Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förslag på blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv en 40MZ-3i men den är redan passerad av ny modell.
Den är dock kompakt och rätt hanterbar och justerbar ljusgång (riktning på ljuset) har även en liten slavblixt som går rätt fram om man så vill. Den är även programerbar för inställning av flera olika fotosituationer om man så vill. Framförallt ville jag ha en blixt som passar till flera kamerasystem.
 
kan ju köpa en Minolta Off-Camera blixtsko OS-1100 för 615:- då kan man använda standardsko.
fast åh andra sidan säljer jag väl kameran med blixt när det blir dax för det..
hm..tål att tänka på.
 
Jag har själv en Minolta 3600HS(d). Fungerar utmärkt för mina behov, men vad ska du ha den till?

Observera att Dimage 7 stödjer väldigt få blixtar med ADI & trådlöst. Så vitt jag vet är det 3600 & 5600, någon Metz samt ett par nya Sigma som kommer nu i december.

MVH

Kalle
 
Jag skulle köpa en Minoltablixt om jag behövde. Dels därför att jag tror det funkar bäst ihop med kameran, dels därför att jag vet vem jag kan slå på om det skulle "skita" sig.
 
tja..men har blixttillverkarna gjort blixten för att den ska fungera tillsammans med kameran har de ju ansvaret för att den ska göra det oxå,
även om de är av annat märke.
 
menar du på allvar att man inte kan kräva att blixtar som är gjorda för en Minolta ska fungera på en Minolta?
 
Om du hittar en blixt där de uttryckligen skriftligt lovar att den funkar med D7i är det ok. Annars har du inga som helst garantier, och kan inget kräva.

Alternativt att du köper en blixt som Minolta skriftligen lovar att D7i stödjer.
 
arleklint skrev:
Om du hittar en blixt där de uttryckligen skriftligt lovar att den funkar med D7i är det ok. Annars har du inga som helst garantier, och kan inget kräva.

Alternativt att du köper en blixt som Minolta skriftligen lovar att D7i stödjer.

så klart att blixten ska vara gjord för att passa kameran, men om det står Minolta eller något annat på den spelar väl ingen roll.
 
Jag skulle inte lita på att det funkar om det på en Metz-blixt står "stödjer Minolta". Metz vet inte vad Minolta gör med sina kameror efter det att blixten kommer på marknaden.

Om det däremot på Metz-blixten står "stödjer D7i" då är det en annan sak.

Men du gör som du vill.
 
Jag skulle nog välja en 3600HS(d), om du inte känner att du har två tusen till på fickan och vill ha en 5600. Det finns väldigt väldigt få blixtar som fungerar bra med 7i så genom att välja någon av de två ovan satsar du på ett säkert kort.

Som jag tidigare nämnde kommer Sigma ut med två blixtar som uttryckligen stödjer 7XX, dessa borde vara något billigare än Minoltas alternativ.

ADI är en typ av exponeringskontroll som till skillnad från TTL även tar avståndet till objektet (info som hämtas från autofokus) i beräkning för att få bättre exponering. Hur det fungerar i detalj vet jag inte, jag vet bara att det för det mesta blir bra bilder! Enda kruxet med ADI är att det bara fungerar med blix på kameran riktad mot objektet. Om du har en omni-bouncer eller liknande, studsar blixten eller använder den i trådlöst läget är det P-TTL som gäller.

P-TTL (Pre-TTL) fungerar så att kameran först skickar ut en "testblixt" för att kolla exponeringen och sedan tar bilden baserat på "testexponeringen".

Hmm, rätta mig gärna och jag har fel, jag är inte riktigt familjär med ADI och P-TTL....

MVH

Kalle
 
Senast ändrad:
stort tack, Kalle och Janne för tipsen!
oki..har bjudit på en begagnad Minolta 3600HS D,
få se om jag får den..annars kollar jag in Sigmablixtrarna när de kommer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.