiskt kunna använda er av iMatch på ett bra sätt. Strunta i script och auto-tagging och annat avancerat som inte behövs.

iMatch är en DAM (Digital Asset Manager) och katalogiserar allt digitalt ni vill, till exempel också PDF-filer. Ni kommer långt med att lägga upp era bilder i en vettig träd- eller katalog-struktur och sedan låta iMatch bygga en databas. Ni kan märka era bilder med hierarkiska nyckelord - mycket bättre än vanliga nyckelord.

Det är en del jobb mmed alltihop (oavsett program) och man vill inte behöva göra om det. iMatch gör enkelt mycket bra backuper där allt ingår med bara några få musklick.

Ja jag tycker ju det också. Jag tror att ni kommer ångra er om ni försöker göra detta i XL.

Om Riksarkivet är inblandat så är jag rätt säker på att de använder standards för metadata och det är XMP eller Extensible Markup Platform. Om ni skulle börja med att skapa ett enda bibliotek eller fler om ni nu vill det av något skäl. Det kan ju vara bra att inte lägga fler än 1000 filer i samma folder, så kommer det data ni lägger in med iMatch att skrivas in i samtliga XMP-kompatibla format som JPEG, TIFF och DNG samt även för PDF-filer. För RAW och även för MS Office-dokument kommer så kallade sidecar-filer skapas.

Den dag ni vill lyfta in dessa filer i det där Topoteket eller i något kommunen driver etc, så är det bara att lägga in filerna där och indexera dem, så är de uppe och tillgängliga på nolltid.

Om ni gör detta i XL, så kan ni aldrig få det att funka om ni vill publicera det. Så använd inget som inte stöder XMP. Har ni inget annat så använd åtminstone Lightroom eller DXO Photolab för de stöder XMP men ska ni få få någon ordning på detta så är iMatch ett väldigt bra alternativ och det är heller inte så dyrt. För 1900 spänn får ni en evighetslicens.

Det är dessutom så att en iMatch -databas kan publiceras direkt på webben med hjälp av ett extra program för ett par tusen. Det kan ju vara mycket i detta sammanhang men möjligheten finns. Vem vet om dessa bilder är viktiga så kanske kommunen kan ta sig an dem och "hosta" dem om de har något sådant system eller så kanske det finns något på regionnivå men utan XMP-metadata blir sånt svårt så det är nog ett krav om man tänkt sig göra detta tillgängligt för allmänheten.

Jag tror tvärtom att Excel är en utmärkt början.
Exporterad data från Excel bör vilket annat program som helst kunna importera.

Har du kollat med Historiska museet, som ju har en stor samling med bilder med innehåll av den typen ni håller på med, och frågat hur de registrerar och vad de kan tänkas ha för rekommendationer?

Kan man inte tänka sig ett excelblad helt enkelt? Med en rad för varje bild och en kolumn för varje variabel ni vill kunna registrera. Eller är det för enkelt?

Eller ett excelblad för negativbilderna, ett för pappersbilderna och ett för diabilderna?
Det finns faktiskt redan påbörjat av en duktig kvinna i arbetsgruppen. Jag själv är inte så förtjust i Excelvarianten, men fler är med och bestämmer så vi får se.

Jag har än så länge bara sett funktionen att exportera från flera bilder till Excel, aldrig tvärt om. Men programvarorna som det diskuteras här vet jag inte.

Jag (vi) ska titta litet djupare på iMatch. det är inte helt uträknat.

Har man lite IT-kunskaper så är immich ett bra alternativ. Speciellt om man inte vill lämna ut sina bilder till allmänt tränande av AIn.
Nackdelen är att man får drifta det själv.
Ska kolla, men det där med "lite IT-kunskaper" ställer till det. Mer än en eller två måste kunna sköta det.

Jag skulle tipsa om att engagera byns dataspelande tonåringar. Med stor säkerhet finns det någon eller några som skulle tycka det var en spännande projekt att sätta upp den här typen av datalagringssystem. Det är nog tveksamt om de skulle brinna för bilderna på det sätt som ni gör, men ett riktigt IT-problem skulle nog locka. Så kan ni som är aktiva i föreningen med kunskap om bilderna och dess historia skata inmatningen av datat. Och så kan det kanske skapa lite generations överbryggande möten på kuppen.
Vi har funderingar i den vägen, dessutom mycket behövligt om inte föreningens arbetsgrupp ska gå i graven med deltagarna ;-)

Det här är aktuellt även för mig och några entusiaster i Jämtland. Vi har brottats med samma frågor och landat i en arbetsmodell.
Vårt mål är att kunna visa upp resultatet för bygden och ramlade över webbaserade Topoteket: Topoteket.
För Jämtlands del är Riksarkivet inblandat i driften av Topoteket. För närmare beskrivning läs på ovanstående länk.
Vårt slutmål är Topoteket, men på vägen dit används Excel som databas för att hålla ordning på materialet i den lokala miljön. Vi vill hålla det så enkelt som möjligt och inte låsa in materialet i programvaror som är okända för de flesta. Excel kan man nog anta att efterföljare kan använda den dagen som nuvarande arbetslag lämnar arbetet.

Vi håller givetvis alla data på egna diskar med backuper på hemmaplan men det är inte där som materialet ska beskådas. Det är på webben som data finns tillgängligt.

Vi ligger i startfasen av vårt arbete och erfarenheterna är ännu begränsade men funderingar på diverse olika databaser har funnits. Vi landade i att det ska vara så enkelt som möjligt så att projektet inte lider nöd p.g.a. att någon teknisk person inte är tillgänglig.
Tack för det tipset!
Jämtland, då känner du till Heimbrygdametoden så klart, du kanske är en del av det? Vi ska studera och försöka tillämpa den från nu och framöver. Nya medlemmar är nödvändigt för oss, både unga, äldre och där emellan-

Topoteket ska vi definitivt titta på!

Har du kollat med Historiska museet, som ju har en stor samling med bilder med innehåll av den typen ni håller på med, och frågat hur de registrerar och vad de kan tänkas ha för rekommendationer?

Ja jag tycker ju det också. Jag tror att ni kommer ångra er om ni försöker göra detta i XL.

Om Riksarkivet är inblandat så är jag rätt säker på att de använder standards för metadata och det är XMP eller Extensible Markup Platform. Om ni skulle börja med att skapa ett enda bibliotek eller fler om ni nu vill det av något skäl. Det kan ju vara bra att inte lägga fler än 1000 filer i samma folder, så kommer det data ni lägger in med iMatch att skrivas in i samtliga XMP-kompatibla format som JPEG, TIFF och DNG samt även för PDF-filer. För RAW och även för MS Office-dokument kommer så kallade sidecar-filer skapas.

Den dag ni vill lyfta in dessa filer i det där Topoteket eller i något kommunen driver etc, så är det bara att lägga in filerna där och indexera dem, så är de uppe och tillgängliga på nolltid.

Om ni gör detta i XL, så kan ni aldrig få det att funka om ni vill publicera det. Så använd inget som inte stöder XMP. Har ni inget annat så använd åtminstone Lightroom eller DXO Photolab för de stöder XMP men ska ni få få någon ordning på detta så är iMatch ett väldigt bra alternativ och det är heller inte så dyrt. För 1900 spänn får ni en evighetslicens.

Det är dessutom så att en iMatch -databas kan publiceras direkt på webben med hjälp av ett extra program för ett par tusen. Det kan ju vara mycket i detta sammanhang men möjligheten finns. Vem vet om dessa bilder är viktiga så kanske kommunen kan ta sig an dem och "hosta" dem om de har något sådant system eller så kanske det finns något på regionnivå men utan XMP-metadata blir sånt svårt så det är nog ett krav om man tänkt sig göra detta tillgängligt för allmänheten.
Jag och min mycket gode vän "pågaspolingen" reder säkert ut det, värre med resten av församlingen. Men som nämnt ovan försöker vi få in nya och även yngre medlemmar, så förhoppningsvis löser det problemet sig någorlunda snart. Men jag kommer att titta litet djupare på iMatch, även jag är inne på att det är en bra lösning. Det blir till att kolla på iMatch och Topoteket!

Så enkelt är det ju inte alla gånger. XMP/IPTC är standardiserat och använder man Lighroom, Capture One eller Photolab så får man hjälp med den strukturen av programmen.

Jag gjorde personligen en hel del av den integrering och datakonverteringen från både gamla MS SQL Server databaser och en del XL-lagrade gamla register när vi förde ihop allt detta gamla data när vi byggde Stockholms Digitala Stadsmuseem (driftsatt 2013) så att allt detta data från en massa disparata datakällor kunde visas och bli sökbart i ett enda sammanhang och det var ingen lek.

Vi var t.o.m. tvungna att då bygga om FotoWare DAM som då endast var avsett för bilder, (vi var lite tidigt ute) så att det blev ett riktigt generellt DAM och klarade att knyta metadata till precis alla typer av filer och inte bara bilder. Ett antal generella DAM kom att utvecklas just den vägen när tidningsvärlden fick ekonoomiska problem. Genom det kunde företag som norska Fotoware som emanerat ur Hasselblad en gång i tiden växa på helt nya marknader och den vägen säkra sin överlevnad. Nu finns ju XMP/IPTC väletablerat och är både W3C- och ISO-standard och den stora fördelen med det är att det då inte spelar någon större roll om programmet man för tillfället använder heter Lightroom, PhotoMechanic, iMatch, Fotoware eller vad det nu heter.

Stöder det bara denna metadatastandard så kommer man kunna migrera med relativt små insatser och det arbete man lägger ner blir genom det framtidssäkrat på ett helt annat sätt än om det ligger i andra format.

Varför inte göra rätt från början om en del nu redan pratar om att destinationen egentligen är något kulturarvssystem, så fattar åtminstone inte jag varför man ska taffla med XL. XL kan aldrig i dessa sammanhang bli något annat än en dålig nödlösning för typ glada amatörer i typ hembyggsföreningar. .

Jag hålller precis själv på att testmigrera från PhotoMechanic till IMatch. Det är inte svårare i princip än att öppna iMatch och peka på min toppfolder som håller alla mina bilder och läsa in och indexera dessa så har jag min XMP-databas i iMatch istället för i PhotoMechanic.

För att få iMatch att skapa en lösenordslista som matchar alla bilderna, så öppnar man sedan Thesarus-gränssnittet i iMatch och ber programmet att skapa en ny Thesarus med hjälp av de data som ligger i Keywords-fältet i databasen. I DXO Photolab och Capture One behöver man inte göra det en gång. Där skapas den automatiskt när bilderna indexeras under import.

Sedan är man på banan. Så länge man har koll på sina bilder och dessa inte bara ligger i programmens egna databaser kan man alltid migrera till något annat eller återställa om programmers databas skulle bli korrupt, även utan att backup ens gjorts. Det kan man därför att allt metadata ligger i bilderna eller knutna till dessa via s.k. sidecarfiler som de exv. kan vara för RAW-filer eller t.ex MS Office-dokument.

En stor fördel med just iMatch är att det kan hantera inte bara bildfiler utan även Office-dokument och PDF-filer, vilket säkert kan uppskattas om man inte enbart har bilder att hantera. Faktisk rätt perfekt för yrkesfotografer m.fl. som vill ha koll åå både bilder och dokument.

Senast ändrad:

IMatch tror jag är det första program jag sett som verkligen funkar effektivt med hierarkiska nyckelord och inte bara funkar. Särskilt när man nu som jag kör det med OpenAI för generering av automatiska bildbeskrivningar och nyckelord. Tidigare tycker jag det varit ett helvete att underålla hierarkiska nyckelord manuellt, så det har jag givit upp sedan fyra-fem år tillbaka men idag med iMatch kan det säkert funka finfint och effektivt. Behöver man migrera dock, så ska man inte bli förvånad om just hierarkiska nyckelord ställer till det ordentligt. De kan skapa enormt mycket problem med interoperabiliteten mellan olika XMP-baserade program, då alla program jag sett har hanterat detta har haft sina egna speciella egenheter och lösningar kring detta.

"Keep it simple" är ofta en bra regel.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto