Annons

Förslag på äldre objektiv till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv ett par manuella, varav blandannat en nikkor 105/2,5 samt en micro-nikkor 55/2,8 - mycket trevliga - välbyggda och skarpa. Men man får förståss tänka på att multiplicera med 1,5 om man har aps-storlek på sensorn.
 
Ja, hur står sig äldre objektiv mot nyproducerade egentligen? Är väl svårt att säga något generellt antar jag. /.../

Nej, det är inte alls svårt att säga något generellt. Alla objektiv som har tillverkats till Nikon kan leverera skarpa bilder, men det finns en skillnad, där tidslinjen går någonstans under sjuttiotalet. Alla objektiv tillverkade från omkring 1980 ger bättre resultat i digitala kameror än de som gjordes tidigare, eftersom de har bättre antireflexbehandling. Det AI-Nilkor du pekar på tillhör dem.

Problemet med riktigt gamla objektiv är att digitalkamerans filter framför sensorn är ganska kraftigt reflekterande, och att det därigenom sänker kontrasten genom att ljuset som har kastats åter mot objektivet kommer tillbaka en gång till och slöjar bilden, främst i mitten. Därför måste digitala kameror ha flerskikts behandling som är mer effektiv än den som användes decennierna före. Jag upplevde problemet själv när jag ville använda min Hasselblad 500C från sextiotalet med digitalt bakstycke från Phase One. Det funkade inte så bra eftersom gluggarna inte hade T* och jag valde då att skaffa en Rollei SL66 med två objektiv som båda hade T* antireflexbehandling. Skälet till att jag inte uppgraderade bladaren var att jag med Rollei också får tilt i kameran. Den största investeringen var ändå digitalbakstycket.

Så du kan vara lugn för att Nikon-gluggen uppfyller höga krav. Det man ska se upp med är just antireflexbehandlingen, och gluggar från någon gång i mitten av sjuttiotalet och tidigare funkar inte bra. En del senare tillverkade gluggar kan också ha sämre egenskaper, men alla som är gjorda efter omkring 1980 är bra.
 
Senast ändrad:
Har själv ett par manuella, varav blandannat en nikkor 105/2,5 samt en micro-nikkor 55/2,8 - mycket trevliga - välbyggda och skarpa. Men man får förståss tänka på att multiplicera med 1,5 om man har aps-storlek på sensorn.

Får instämma. Har haft båda på D700 tidigare och de var toppen på många vis. Speciellt 105:an.
 
Merparten av de objektiv jag äger är "gamla" dvs slutet av -80 början av -90-talet.

Det är objektiv som då var proffs objektiv. Ger lysande bilder alla 3. T o m det Kit objektivet från början av 2000-talet som följde med min F65 fungerar bra på en APS-C kamera.

Det gör också tyvärr att de nya objektiv jag skulle vilja ha blir riktigt dyra om jag skall ha samma kvalité och ljusstyrka, förutom 50mm f/1,8 och 35 f/1,8.

Ett AF 35-70 f/2.8, AF 85 f/1,8, Af 180 f/2,8 och mitt kit objektiv AF 28-80 G f/3,3-5,6

Du har en fördel till med D7000 som jag inte har med D90, du kan använda gamla AI objektiv som är helt manuella med kamerans exponeringsmätare. Kolla denna lista: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
 
...En del senare tillverkade gluggar kan också ha sämre egenskaper, men alla som är gjorda efter omkring 1980 är bra.

Man kan ju ganska lätt sortera bort dem som inte är AI/AI-S, är dem inte AI så går de dessutom inte att montera på en modernare kamera vad jag förstått (utan viss modifiering).

Kan ju till och låna tråden för en fråga innom samma område, då jag själv är ute lite smått efter en fast lins mellan 24 till 35mm. 35mm blir ju imkring 50mm på aps, och 28 = 44mm. 28'an finns ju med både bländare 2,8 och 2,0 (2,8 är billigare och klarar närfokusering) Jag använder både D200 (aps-storlek) och en äldre Nikon FA (135-film) 24'or har jag inte kollat så mycket på ännu, någon med tankar eller tips kring dessa?
 
Jag har bara erfarenhet av AF 28 f/2,8 och den var sådär. Ljusstark men inte det där klippet i bilden som mina andra objektiv har. Inkl mitt nya 50mm 1,8D. Jag sålde mitt 28 för att det inte hade bättre närgräns än mitt 28-80 bara större bländare. Det plastoffret ger underbara bilder på en DX. Enligt andra så skall 28mm AI vara mycket bättre än af versionen, likaså AF D versionen skall vara bättre.
 
Man kan ju ganska lätt sortera bort dem som inte är AI/AI-S, är dem inte AI så går de dessutom inte att montera på en modernare kamera vad jag förstått (utan viss modifiering).

Kan ju till och låna tråden för en fråga innom samma område, då jag själv är ute lite smått efter en fast lins mellan 24 till 35mm. 35mm blir ju imkring 50mm på aps, och 28 = 44mm. 28'an finns ju med både bländare 2,8 och 2,0 (2,8 är billigare och klarar närfokusering) Jag använder både D200 (aps-storlek) och en äldre Nikon FA (135-film) 24'or har jag inte kollat så mycket på ännu, någon med tankar eller tips kring dessa?

28/2,8 ais säljs fortfarande men är inte speciellt billig ny. Det är dock en otroligt bra optik och dessutom vanligare på begagnatmarknaden än den ljusstarkare varianten, som dock inte skäms för sig den heller.

/K
 
Men är det alltså inte samma optik i 28/2,8 AF som i 28/2,8 MF??
Det finns även en AF-version av min micro-nikkor -lins, men det ska vara samma lins i grunden annars åtminstonde.
 
Jag har bara erfarenhet av AF 28 f/2,8 och den var sådär. Ljusstark men inte det där klippet i bilden som mina andra objektiv har. Inkl mitt nya 50mm 1,8D. Jag sålde mitt 28 för att det inte hade bättre närgräns än mitt 28-80 bara större bländare. Det plastoffret ger underbara bilder på en DX. Enligt andra så skall 28mm AI vara mycket bättre än af versionen, likaså AF D versionen skall vara bättre.

28/2,8 ais är det som är bra. De övriga kan man mer eller mindre hoppa över. Minns jag inte helt galet så var det Series-E optiken som återuppstod i AF-version.

Har själv ett 28/2,8 ais i kameraväskan och det är troligen det objektivet som jag tagit flest bra bilder med. Fungerar bra såväl på FX som DX. På DX så blir den en väldigt trevlig "vidvinkel-normal" med bra närgräns och på FX en finfin vidvinkel. Jag upplever det som skarpt och bra oavsett bländare.

Ett annat bra lite äldre objektiv är 105/2,5. Mycket litet och smidigt kort tele som passar bra till porträtt. Bonus för riktigt snygg bokeh.

Vill man ha något billigt så kan ett 75-150/3,5 Series-E vara något att titta på. Förvånansvärt bra resultat både på DX och FX. Tyvärr lider det av ganska kraft CA vilket gör det mindre roligt till kontrastrika bilder. Även detta objektiv har snygg bokeh, något som man inte förväntar sig av en billigt telezoom.
 
Jag har en gammal Nikkor 300mm f2.8 utan AF + en 2ggr konverter.
Den är verkligen tok-skarp.
Problemen är dock följande:
1) Den är för tung, så jag tar nästan aldrig med den.
2) Om motiver rör sig så är det ett litet helsike att försöka hänga med med fokuserandet.
3) I och med dess tyngd (och avsaknad av VR) så måste den sitta på ett stabilt stativ. Att fota på frihand är verkligen bara att glömma.

Därför använder jag det nästan uteslutande då jag sitter i gömsle (dvs ca 1 gång var annat år)

Den har härlig känsla dock och är verkligen myyyycket skarp. Dessutom är dess aluminiumlåda ganska så cool.
 
Hej!
Har beslutsångest över att bestämma mig för D7000....Har sedan tidigare
ett NIKKOR AF 70-210 1:4-5,6 Kan det passa i 7000 ???
 
Man kan ju ganska lätt sortera bort dem som inte är AI/AI-S, är dem inte AI så går de dessutom inte att montera på en modernare kamera vad jag förstått (utan viss modifiering).

Kan ju till och låna tråden för en fråga innom samma område, då jag själv är ute lite smått efter en fast lins mellan 24 till 35mm. 35mm blir ju imkring 50mm på aps, och 28 = 44mm. 28'an finns ju med både bländare 2,8 och 2,0 (2,8 är billigare och klarar närfokusering) Jag använder både D200 (aps-storlek) och en äldre Nikon FA (135-film) 24'or har jag inte kollat så mycket på ännu, någon med tankar eller tips kring dessa?

Jag följde Bjørn Rørslett råd och köpte en gammal Nikkor 28 3,5 AI (billig).
Den är mycket bra om än lite ljussvag men det är OK för mina behov.
Den sitter på en D2X
/ Mats G
 
Alla objektiv tillverkade från omkring 1980 ger bättre resultat i digitala kameror än de som gjordes tidigare, eftersom de har bättre antireflexbehandling.
Detta är väldigt långt från sanningen. Det finns gott om objektiv från 60- och 70-talet som slår även helt moderna objektiv i flera aspekter. Antireflexbehandling avgör till exempel inte hur skarpt ett objektiv är eller hur bra korrigerat det är för aberrationer, utan hjälper att höja kontrasten och minskar problem med reflektioner.

På 80-talet började man dessutom överge prestigelinjen med högsta möjliga prestanda och ljusstyrka, till förmån för mindre, lättare och sämre byggda objektiv som var billigare att tillverka. Så det går bra att hitta objektiv som faktiskt försämrats istället för förbättrats med uppdateringarna. Ett fint exempel på det är det enkla normalobjektivet 50/2, som blev 50/1,8 i olika versioner. 50/2 och den tidigaste varianten av 50/1,8 AI och AI-S (kallas "longnose" på grund av utseendet) är bättre än senare 50/1,8. Det allra senaste AF-S-objektivet är möjligen bättre, men det vet jag inget om.
 
Detta är väldigt långt från sanningen. Det finns gott om objektiv från 60- och 70-talet som slår även helt moderna objektiv i flera aspekter. Antireflexbehandling avgör till exempel inte hur skarpt ett objektiv är eller hur bra korrigerat det är för aberrationer, utan hjälper att höja kontrasten och minskar problem med reflektioner./.../

Och alltså hamnade det inte så långt från sanningen som antyds.

När man tar exempelvis ett brudpar utanför en vitrappad kyrka, så har brudgummen ofta en ganska mörk kostym. Objektivets upplösning och skärpa räcker, vilket kvalitetsobjektiv man än har, men om antireflexbehandlingen inte är tillräckligt bra för digitalchipet kan den mörka kostymen aldrig bli bra i den omgivningen. Den vita slöjan och den vita väggen kommer att reflekteras av lågpassfiltret och komma tillbaka från objektivet och förstöra all briljans som man skulle kunnat få med bättre antireflexbehandling.

Men om man bara tar motiv som inte innehåller en blandning av stora ljusa ytor och mörka partier där det är viktigt att få en god återgivning, kan man så klart också använda objektiv med sämre antireflexbehandling, men skillnaden syns om man jämför. Min Hasselblad från sextiotalet har mycket bra objektiv, och de funkar bra med film, men de duger inte för digitalbakstycke. Jag har också en EL-Nikkor 80 mm från sjuttiotalet, som jag trodde att jag skulle kunna använda till repro, men den fungerar inte bra med digitalbakstycket, trots att den är mycket skarp när man använder den till förstoring eller till att ta repro på film.

Så med den sista frasen i det som jag citerade tror jag ändå att vi är ganska överens. Det är problem med reflektion i objektiv som är äldre, och skillnaden mot modern ytbehandling är enligt min mening så stor att man inte bör använda objektiv med enklare antireflexbehandling till digitalfoto, eftersom kontrasten sänks på oförutsägbart sätt, främst i mitten av bilden.
 
Och alltså hamnade det inte så långt från sanningen som antyds.

När man tar exempelvis ett brudpar utanför en vitrappad kyrka, så har brudgummen ofta en ganska mörk kostym. Objektivets upplösning och skärpa räcker, vilket kvalitetsobjektiv man än har, men om antireflexbehandlingen inte är tillräckligt bra för digitalchipet kan den mörka kostymen aldrig bli bra i den omgivningen. Den vita slöjan och den vita väggen kommer att reflekteras av lågpassfiltret och komma tillbaka från objektivet och förstöra all briljans som man skulle kunnat få med bättre antireflexbehandling.

Men om man bara tar motiv som inte innehåller en blandning av stora ljusa ytor och mörka partier där det är viktigt att få en god återgivning, kan man så klart också använda objektiv med sämre antireflexbehandling, men skillnaden syns om man jämför. Min Hasselblad från sextiotalet har mycket bra objektiv, och de funkar bra med film, men de duger inte för digitalbakstycke. Jag har också en EL-Nikkor 80 mm från sjuttiotalet, som jag trodde att jag skulle kunna använda till repro, men den fungerar inte bra med digitalbakstycket, trots att den är mycket skarp när man använder den till förstoring eller till att ta repro på film.

Så med den sista frasen i det som jag citerade tror jag ändå att vi är ganska överens. Det är problem med reflektion i objektiv som är äldre, och skillnaden mot modern ytbehandling är enligt min mening så stor att man inte bör använda objektiv med enklare antireflexbehandling till digitalfoto, eftersom kontrasten sänks på oförutsägbart sätt, främst i mitten av bilden.

God antireflexbehandling är naturligtvis inte fy skam, men jag tycker nog du överdriver dess betydelse en hel del. En äldre glugg av bra kvalitet konkurrerar ofta ut en nyare - optiskt mindre bra, eller ganska ofta en brännviddsmässigt motsvarande variant inte så sällan (se fasta objektiv). Jag har både nytt och gammalt och det går absolut icke att dra någon kvalitetslinje mellan gammalt och nytt, sensor till trots. Dock kan man väl säga att den nyare antireflexbehandlingen har försprång, men trots det är det inte sällan äldre manuella Nikon-optik har högre optisk kvalitet, totalt sett. Ibland beroende av att motsvarande nyare optik är en enklare (billigare) ersättare.

/K
 
ANNONS