Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Hejsan letar efter ny kamera,
Har en Canon Eos 500 och en Minolta DiMAge s304 nu, men S304 passar mig inte riktigt,

Jag fotar gärna natur, djur och närbilder.

* 4mpx helst mer.
* snabbstartad.
* Vill gärna kunna använda lcd skärmen vid vissa foto tillfällen men inget måste.

Funderar på en Canon eos 300D eller Nikon D70 ,men en kompis sa att dessa (digitala system kameror) inte var särskilt bra vid makro fotogrfering, stämmer det?

Tänkte kanske kunde få lite tips från er då detta verkar vara en seriös sida.

Tack på förhand

Beror på vad man har för objektiv om dom är bra till makro eller inte. Med standardobjektivet kanske dom inte är dom bästa men dom kan bli väldans bra om man köper ett objektiv. 300D är inte jättesnabb i starten. ca 3sek. D70 snabbare. Ingen av dem kan använda lcd skärmen som sökare men bilden visas ju omedelbart efter man knäppt så det är lugnt ändå. Sök lite i forumet så hittar du oändligt med info.

Hej!
Jag har samma problem kan man säga ... Som nybörjare har en Canon EOS 300 men vill också köpa en Digital Kamera .. Digital Kamera för nybörjare kan man säga så att eksperimentera lite och lära något nytt ...Gärna vill ha förslag och tips...

MVH
Faton Lushaku

Hej!

Det finns egentligen bara två alternativ för dig: Canon 300D eller Canon 10D.

300D är billigare och ganska lik den kamera du har - fast den är digital.

10D är lite rubustare och har lite mer funktioner, men lika hög upplösning. 10D är några tusenlappar dyrare (12 800 är det billigaste jag hittat den för), medan 300D kostar under 10 000.

Eftersom du har en Canon sedan tidigare finns det ingen anledning att byta märke. Du kan ju använda dina gamla objektiv på en ny digitalsystemkamera.

Då in på en fotoaffär och titta lite närmare på de två modellerna och välj en av dem - de är bra båda två. Personligen kommer jag satsa på 10D.

/Jens

Tack så mycket Jens .. Är de 2 kamror för mycket proffsiga för mig?... Som jag vet de är ganska proffsiga för mitt förmåga och för höga priser ... kan du ge mig andra förslag om du är snäll och när det gäller nybörjare som jag är måste vara något billigare eftersom jag lever från CSN (student).. :)

Ha en fortsatt trevlig sommar!
MVH
Faton Lushaku

Skillnaden mellan 300D och 10D vid just macro är att 10D har så kallad spegeluppfällning. Detta innebär att spegeln som man använder för att se genom objektivet fälls upp innan bilden tas. På så sätt minimerar man risken för att kameran skakar till vid fotoögonblicket. Detta ger något skarpare bilder, särskilt vid macro.

Detta går iof att lösa med 300D och piratfirmware, men jag tror att det är överkurs för de flesta fotografer..

Dessutom tyckar jag att vem som helst kan använda "proffsiga" kameror. Det finns bara mer att växa i om man tycker det är värt priset..

Vad roligt att så många svarar så snabbt.

Kollade lite på canon eos 10D, hittade en för 11 995,00 utan objektiv, den verkade väldigt trevlig men min plånbok gillar nog 300d bättre om jag skall köpa objektiv till.

för om jag fattat detta rätt så funkar 300D till makro med "rätt" objektiv och eventuellt stativ och jag kan använda mina gamla objektiv? Det låter väldigt lovande.

Kom gärna med fler tips på kameror och även objektiv som passar macro.

tack än engång
Hoppas alla har haft/ får en trevlig semester.

Förlät om jag hoppar in i diskussionen så här men jag undrar om inte fler märken har några kameror på gång som konkurrenter till 300d och D70?

ju det fins andra som är minst lika bra e bättre än Canon o Nikon, Olympus C8080 fyck högre betyg än Canon i FOTO tidningen men den har fast objektiv på 28-140 mm som räcker i många fall och Minolta A2 är oxå bra. Men det värsta med digital kameror är att det kommer hela tiden nya modeler som är bättre en sina föregångare, exsempel är Minolta A1 sen kom A2 och snart kommer A3 troligen oxå. Själv har jag en EOS 10 som jag köpte begangnad (ca 1997) och den håller måtet mot de nya EOS 33V och EOS 5, det är kanske bäst att vänta och se hur det går med digital-DSLR .Tycker själv att den digitala kameran har många fördelar men oxå att de har svaghet i starka vita färger och solsken, bilderna blir ofta utfretta om det är stora kontraster i bilden... Hur funkar de i vinterlandskap snö o solsken?

Hej

Jag antar att det var du som ställde samma fråga på prisjakts forum.I så fall är det ju kul att du tog mitt (boston) råd att ställa frågan här.
Visst får man snabbare och bättre svar på sina frågor här

Jo då det var jag som var in på prisjakt med samma fråga. Tack för tipset!
här är mycket trevligare & snabbare svar av personer som vet vad de pratar om av egen erfarenhet.känns tryggt.

Har letat runt lite på sidan och har fått massor av inspiration, Det kliar i fingrarna efter ny kamera.

j3n5 skrev:
Detta går iof att lösa med 300D och piratfirmware, men jag tror att det är överkurs för de flesta fotografer..

Tja, det är nog riskfritt och framför allt enkelt att trycka in hacken. Tror att min 93-åriga farmor skulle klara av det i en handvändning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar