Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försökt fota måne igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Själv har jag aldrig lyckats riktigt, mina ser mer ut som små solar, när jag ser dina inställningar, misstänker jag för lång slutartid.... får prova nästa gång månen visar sig....

Trevliga bilder du tagit...

// Anders

Det är rätt lätt att räkna fram en lämlig slutartid för månen. Det kan skilja en aning mellan olika kameror, men för film brukar Sunny-16 minus ett steg fungera bra, på vissa håll kallas den moony-11.

Sunny 16 går ju ut på att en vanlig solbelyst uta får en exponering som är 1/ISO vid bländare 16. Det många glömmer för att den oftast bara syns på natten är att månen är just en solbelyst yta. Även om den råkar vara rätt långt bort. Därför blir det ändå något steg högre exponering.

När jag plåtat digitalt har det som bäst fungerat med F8, med film har det varigt F11.

Så på Iso 100 borde altså 1/100s och bländare 8 passa bäst om du kör digitalt. Sen kan du ju räkna om beroende på ISO. 1/50 på bländare 11 Iso 100, OSV.

Här var en bild tagen med 1/25 och bländare 16.
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/PPT/Moon-400mm.jpg

Slutartiderna blir bra mycket snabbare än vad man omedelbart tror. Mitt försök http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=266597 är exponerat med 1/250, f 9,5 och iso 100. Sedan har jag jobbar i levels, samt sänkt ljusheten i det svarta i PS. Viktigast för mig (jag testade ett antal olika sätt) var att använda vettigt stöd för kameran. Mitt stativ räckte inte alls, utan det blev oskärpa. Bästa lösningen var några tygpåsar med ris och ett biltak. Jag riktade med hjälp av rispåsarna in kameran mot månen, och använde trådutlösare och spegeluppfällning.

mvh

Bent

Vilket egentligen borde vara en självklarhet, att jag inte tänkte på det, mina slutartider har varit klart MYCKET längre än så

Använder nästan uteslutande digitalt, och har tyvärr inte lägre än ISO200, tror Ni det fungerar ändå?

// Anders

aceeo skrev:

Använder nästan uteslutande digitalt, och har tyvärr inte lägre än ISO200, tror Ni det fungerar ändå?

// Anders

Det ska väl i sig inte alls vara något problem. Minska bländaren ett steg eller kör med 1/500 i stället, då får du något som liknar mitt.

mvh

Bent

Jag har ställt in "spot" på både ljusmätningen och
Fokuseringen, det fungerar bra, kör digitalt.
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar