Annons

Förslag angående upprepade frågor i forum

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Angående upprepade frågor i forumet så har jag vart inne en del på Nikons supportsida. Där loggar man in, ställer sin fråga och får svar från någon tekniker, men.....

Innan frågan går iväg kommer en sida med länkar till likartade frågor upp. Sen står det....

Om du inte hittar ditt svar på bifogade länkar så kan du skicka in din fråga.

Kan det vara en möjlighet?

jag har också kommit med ett förslag innan..

alla som ny reggar sig måste innan slutreggning svara på 10 slumpade frågor som man enbart kan svara på om man läst all info text innan reggning. i texten står naturligtvis att man skall söka i forumen innan man skriver nytt inlägg.

Frågorna ka nvara v sådan natur att man tom måste gå tillbaka o läsa igen för att kunna svara på frågan, på så sätt ökar chansen att folk läser och fattar vad som står och man inte bara klickar sig igenom alla frågor.

Är det så mycket problem med dubletter då? Visst jag kan förstå att hårddiskutrymmet blir onödigt stort med alla trådar. Men ibland hittar man kanske inte det man letar efter i en tråd och att dra upp en gammal för att fortsätta i undrar jag om det gör det hela bättre.

Kalles förslag tror jag inte är så bra. Hade jag kommit till FS för att regga mig och fått 10 frågor i ansiktet hade jag nog struntat i att regga mig. Jag förstår vitsen, men det är kanske inte bra att ha något sånt vid reggningen. Människan är lat av naturen...

/ Marcus

Arleklint skrev:
Innan frågan går iväg kommer en sida med länkar till likartade frågor upp. Sen står det....

Om du inte hittar ditt svar på bifogade länkar så kan du skicka in din fråga.

Kan det vara en möjlighet?

Tycker Jannes förslag verkar helt lysande, på detta sätt så kommer säkerligen dubbelpostningar i forumen att minska drastiskt.

grejen är att folk inte söker i forumet..
I forumets arkiv ligger så mycket resurser och kunskap om snart allting gällandes kameror och allt annat vi kan behöva. tar man sig lite tid och söker så finner man oftast det man vill ha. Att skriva in en ny tråd och vänta på svar tar förövrigt oftast längre tid än att bar asöka i gammla trådar.

Nya trådar skapar bara irritation och ger fler trådar att leta i för dom som letar. Blir folk irriterade blir också stämningen mer o mer ansträngd. Hur många trådar ha du inte sett där allt övergår i ren pajkastning? ganksa många trådar vill jag säga. Allt beror knappast på att folk inte har sökt, men mkt beror nog på folks syn på "totalt meningslös fråga" Se bara tråden om "nikon kepa" Där spårade allt ur bara för att en 16 årig grabb frågade om hur man får tag på Nikon kepa. Några tyckte frågan var töntigt larvig med resultat att hela tråden gick åt helvete.

Så det behövs inte mkt för att folks ska tappa sinningen oc hdet gagnar ingen.

Sedan har fotosidan problemet att det är ofantligt många "nybörjare av lägsta nivå" som reggar sig. Detta är bra och roligt, men ger då till följd att samma nybörjar frågor dyker upp i jämna cykler och folk blir förbannade som har sett dessa frågor om och om igen. Samma med bilderna som läggs upp så är det många gånger helt kassa bilder, fotografer med 0 självkritik och som inte klarar kritik. jag drabbades av en sådan tomte för inte så länge sedan.

Jag ser inga problem med att det är jobbigt att läsa lite text och svara på 10 frågor. Det krävs med andra ord lite intresse och angagemang för att komma igenom, vilket bara är possitivt. Vi kanske slipper dom som reggar sig för reggandets skulle tom! Vi garanteras också att alla som reggas vet förhållningsreglerna utan och innan!

Problemet är nog inte antalet foruminlägg utan idioterna som är på forumet. Jag kan inte förstå varför vuxna människor ska hålla på med pajkastning. Men det kan väl säkert inte dem som kastar heller.

/ Marcus - som fortfarande inte förstår det jobbiga med många inlägg (men som alltid söker innan jag skriver nya inlägg)

Bara att ta denna tråd som exempel.. finns redan trådar där denna fråga diskuteras...
Kan detta också ses som dubbel postning ?

Jag är tyvärr inte lika överygad om Jannes idee håller...

Redan idag ser du när du ska skapa en ny tråd information om att man ska söka innan inlägget skapas, men folk skiter i all typ av information, dom bara klickar sig vidare med tunnelseende och fokus på uppgiften.

Samma sak är jag rädd sker här, folk skiter heltenkelt i om deras problem dyker upp med svar, för det är inte dom som har formulerat frågan! Ska ändring ske så måste den ske Innan dom börjar skriva sitt inlägg. I jannes system kan man inte tvinga folk till något, enbart påvisa.

I "mitt" system däremot så tvingas folk att läsa och bevisa sin läsförståelse 10 gånger! Visst det komemr leda till att vissa tröttnar ur, men dom som kommer in är betydligt mer intresserade och kan reglerna utan o innan!
Nu är det i alla fall bara förslag det jag o janne kommit med..

Förslag är ju alltid bra, utan dem blir det ju inga förändringar. :)

Jag tror dock att det är bättre att försöka "Automatisera" bort problem, än att försöka lära folk att "läsa,förstå och göra".
Kanske en kombination av era förslag skulle vara den ultimata lösningen.

Bara för att någon har svarat på en fråga kan det ju faktiskt finnas ett kanske mer uttömmande svar eller att, vilket ju faktiskt är sant, att världen och utveklingen går vidare och vi har en ny synpunkt.

Varför fotografera?
Dom flesta motiven är ju redan tidigare fotograferade? ;-)

Mitt förslag gick ut på att man skulle få tips om trådar som behandlade samma ämne innan man bestämde sig för att posta.

Det innebär att man visst kan posta, om andra trådar inte gett svar. Det är också fullt möjligt att göra fler trådar på samma ämne.

Allt som förslaget innebar var att ge möjlighet att titta på det som redan fanns.

Varför drivs inlägg på fotosidan längre än vad dom faktiskt innebär?

Senast ändrad:
Jag tycker att automatisk sökning brukar vara en bra funktion i forum och att de angriper ett reellt problem. Nu är ju forumet en tredjepartsprogramvara, och det innebär ju att egna ändringar försvårar uppgraderingar väsentligt. Det brukar innebära att Christer är rätt restriktiv med egna hack.

Just detta problem kan inte lösas med uppgradering av vBulletin´s programvara, ... men varför lever FS kvar i en gammal version av forumprogramvaran?

FS har kanske en gammal version för att det finns egna hack som tar tid att uppgradera? Christer har rätt nyligen sagt i någon tråd att uppgradering är på gång, men när vet jag inte.

Men vad menar du med att problemet inte går att lösa med uppgradering av programvaran? Då motsäger du ju ditt eget förslag.

Jag finns på en community som har senaste version, och där finns så vitt visats ingen funktion som löser det problem jag åsyftat i tråden, men inget hidrar att ham gör ett hack mellan användaren och vBulletin

Ja, nu har du ju redigerat ditt ursprungsinlägg så då är det ju meningslöst att klura ut vad du menade.

Där de tre punkterna står nu stod det tidigare att det var en fråga om kultur. Det behöver du väl inte fråga mig?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto