Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förslag på bra bok om fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

kebabturken

Medlem
jag är en total nybörjare på fotografering, men är intresserad av att lära mig mer.

Nu har jag googlat i 2 månader, läst på fotosidan och tittat på vackra bilder :)

Innan jag köper mig min första systemkamera ( det lutar åt en nikon D300 ) tänkte jag köpa en bok på svenska som behandlar ämnet digital fotografering.

Kan någon rekommendera mig en riktigt bra bok?

På bokus.se finns det en mängd böcker i ämnet såsom "55 proffsknep för bättre bilder" och "Digitalfoto"...

Vilken bok rekommenderas för en hungrig nybörjare? :)
 
Är du ovan med systemkamera ska du köpa tidningen Foto:s häfte "digital sytemkameraskolan" innan du går in på någon omfattande bok.Den är jättebra.Kostar hundralappen.Bara att ringa dit och beställa...
 
walter-g skrev:
Är du ovan med systemkamera ska du köpa tidningen Foto:s häfte "digital sytemkameraskolan" innan du går in på någon omfattande bok.Den är jättebra.Kostar hundralappen.Bara att ringa dit och beställa...

Är du säker på att häftet går att beställa från dem?
 
Varför köpa en så dyr och avancerad kamera om du är nybörjare. Jag hade köpt en något enklare systemkamera först för att lära mig grunden och känna om det är din grej.
Det finns många bra böcker om foto. Du kan också lära dig mycket genom FS.
/Annika =)
 
Den tar upp alla grunder för fotograferin och bestätter på ett pedagogiskt sätt hur saker och ting hänger samman.


Scott Kelby skriver på ett väldigt lättläst och lättförståligt sätt också.

/Jonas


TSH skrev:
Hantering av systemkamera ingår som info i boken?

mvh
 
Annika.N skrev:
Varför köpa en så dyr och avancerad kamera om du är nybörjare. Jag hade köpt en något enklare systemkamera först för att lära mig grunden och känna om det är din grej.
Det finns många bra böcker om foto. Du kan också lära dig mycket genom FS.
/Annika =)

Hemma har vi två analoga systemkameror, så varför köpa en enkel från början lika bra att köpa ngt bra direkt så blir man bättre med tiden genom övning.

mvh
 
Måste säga att du har gjort ett bra val av kamera, D300 är en helt underbar kamera som du kommer att kunna ha länge. Har man förutsättningarna att köpa en kamera för 15000 så tycker jag det är ett bra val.

TSH skrev:
Hemma har vi två analoga systemkameror, så varför köpa en enkel från början lika bra att köpa ngt bra direkt så blir man bättre med tiden genom övning.

mvh
 
elrohir skrev:
Måste säga att du har gjort ett bra val av kamera, D300 är en helt underbar kamera som du kommer att kunna ha länge. Har man förutsättningarna att köpa en kamera för 15000 så tycker jag det är ett bra val.

Hej

Det är inte jag som gjort det valet, utan trådskaparen.

mvh
 
Enligt nördarna är alla kameror gamla efter ca 10 månader så att köpa en kamera för att ha länge faller i deras resonemang. Jag däremot plåtar på med min urgamla D200 suck! I bland tar jag fram min stenålderskamera D100 som konstigt nog ger bilder den också. Tror de kan leverera bilder i 10 år utan vidare så köp en D300 som säkert också kan leverera i 10 år. Ett bra råd är att läsa så mycket du kan komma över och låna på biblioteket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.