Annons

Försöker få till 60/70-tals känsla i mina bilder.. är det nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

benttoe

Aktiv medlem
Man minns sjuttiotalet som liten och alla bilder man sett i fotoalbum, lite snett, lite suddiga, urvattnade färger osv.. lite av den retro/vintage känslan försöker jag få till i mina bilder.

Så om det är ok.. kan man få era åsikter? Bra som dåligt.. konstruktiv kritik är bra för att kunna utvecklas.

http://bentphotos.tumblr.com/


Åsikter?
 
70-talsstuket

Man minns sjuttiotalet som liten och alla bilder man sett i fotoalbum, lite snett, lite suddiga, urvattnade färger osv.. lite av den retro/vintage känslan försöker jag få till i mina bilder.

Så om det är ok.. kan man få era åsikter? Bra som dåligt.. konstruktiv kritik är bra för att kunna utvecklas.

http://bentphotos.tumblr.com/


Åsikter?

Det finns ju helt klart en trend som innebär att visa uppskattning o intresse för de bildpresentationer som gjordes på 60/70 talet med kameror som ofta för amatören innebar att sikta o trycka av, lämna filmen till ett labb o sedan vänta på bilderna. Många bilder blev helt enkelt inte riktigt bra men i ett nostalgiskt perspektiv så varför inte?

Däremot tycker jag att det är lite märkligt att ta en modern digitalkamera som kan prestera ett tekniskt utmärkt resultat vid exponeringen och sedan försämra bilden med konstgjorda ljusinsläpp etc. Det finns ju en roligare väg att gå. Köp en begagnad 60-tals kamera för några hundralappar plus några rullar Tri-X, ladda o skjut o du får ett genuint 60-talsstuk på bilderna då du ju faktiskt fotar precis som för femtio år sedan. Du kommer att få roligare enligt min ringa mening o många bilder kommer inte att bli bra, åtminstone är det så för mig.

Ps jag gillade dina bilder...

/krister
 
Det är nog latheten i mig.. att ha en 36-rulle, lämna in för framkallning etc.. visst, en äkta retrokänsla.. men nä. För lat. :)
 
Det är nog latheten i mig.. att ha en 36-rulle, lämna in för framkallning etc.. visst, en äkta retrokänsla.. men nä. För lat. :)

Jag förstår helt din känsla för så sa jag också, aldrig i livet att jag skulle göra det, ännu mindre framkalla själv i dosa o skanna bilderna efteråt.

Nu sitter jag med en fot i det digitala och en i det analoga träsket och uppskattar de svartvita egenproducerade bilderna mer för varje gång. Så håll fast vid din åsikt, det är farligt att prova, fråga en som vet...;-)

/krister
 
Cross processing

Du kanske har Cross processing i åtanke? En trend som varit relativt stark en period. Sök på ordet och du finner tutorials och filter som skapar effekten. Du har också plugins och program som skapar känslan av gammal Kodakfilm etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.