Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på billig slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PärPersson

Aktiv medlem
Jag undrar om ni har några bra förslag på relativt billiga blixtar som jag kan använda som slavblixt?

Min utrustning: Canon 350d + Canon 430EX + Canon ST-E2. Jag kör med manuellt läge på kameran och blixten så något E-TTL-stöd är jag inte i behov av.

Krav:
* Ska kunna triggas igång av min IR-sändare (ST-E2)
* Ska gå att ansluta en Pocket Wizard (när jag någon gång i framtiden skaffar mig såna)
* Ska finnas manuellt läge med effektlägen 1/1 ner till 1/64 (helst)

Förslag?
Jag har kikat lite på "Nissin Speedlite Di622" som går lös på 995 kr hos Photax.

Det kanske är värt att spara pengar på hög till en Sigma 500 super II eller ytterligare en 430EX, alternativt en 580EX om ekonomin tillåter. Det finns ju en uppsjö av blixtar där ute och eftersom jag mest tänker använda den till att slänga iväg en blixt som konturljus i porträtt eller lysa upp bakgrunder efter behag, så är kraven inte så fruktansvärt höga. Har ni några förslag?

En begagnad Nikon SB24, 26 eller 28. Byggda som stridsvagnar. Har PC-synk. Borde kunna fås begagnad för under en tusing.

can du trigga Nikon blixten med Canons ST-E2? jag skulle inte tro det, och ETTL-II kommer definitivt inte att fungera.

PärPersson skrev:
Förslag?
Jag har kikat lite på "Nissin Speedlite Di622" som går lös på 995 kr hos Photax.
Jag har också en 350D och beställde Nissin-blixtar för snart två månader sedan, men har fortfarande inte sett röken av dem så jag börjar fundera på att kolla in Soligor eller Sigma istället.

PärPersson skrev:
Min utrustning: Canon 350d + Canon 430EX + Canon ST-E2. Jag kör med manuellt läge på kameran och blixten så något E-TTL-stöd är jag inte i behov av.
Även om du inte behöver E-TTL är det det väldigt praktiskt att kunna fjärrstyra slavblixtens styrka. Det är det som du får om du kör "aktiv" fjärrblixt mha Canon protokoll mellan ST-E2 och Canon slav. Du kan alltså ställa in den manuella styrkan (1/8, 1/16, 1/32-del osv) på slavblixten från Mastern (ST-E2).

MYCKET praktiskt i situationer där man ställer upp blixtarna i förväg men inte kan springa fram till dem under sessionen, t ex bröllop, konsert osv.

Sedan vill jag även påpeka att E-TTL med fjärrstyrda blixtar där man kan ställa in relativa styrkan mellan grupperna är VÄLDIGT bra. Blir inte alls "dum auto" utan "smart auto" där du har full kontroll på ljussättningen (förhållandet mellan) men med stöd för totala ljusmängden.

Alltså; min röst går på ytterligare en 430EX.
(Senare kan du lägga till en 580 EX o då har du ett komplett system där du kan ställa relativa och absoluta (manuellt läge) styrkan för tre grupper av blixtar (A, B o C) med valfritt antal blixtar per grupp.

Senast ändrad:
Är det stor skillnad på 430EX och 580EX? Har nämligen sett att en del klagar på hållbarheten på 580EX men jag har inte alls sett några såna klagomål på 430EX.

430EX vs. 580 EX

Den stora funktionella skillnaden (förutom styrkan) är att 580 kan vara både MASTER och SLAV.(liksom gamla 550EX).
430EX (o gamla 420EX) kan endast vara SLAV.
Du kan mao inte styra någon annan blixt från 430 eller 420.

580 och 430 är likvärdiga mekaniskt map huvudet, dvs endast en knapp att trycka in för att båda tilta och vrida huvudet. Mkt bättre än de gamla modellerna 420 resp 550.

Den stora skillnaden är i batteriluckan som är "fast" och "distinkt" i 430 medan 580 känns som att den kommer att gå sönder varje gång man öppnar den. Men i ärlighetens namn; har inte hört att den verkligen gjort det...

I de "logiska funktionerna" finns säker en del skillnader i avanacerade funktioner. Kan t ex läsas här:

580:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-580EX-E-TTL-2-Speedlite-Flash-Review.aspx
430:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-430EX-Speedlite-Flash-Review.aspx

;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar