Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag angående bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag kom precis på en sak; det finns väldigt många inaktiva medlemmar på fotosidan. Medlemmar som kanske har några bilder uppladdade, men inte har loggat in på flera månader (eller ännu längre).

Varför ska en medlem som inte loggar in få kommentarer? Vad är det för vits med att ge kommentarer till någon som bevisligen inte läser dem?

Inaktivera kommentarsfunktionen för en medlem när denne inte har loggat in på t.ex. tre månader. Inaktivera även visningen i bildpoolerna samt ranka dennes bilder lägre vid en sökning.
När/om medlemmen åter loggar in skall allt återställas till det vanliga.

Detta skulle fokusera såväl kommentarer som visning av bilder på aktiva medlemmar.

En annan tanke jag hade var att man kanske, för att främja kommenterandet, borde göra så att man inte kan få fler kommentarer om ens kommentarsindex understiger t.ex. -10. Alltså, man kan få 10 kommentarer fler än man har gett. Nu är vi i.o.f.s. inne på att tvinga folk att kommentera, och det är kanske inte så bra i alla lägen.

Men mitt första förslag tror jag på allvar skulle gagna alla aktiva medlemmar på fotosidan!

Det där med inaktiva medlemmar kom upp i en annan tråd okså.

Att bygga in spärrar mot kommentering överallt är ju en del pyssel - men ett första steg kunde vara någon slags indikator/symbol vid namnet som indikerar att det är en "sovande" medlem är ju inte så svårt att få till. Eller bara en text "(inaktiv)", då kan man själv välja om man vill lägga tid på att kommentera den.

clindh skrev:
Det där med inaktiva medlemmar kom upp i en annan tråd okså.

Att bygga in spärrar mot kommentering överallt är ju en del pyssel - men ett första steg kunde vara någon slags indikator/symbol vid namnet som indikerar att det är en "sovande" medlem är ju inte så svårt att få till. Eller bara en text "(inaktiv)", då kan man själv välja om man vill lägga tid på att kommentera den.

Tycker det låter som en bra idé. Men skulle inte inaktiviteten istället stå i relation till om medlemmen har skrivit några kommentarer den senaste månaden (eller vilken tidsgräns man nu väljer). Då slipper man kommentera både de medlemmar som aldrig loggar in och alla bildgluttare som inte själv skriver några kommentarer.

//Per

Bra idé tycker jag.
Men man bör samtidigt införa något i stil med det jag föreslår här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38422

För inte sjutton är det väl själva antalet kommentarer vi vill ha upp?!
Det är väl kvalitén på kommentarerna som är intressant och viktig.

Annars är vi där med enbart ryggdunkningar igen. Det gagnar ingen. Speciellt inte fotografen som försöker få vettig, givande kritik på sina bilder...

Cerwinski skrev:

För inte sjutton är det väl själva antalet kommentarer vi vill ha upp?!
Det är väl kvalitén på kommentarerna som är intressant och viktig.

Nej, förslaget syftar inte på att få fler kommentarer. Meningen är att kommentarer man skriver ska ges till någon som är aktiv på fotosidan och som själv anstränger sig för att skriva kommentarer.

//Per

Hur stort problem är det här igentilgen med att inaktiva medlemar får kommentarer ?

Nu så håller jag inte på och söker efter vissa kategorier o.s.v. utan jag tittar i poolerna på de bilder som är senast inlagda och efter som de är inlagda som regel inom de senaste dagarna så e ju medlemen också aktiv, så jag ser inget problem med det.

Däremot så önskar jag en del beträffande kvaliten på ev. komentarer.tips på hur man gör saker bättre, vad man skaulle kunna exprimetera med o.s.v.

Sen om nu detta är ett problem så tror jag väldigt lite på att försöka styra genom regleringar/begränsningar o.s.v.

Man får ju komma ihåg också att den överväldigande delen medlemmar faktiskt är gratis medlemmar, dessa av oss kanske inte vågar kommentera därför att de helt enkelt inte känner att de kan detta så bra, så av dem av oss som fotat en del kanske har studerat foto, form, bild m.m. och som kan detta får lite granna se detta som ett kall att hjälpa amatörerna och känna glädje över det och inte känna sig ledsna över att deras egna bilder inte blir så värst mycket kommenterade. på sikt kanske komentar frekvensen tar sig när amatörerna har vuxit till sig lite.

Det är ju faktiskt så denna saijt är upplagd att vi växer genom att vi hjälper varandra så låt oss uppmuntra varandra till att komentera och ge synpunkter och att ingen åsikt är så dum att den inte förtjänas att läggas fram.

Kanske kan man lägga in en liten stjärna vid de personers nick som kommenterar ofta och väl så att de kan känna sig lite stolta ;-) *retas lite bara*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar